בצה"ל ממשיכים לחקור את אסון התרסקות מסוק הינשוף בציר פילדלפי, שבו נהרגו רב-סמל במיל' דניאל אלוש (37) מתל אביב ורב-סמל במיל' תום איש-שלום (38) מנס הרים ונפצעו שבעה חיילים נוספים – בהם חמישה במצב קשה ושניים במצב בינוני.
זירת התרסקות המסוק ברצועת עזה

5 צפייה בגלריה
רגעי החילוץ - התרסקות המסוק בציר פילדלפי
רגעי החילוץ - התרסקות המסוק בציר פילדלפי
רגעי חילוץ הלכודים
לפי עדויות שנאספות במסגרת התחקיר של האסון, שאירע אתמול אחרי חצות בלילה שבין שלישי לרביעי, עולה כי ענן גדול וגבוה של אבק חול היה בנקודת הנחיתה שבתוך המגנן הצה"לי - והוא התגבר עוד יותר בשל סוללות האדמה שמקיפות את המחנה הארעי בשטח שבין הגבול עם מצרים לרפיח.
במנחתי שטח פתוחים שאינם במגננים יש לאבק החול מרחב להתפזר, אך סוללות האדמה שחסמו את המתחם – לצד העובדה כי חול האדמה המרוסק מהטנקים והנגמ"שים (פודרה) נחשב לדק וסמיך מאוד בתקופה יבשה זו של סוף הקיץ – הגביל מאוד את הראייה לנוכחים במגנן בזמן הנחיתה הלילה.
לכך ניתן להוסיף את העובדה שהנחיתה בוצעה בשעת חשיכה, אם כי במסוק יש טכנולוגיות שמסייעות לטייסים לנחות גם בתנאי ראייה לקויים שכאלו. הנתונים הללו יהיו במוקד התחקיר של חיל האוויר, שכן צה"ל לא קרקע מפעילות מבצעית את מערך מסוקי הינשוף ("בלק-הוק") שנחשבים לאמינים מאוד מבחינה היסטורית, וזו ההתרסקות הראשונה של המסוק מאז שהגיע לישראל מארה"ב לפני כ-30 שנה.
בנוסף, תיבדק עדות לפיה אחד מהרוטרים של המסוק פגע עקב תנאי הראייה הלקויים בחפץ זר, אולי כלי רכב שהיה במתחם. כמו כן, הסוגיה האנושית תהיה במרכז החקירה, שכן הוחלט כאמור שלא לקרקע באופן מלא את המערך, צעד שמתרחש לרוב אם עולה חשד ראשוני לכשל טכני שעלול להופיע במסוקים נוספים.
5 צפייה בגלריה
דניאל אלוש ז"ל, תום איש-שלום ז"ל
דניאל אלוש ז"ל, תום איש-שלום ז"ל
דניאל אלוש ותום איש-שלום נהרגו בהתרסקות המסוק
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר בזירת ההתרסקות
(צילום: דובר צה"ל)

הצוות מטייסת 123 השתמש שלשום במסוק של טייסת אחות כחלק מאילוצי הכוננות הארוכים והרבים של חיל האוויר לאורך הלחימה הארוכה, כך שגם סוגיית שחיקת הכוחות והכלים תיבחן כחלק מהחקירה. לוחמי חיל האוויר, בהם צוותי אוויר ומיחידת 669 שאיבדה שניים מלוחמיה באסון, חילצו מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר כ-2,000 לוחמים שנפצעו בזירות השונות, רובם בעזה.
באסון נפלו כאמור דניאל אלוש ותום איש-שלום, לוחמי מילואים ביחידת החילוץ 669, ולצידם נפצעו קשה טייסת, טייס במילואים ומכונאי מוטס בטייסת "ציפורי המדבר" (123), רופא במילואים ולוחם במילואים מ-669. כמו כן, נפצעו באורח בינוני, רופא לוחם במילואים ב-669, ומכונאי מוטס במילואים בטייסת ציפורי המדבר. המסוק התרסק כאשר הוזעק לציר פילדלפי לחלץ לוחם הנדסה שנפצע קשה מירי צלף של חמאס, ופונה גם הוא בהמשך במסגרת מבצע חילוץ הפצועים שבו השתתפו ארבעה מסוקים אחרים. ההערכה היא שההתרסקות אירעה בשל תקלה טכנית או טעות אנוש, ולא בשל ירי של חמאס.
