יום לאחר שבג"ץ דן שעות בחוקיות מינויו לשר, הוא יכהן - לפחות לדקות ספורות - לראש הממשלה: יו"ר ש"ס, שר הפנים והבריאות אריה דרעי המכהן גם כמשנה לראש הממשלה, ימלא מחר את מקומו של בנימין נתניהו כראש הממשלה, בעקבות בדיקה רפואית שיערוך נתניהו.
לפי לשכת ראש הממשלה, נתניהו יעבור מחר בדיקת גסטרו. בלשכה אמרו כי מדובר בבדיקה שגרתית, שתיערך בטשטוש חלקי לזמן קצר. הם ציינו כי דרעי ימלא את מקומו של נתניהו, "בהתאם להסכמים הקואליציוניים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
רה"מ יעבור בדיקה תחת טשטוש, שר הפנים ימלא את מקומו. דרעי ונתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
בדיון ממושך בבג"ץ שהתקיים הבוקר, הרכב מורחב של 11 שופטים בראשות הנשיא אסתר חיות דן בעתירות שהוגשו נגד חוקיות המינוי של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בממשלה. הדיון, שההכרעה בו תתקבל רק בהמשך, נחשב למבחן ראשון עבור מערכת המשפט בכל הנוגע ליחסיה עם הממשלה החדשה, שכבר בימיה הראשונים מקדמת רפורמה דרמטית שמטרתה להחליש את כוחו של בית המשפט העליון.
העתירות נגד מינויו של דרעי לשר הפנים והבריאות (עם רוטציה בעוד שנתיים בתפקיד שר האוצר) הוגשו בחודש שעבר לאחר אישור החוק שזכה לכינוי "חוק דרעי" - ושנועד להכשיר את מינויו. מדובר בתיקון לחוק יסוד: הממשלה, שמונע הטלת קלון על נבחר ציבור שנידון למאסר על-תנאי, וקובע שקלון יחול רק במקרה של מאסר בפועל. דרעי, נזכיר, הורשע לפני שנה בעבירות מס במסגרת הסדר טיעון, ונגזר עליו מאסר על-תנאי.
במהלך הדיון, שנמשך כמעט שש שעות, דחו השופטים כמה מטענותיהם של נציגי ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר דרעי, ובין היתר העירו כמה מהם שיש להם סמכות להתערב בחקיקת חוקי יסוד אם נפל פגם בהליך החקיקה. חלק מהשופטים הדגישו כי למרות התמיכה הציבורית הרבה שלה זכה דרעי, השאלה הזו אינה רלוונטית לעניינו של הליך פלילי, וכאשר נציגו של נתניהו בדיון טען ש-2.3 מיליון בוחרים "רוצים את דרעי כשר", השיבה לו השופטת דפנה ברק-ארז: "האם בשל רוב אפשר לסחור בכל דבר?". נציגו של רה"מ, עו"ד מיכאל ראבילו, טען בהמשך כי למינוי יש גם שיקולים ביטחוניים.
הדיון בעניינו של דרעי בבג"ץ, היום
(צילום: דוברות הרשות השופטת)

2 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
הרכב השופטים בדיון בעניינו של דרעי, היום
(צילום: רויטרס)
באשר לנתניהו, באוקטובר 2017 עבר רה"מ בדיקת גסטרו דומה, שבמהלכה הוסרו בהצלחה שני פוליפים קטנים. גם בנובמבר 2016 עבר נתניהו בדיקה שבה הוסרו בהצלחה מספר פוליפים קטנים. בדצמבר 2015 נתניהו עבר בדיקת קולונוסקופיה תחת טשטוש. גם בבדיקה זו נתגלו מספר פוליפים שהוסרו בהצלחה, וב-2012 נמצא פוליפ נוסף שהוסר במהלך בדיקה מגופו של רה"מ.
בראשית 2015 עבר נתניהו הליך רפואי ניסיוני בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק, שקשור לבלוטת הערמונית. תחת מעטה חשאיות הובא נתניהו לבית החולים פעמיים - ברכב שהוסווה להובלת פיתות, ובפעם השנייה ברכב שהוסווה לחברת הדברה. בינואר 2014 הועברו סמכויותיו למשך שעה לשר החוץ דאז, אביגדור ליברמן, במהלך בדיקת קולונוסקופיה שגם הצריכה טשטוש.