במצרים תקפו היום (ג') את יוזמת הטרנספר מרצון שהציעו חברי הכנסת דני דנון ורם בן ברק, ושקיבלה את תמיכתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, התייחס לסמוטריץ' ואמר שהצהרותיו בנוגע לעקירת פלסטינים נדחות לחלוטין, ומפרות את החוק הבינלאומי.
שוכרי אמר כי דבריו של סמוטריץ', שכינה את היוזמה "הגירה מרצון", הם חסרי אחריות ומבטאים את המדיניות של ממשלת ישראל. בהצהרה בנוכחות דיפלומטים הוסיף שוכרי כי בתקופה האחרונה מתפרסמות התבטאויות חסרות אחריות המיוחסות לבכירים מהממשלה הישראלית, שמנוגדות למשפט ההומניטרי הבינלאומי. הוא הדגיש כי כל ניסיון להצדיק או לעודד את עקירת הפלסטינים מחוץ לרצועת עזה זה דבר שאינו מקובל לחלוטין מבחינת מצרים, ומבחינה בינלאומית.
2 צפייה בגלריה
ברבוק עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי מסיבת עיתונאים
ברבוק עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי מסיבת עיתונאים
שר החוץ המצרי שוכרי
(צילום: רויטרס)
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
שוכרי הוסיף שעקירת אזרחים בעזה היא תוצאה של התוקפנות הצבאית המכוונת לאזרחים ברצועה. הוא אמר כי המצור וההרעבה יוצרים תנאים שמובילים את האזרחים לעזוב את בתיהם ואת אזורי מגוריהם וכי לפי אמנת ז'נבה מדובר בפשע מלחמה. נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי התייחס בעבר לרעיון העקירה ואמר כי פירושו גרירת מצרים למלחמה נגד ישראל.
במאמר של דנון ובן ברק, שניהם חברים בוועדת החוץ והביטחון, הם העלו הצעה חדשה לעתיד רצועת עזה, וקראו לגבש תוכנית שתאפשר מעבר מסיבי של פליטים מהרצועה למדינות שיסכימו לקלוט אותם. במאמר כתבו השניים כי בהחלטותיו מתעלם האו"ם מכך שחמאס הוא הבעיה ולא הפתרון, וכי חשוב ביותר שהקהילה הבינלאומית תתייצב לצד תושבי עזה ותבחן רעיונות חדשים.
לפי הצעתם של שני חברי הכנסת, בדומה לנעשה בסכסוכים אחרים בעולם, מדינות שונות יקלטו משפחות עזתיות הרוצות בהגירה וביישוב מחדש: "ניתן לעשות זאת באמצעות מנגנון מובנה, בתיאום בין-מדינתי, שייעודו מתן מענה בינלאומי לתושבי עזה. זאת ועוד - על מנת להקל את ההתאקלמות של אותם עזתים, הקהילה הבינלאומית יכולה וצריכה לסייע להם בחבילת סיוע כלכלית נדיבה, כך שכל משפחה עזתית תוכל להיקלט במדינת היעד ביתר קלות ובנוחות".
2 צפייה בגלריה
דני דנון ו רם בן ברק
דני דנון ו רם בן ברק
חברי הכנסת בן ברק ודנון
(צילום: הדר יואביאן אבי מועלם)
שר האוצר סמוטריץ' בירך על המאמר של דנון ובן ברק, כינה את הפינוי המוצע "הגירה מרצון", ואמר: "זה הפתרון ההומניטרי הנכון לתושבי עזה ולאזור כולו לאחר 75 שנות פליטות, עוני ומסכנות". הוא טען כי "אין לתא שטח קטן כמו רצועת עזה, ללא משאבי טבע ומקורות פרנסה עצמיים, שום סיכוי להתקיים עצמאית, כלכלית ומדינית, בצפיפות גדולה כל כך לאורך זמן".
בתגובה ליוזמה אמר נמרוד ברקן, לשעבר ראש המרכז למחקר מדיני במשרד החוץ, שכיהן גם כשגריר בקנדה: "זו בדיוק ההצעה שהמשטר הנאצי הציע ליהודים עד 1941. כשהתברר שאי אפשר - הוא כינס את ועידת ואנזה. מי שמתחיל להציג הגלייה יגמור עם רצח עם".
שר החוץ הירדני: הליגה הערבית והארגון לשיתוף פעולה אסלאמי יחלו בהכנת תיקים לתיעוד פשעי המלחמה הישראלים כדי לנקוט בצעדים משפטיים בבתי המשפט הבינלאומיים. כוחות שמירת שלום ערבים לא ישחקו תפקיד בעזה אחרי המלחמה. הגישה הישראלית כלפי הגדה המערבית היא בניית התנחלויות, החרמת אדמות וטרור נגד פלסטינים חפים משפע.