הטייסת שנפצעה הייתה קברניטת הטיסה, ומצבה הוגדר תחילה אנוש. היא פונתה לבית החולים סורוקה – אותו בית חולים שאליו פינתה רק בחודש שעבר את החטוף פרחאן קאדי אחרי שחולץ ממנהרה ברפיח. "היא הייתה הקברניטה, הגיעה מיסעורים, רק התחלנו להכיר אותה. היא ותיקה, תותחית-על. טסתי איתה כבר כמה פינויים", סיפר עליה אחד מאנשי הצוות.
אמש הובא למנוחות בבית העלמין בנס הרים תום איש-שלום ז"ל, שהותיר אחריו אישה, כרמית, ושלושה ילדים - יותם (13) והתאומות מיה וגאיה (11). הוא העביר גיבושים ב-669, אך לאחר טבח 7 באוקטובר התנדב בחזרה לפעילות מבצעית. כרמית, אלמנתו, ספדה לו: "יום ראשון בבוקר אורזים את האוטו, תיק מחשב, פויקה ויוצאים לשבוע בארץ – זה תום. כל שנה עם הילדים, אורז ופורק, מכין ושוחה, מטפס, מהלך ובערב אחרי ארוחה הולכים לחדר בריחה. כל שנה. וכך אני רוצה שהילדים יזכרו את אבא שלהם.
"אבא נהדר, אבא אהוב, אבא שנוכח בכל שלב של הגדילה שלהם", הוסיפה. "אבא צעיר, ממש חבר שלהם. ובין לבין כל הדברים מוכר וקונה עוד בית בארצות הברית בשיחת טלפון. המשפחה שלנו הייתה בשבילו הכול, הסיבה לקום וללכת לישון. הלב מסרב להאמין שכך מסתיימת דרכו של איש צעיר ואהוב. לא כך תכננתי את החיים. פגשתי את תום כשהיה צעיר מאוד, עוד לפני הצבא. התחתנתי עם בחור צעיר כדי לא להישאר לבד והנה אני כאן נפרדת ממך עצובה וכואבת. עצובה על התכנונים שלנו ביחד, על המונדיאל בארצות הברית בעוד שנתיים, על הטיולים. אני אוהבת אותך, אני לא מסוגלת לחתום את זמן העבר, אבל אין לי ברירה – אני צריכה להמשיך להיות עם הילדים ולקום מחר בבוקר".
הלווייתו של רס"ם במיל' תום איש-שלום ז"ל
(צילום: אלכס גמבורג)

5 צפייה בגלריה
זירת תאונת המסוק ברצועה
זירת תאונת המסוק ברצועה
מפקד 669 ספד ללוחמים שנהרגו: "דור של גיבורים שלא עמדו מנגד"
5 צפייה בגלריה
הלווייתו של רס"ם במיל' תום איש-שלום ז"ל
הלווייתו של רס"ם במיל' תום איש-שלום ז"ל
"ידעו תמיד שעל תום אפשר לסמוך". הלווייתו של רס"ם במיל' תום איש-שלום ז"ל
(צילום: אלכס גמבורג)
מפקד יחידה 669, סא"ל א', אמר בהלוויה: "תומי, הלילה זינקת לחילוץ של פצוע ירי דחוף לפינוי מתוך הרצועה. היית בדרך למשימה שעשית עשרות פעמים בעבר, אך מהמשימה הזאת לא שבת ונפלת יחד עם חברך לצוות אלוש. תום, לפני כ-20 שנה התגייסת ליחידה. שירתנו כלוחמים בסדיר ובאותן שנים זכיתי להכירך. לוחם רציני, יסודי שיורד לפרטים ותמיד משרה ביטחון לחבריו לצוות ולמפקדים. ידעו תמיד שעל תום אפשר לסמוך.
"ב-20 שנות שירותך ביצעת עשרות משימות והצלת חיים רבים, גם במלחמה הזו לא הסכמת לשבת על הגדר – על אף שכבר לא היית כשיר ומילאת תפקידי הדרכה, וכהרגלך השלמת את המשימה", הוסיף. "אתה חלק מדור של גיבורים שלא היו מוכנים לעמוד מנגד, אני מצדיע לך ולמחזור ל"ד. אנחנו אנשי היחידה נמשיך במשימה שהתחלת, נילחם ונציל חיים, יחד עם אחינו בטייסת 123 נמשיך לזנק למשימות. תום, קיימת את הפסוק בתהילים 'בעת צרה קרא והצילך'".
