(צילום: אבי חי)

הרבה מאוד מתח בו הייתה שרויה הקואליציה בימים האחרונים, התנקז לנקודת זמן אחת, אולי שתיים, במליאת הכנסת אתמול (שני). הארכת התקנות ביהודה ושומרון, לכאורה נושא פשוט ושגרתי שמאושר מדי חמש שנים, הפך לפרויקט אישי מורכב של שר המשפטים גדעון סער לאחר שהתברר שמרד שהתפתח בקואליציה לא מאפשר להעביר אותן.
מאזן גנאים הצביע נגד הארכת התקנות - והקואליציה התנפלה עליו בצעקות
(צילום: ערוץ כנסת)

זה החל עם הודעה של חבר הכנסת הפורשת עידית סילמן, מי שרק בכנס הקודם בכנסת וידאה שיש לקואליציה רוב בהצבעות מורכבות שכאלה, הצהירה שתצביע נגד התקנות. הודעתה נועדה בעיקר לפתוח קרב פסיכולוגי מול הקולות המתנדנדים בקואליציה ולאותת להם שהחוק ממילא ייפול בחסותה ואם כך, עדיף להם להתנגד.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הזעם כלפי גנאים, והתרגיל שעבד לסילמן
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
 ג'ידא רינאווי זועבי
 ג'ידא רינאווי זועבי
משמעת קואליציונית לא הייתה פה. רינאווי זועבי
(צילום: ערוץ כנסת)

הודעתה של סילמן עשתה את האפקט והקואליציה התפרקה בהצבעה ברגע האמת לאחר שח"כ מאזן גנאים הצביע נגד הקואליציה והתקנות. גם ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי, שהתחייבה לחזור להצביע יחד עם הקואליציה, שברה את הבטחתה מהר למדי, והצביעה לבסוף נגד.
ההתפרקות והסכסוכים שהתרחבו בקואליציה אמש הובילו למצב שסילמן עצמה לא הייתה צריכה להתנגד אקטיבית לתקנות יו"ש ונשארה מחוץ למליאה משום שהושג רוב נגדן בלעדיה. מאוחר יותר נכנסה להצביע נגד מינויו של מתן כהנא לשר הדתות וסייעה בהפלת המינוי. בקואליציה סוחבים כבר מאתמול בבוקר תחושות קשות והבנה שהממשלה כנראה מתקרבת לסוף דרכה. אלא שעוד לפני כן, יש מי שמבקשים לסגור חשבון עם סילמן ולהפריש אותה מהמפלגה בקרוב.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לממשלה אין זכום קיום, לשיטתו. סער
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
שני סימני שאלה ניצבים כרגע מצידה הימני של הקואליציה: שר המשפטים גדעון סער וח"כ ניר אורבך מימינה. סער שאיים לאורך כל השבוע שאם החוק לא יעבור לממשלה אין זכות קיום. ואורבך, שמזוהה כחוליה החלשה בימינה.
עבור סער, זה הרבה יותר מהכאוס שיווצר בעקבות תקנות שלא יאושרו. לשיטתו, ממשלה שלא יכולה למשול ופחות מ-60 חברי כנסת מחויבים למדיניותה הוא תרחיש שלא יכול להתקיים. ובאשר לאורבך, הוא האיש שעליו מופעל הלחץ הגדול ביותר לעזוב את הממשלה. מיד אחרי ההפסד הצורב אתמול פנה בזעם לגנאים ואמר לו: "הניסוי איתכם נכשל".
שתי דמויות מרכזיות ושלוש אפשרויות עומדות מבחינת הממשלה הזאת על הפרק: פיזור הכנסת והליכה לבחירות, המשך כהונתה של הממשלה הנוכחית ללא רוב או הקמת ממשלה אחרת בכנסת הזאת כשרוב סיעות הקואליציה הנוכחית לא חלק ממנה. וכל האפשרויות רעות עבורה.