התובע הכללי של אוקראינה, אנדריי קוסטין, הודיע היום (שלישי) כי הוא מתפטר מתפקידו בעקבות פרשת שחיתות גדולה, שבמרכזה ניצלו עשרות מאנשי משרדו את מעמדם כדי להשיג במרמה פטור מגיוס לצבא. אחרי הזעם הציבורי אמר קוסטין כי הוא לוקח אחריות על המחדל.
התפטרותו של התובע הכללי מגיעה אחרי כינוס של המועצה לביטחון לאומי, שם דנו המשתתפים כיצד להילחם בשחיתות ובפרצות שמאפשרות לקבל פטור ללא הצדקה. הפרלמנט האוקראיני צריך לאשר את התטרותו של קוסטין כדי שהיא תהיה רשמית.
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה זלנסקי עם חיילים בקייב 24 במרץ מלחמה מול רוסיה
נשיא אוקראינה זלנסקי עם חיילים בקייב 24 במרץ מלחמה מול רוסיה
זלנסקי עם חיילים בקייב, ארכיון
(צילום: AFP )
בהצהרה חריפה שפרסם הנשיא וולודימיר זלנסקי, אחרי כינוס המועצה לביטחון לאומי של אוקראינה, הוא אמר כי "התובע הכללי חייב לקחת אחריות על המצב בגופי התביעה של אוקראינה". זלנסקי הדגיש בדבריו כי היקף הבעיה גדול בהרבה, וכי חוץ מעובדי משרד התובע הכללי יש עוד עובדי מדינה רבים שהצליחו לחמוק מגיוס החובה לצבא.
דקות ספורות אחרי הצהרת זלנסקי, הודיע קוסטין על התפטרותו. הוא אמר כי מדובר בפרשה "לא מוסרית" והסכים עם זלנסקי על הצורך בלקיחת אחריות אישית. "בסיטואציה הזאת, אני מאמין שהודעת ההתפטרות שלי מתפקיד התובע הכללי היא הדבר הנכון", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
אנדריי קוסטין התובע הכללי של אוקראינה התפטר
אנדריי קוסטין התובע הכללי של אוקראינה התפטר
לוקח אחריות. התובע הכללי קוסטין
(צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
נושא הגיוס לצבא מפלג את אוקראינה, שנלחמת בצבא הרוסי מאז פברואר 2022. השנה אישרה קייב חוק גיוס חדש ושנוי במחלוקת, כתגובה לשחיקה של כוחות הביטחון והמחסור בלוחמים. במהלך המלחמה פורסמו דיווחים על גברים שנמלטים ממולדתם כדי לא להתגייס, ולאחרונה פורסם כי אוקראינה – כמו רוסיה – התחילה לשחרר אסירים מהכלא ולשלוח אותם לחזית.
משרד התובע הכללי עמד בימים האחרונים תחת מתקפה אחרי שפורסם שעובדים רבים – בהם תובעים – ניצלו את תפקידם כדי לקבל פטור מגיוס והוגדרו כ"בלתי כשירים לשירות". בשבוע שעבר פרסם עיתונאי אוקראיני כי במחוז חמלניצקי במערב המדינה עשרות תובעים הצליחו להשיג במרמה פטור מגיוס, אחרי שוועדות רפואיות קבעו שהם אינם כשירים לשרת.
קוסטין הורה לפתוח בחקירה אחרי הפרסום, וציין בהמשך שבחקירה התגלה כי שמספר התובעים בחמלניצקי שקיבלו פטור רפואי מגיוס עומד על 61 – וכי 50 מהם קיבלו הכרה באי-כשירותם עוד לפני פרוץ המלחמה. "חשוב מאוד לקבוע למה הם קיבלו מעמד של בלתי כשירים, מכיוון שמספר העובדים האלה במחוז חמלניצקי גבוה מאוד", ציין אז התובע הכללי.
3 צפייה בגלריה
אוקראינה חיילים אוקראינים ב אזור חרקוב
אוקראינה חיילים אוקראינים ב אזור חרקוב
מחסור בלוחמים, אחרי יותר משנתיים של מלחמה. צבא אוקראינה
(צילום: AP)
כשזלנסקי התייחס היום לנושא הוא אמר: "דרך אגב, לא מדובר רק בתובעים. יש מאות מקרים לא מוצדקים שפקידי מסים ומכס, עובדי מערכת קרן הפנסיות ואנשי הרשויות המקומיות מקבלים מעמד של בלתי כשירים לגיוס. חייבים לטפל בכל המקרים האלה בזהירות, וללא דיחוי".
זלנסקי הורה לממשלתו לגבש בדחיפות חוק לרפורמה שתשים סוף לשחיתות בוועדות שקובעות מי זכאי לפטור רפואי. זלנסקי שואף לפרק את הוועדות הרפואיות הקיימות עד סוף 2024.
ה-SBU, שירות הביטחון של אוקראינה, הצהיר היום כי 64 מחברי הוועדות הרפואיות קיבלו הודעה שמסרה שהם חשודים בהנפקת פטורים רפואיים לא-חוקיים. "עוד תשעה כבר הורשעו", מסר ה-SBU, והוסיף כי 4,106 תעודות של אי-כשירות לגיוס "בוטלו".