אורלי זוהר, חברת המשפחה, ספדה לו וסיפרה כי "ב-1 בנובמבר 2000, נהרג בעלי והותיר אותי עם שלושה ילדים קטנים. כרמית, החברה הכי טובה שלי, עצרה את חייה, והייתה שם לצידי כדי לגדל יחד את ילדיי היתומים. היא הייתה איתי בכל רגע, יום ולילה, בכל דקה ובכל חלום, רק כדי שנצליח לחייך. כשהילדים גדלו, כל כך רציתי שהיא תמצא גם היא את אושרה ותתחתן. היא עצרה את חייה למעני, והגיע הזמן שגם היא תמצא את הטוב ביותר בשבילה.
"כשהיא פגשה את תום, צנוע ושקט, איש של שטח, אדמה ואוויר – הייתי המאושרת ביותר עבורה", אמרה. "החתונה שלה הייתה מרגשת, והייתי שם איתה, בשמחתה. כשהילדים שלהם נולדו, הם הגיעו יחד אליי – בכור ותאומות קטנות. כרמית הסתכלה עליהם ואמרה לי: 'תראי את גלגל החיים – אותו הדבר, רק ש…' השנים חלפו, והילדים שלנו גדלו, הכול היה דומה – גם אהבת ארץ ישראל, וגם המחיר. מחיר החיים, אותו המחיר".
עוד הוסיפה זוהר: "מעולם לא האמנתי שהסוף יהיה זהה. תום, אהוב שלנו, חשבתי שתנצחו. חשבתי שהסוף שלי ושל כרמית לא יהיה אותו הדבר. אני מבטיחה שאעשה הכול כדי להיות שם. כרמית שלך היא המיוחדת שבמיוחדות".
5 צפייה בגלריה
 תיעוד מתחקור בשטח של המפקדים
 תיעוד מתחקור בשטח של המפקדים
מפקד חיל האוויר ומפקד פיקוד הדרום הגיעו לזירת ההתרסקות
(צילום: דובר צה"ל)
חברו לצוות ספד לו: "תום, זו סגירת המעגל הכי נוראית. לפני 17 שנים הקראתי את ברכת החתונה, איזה בן אדם מתחתן בגיל 20? אדם בוגר שיודע מה שהוא רוצה. בזמן שאנשים אחרים לא התחילו לחפש את עצמם - תום כבר מצא ונהיה אבא מהר יותר מכולם". הוא הוסיף: "הוא ידע מה הוא רוצה. רוב האבות הם אבות טובים - אבל תום היה אבא טוב מהרגע הראשון. כמה חרוץ היית. איזה בן אדם עושה מילואים בגיל 37? בן אדם שתמיד בטוח שהוא יכול לעשות יותר. היית בוגר מאיתנו, אבל היום אנחנו מלאי הערכה ומלאי געגוע".
בתוך כך, הודיע צה"ל אמש כי מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר ומפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן הגיעו לאזור שבו התרסק המסוק בציר פילדלפי. "בלילה האחרון, תוך כדי פעילות מצילת חיים של פצוע ירי קשה מהרצועה איבדנו בהתרסקות מסוק 'ינשוף' מטייסת 123 בשלב הנחיתה שני לוחמי מילואים, מטובי אנשינו, בנוסף נפצעו שמונה לוחמים, חלקם קשה מאוד. אני לאחר סיור באתר התאונה וביקור בסורוקה של הפצועים. כולנו מחבקים את משפחות הנופלים ונמשיך ללוות את הפצועים", אמר אלוף בר.
"זו תאונה מבצעית, שבה מסוק הינשוף התרסק במשימה הערכית ביותר של פינוי פצועים. במשימת החילוץ ההרואית על הקרקע פעלו כוחות אוגדה 162 בנחישות להצלת חיים. במהלך 11 חודשי המלחמה פינה חיל האוויר יותר מ-1,800 פצועים, בהם פינויים מעומק הרצועה תוך סיכון חיים משמעותי. משימת הצלת חיים. חיל האוויר מתאבל על לוחמיו ובה בעת לא עוצר וממשיך במשימות בכלל זירות הפעולה. מסוק הינשוף גם כעת עומד בכוננות לחילוץ. כדברי יחידת 669 'בצרה קראת ואחלצך' - כל יום, גם היום. הבוקר מונתה ועדת חקירה לבירור פרטי ההתרסקות. גאה בחיל, במשימותיו והישגיו. מגבה את כלל לוחמי הטייסת ולוחמי יחידת החילוץ, אנו כואבים את כאב האובדן וממשיכים להילחם", הוסיף.
פורסם לראשונה: 19:38, 11.09.24