עבור תלמידי מחוז הצפון - אלו המפונים ואלה שבטווח הירי מלבנון ולא פונו לאחר חודשים רבים של טלטלות, למידה תחת אזעקות וריצות חוזרות למקלטים ולמרחבים מוגנים - זו הייתה עוד שנה אבודה, חסרה בשעות לימוד, במורים ובתמיכה לימודית ורגשית.
במצב המורכב הזה, משרד החינוך נערך לפתיחת שנת הלימודים הבאה במחוז הצפון באמצעות שני תרחישים, בשל הערפל וחוסר הוודאות הביטחוני. לדברי שר החינוך יואב קיש, המשרד נערך בשני מתווים במקביל: רישום כפול של התלמידים בבתי הספר המקוריים ברשויות בצפון, ורישום בבתי ספר עורפיים שנפתחו וייפתחו ברשויות שאליהן התפנו עם המשפחות.
מחאת תושבי הצפון: "רוצים לחזור הביתה - לא יכולים"
(צילום: אביהו שפירא )

שכחו אותנו מחוץ לבית
"קבענו את 1 באוגוסט כמועד האחרון לגבי אופן פתיחת שנת הלימודים באחד משני התרחישים", אמר קיש. "כרגע זו ההחלטה והיא יכולה להשתנות בהתאם למצב". הוא הוסיף כי הוקצו 140 מיליון שקלים להקמת בתי ספר עורפיים שישמשו את התלמידים מרשויות שלא פונו, אך מצויים בטווח הירי של חיזבאללה.
על מנת להבין את ההיקף, 16,710 תלמידים פונו מיישובי הצפון לכל רחבי הארץ, כ-9,000 מהם פונו ליישובים במחוז צפון והיתר למחוזות אחרים. כך למשל, 684 תלמידים משובצים בשמונה בתי ספר שהעתיקו את מקומם, 3,168 תלמידים לומדים ב-60 מרכזי יחד, 4,044 תלמידים משובצים בבתי ספר קיימים, 1,016 משובצים בשישה בתי ספר ארעיים שהוקמו ו-950 ילדים בגילי גן או מעון משובצים במוסדות קיימים או במרכזי יחד.
בדיון שקיימה באחרונה ועדת החינוך של הכנסת נדונו הקשיים שעימם מתמודדת המערכת, התלמידים והמורים. גורמי חינוך בצפון ציינו כי בשל חוסר הוודאות בקרב ההורים, וכן לאחר שרבים "טעמו" את יתרונות מערכות החינוך ברשויות במרכז הארץ, קיים חשש שיותר מ-30 אחוז מהתלמידים לא יחזרו למסגרות החינוך שלהם.
בשל חוסר הוודאות, רבים אחרים אינם יודעים היכן לרשום את ילדיהם - ביישוב שאליו התפנו, או להמתין עד לקבלת החלטה לגבי החזרה. היועצת הארגונית אורית דגני דיניסמן שהשתתפה בדיון בוועדה, אמרה כי החינוך הוא הבסיס להחלטת ההורים בנוגע למיקום המגורים - וכרגע מציעים להם חלופות לא מספיק טובות והם לא סומכים על יציבות המערכת.
מתן דוידיאן, רכז החינוך בשלומי שמפונה לירושלים, אמר: "אין לנו שיבוצים לשנה הבאה במערכת החינוך בירושלים. עיריית ירושלים לא רוצה אותנו פה, והפסקנו את ההתקשרות איתה עד שמשרד החינוך יתערב".
1 צפייה בגלריה
נפילה בסמוך לשלומי
נפילה בסמוך לשלומי
"הילדים שמונה חודשים בחוסר מעש". נפילה סמוך לשלומי
(צילום: אמיר ירחי)
שלי דדיה, מפונה משלומי לירושלים, סיפרה על הקושי של הילדים: "גם כשהם משתלבים בחינוך בירושלים, הם לא משתלבים איתם. הם ערים בלילות עד שעות מאוחרות. לא הולכים לבית הספר. שמונה חודשים בחוסר מעש".
כפי שהציגה רחל טיבי, נציגת תחום החינוך המיוחד בשלומי, "בחינוך המיוחד נמשכים הלימודים עד השעה 12 וחצי במקום עד השעה חמש. מהשעה 12 וחצי הם לבד בחדר במלון, חסרי אונים".
קרן רז פלר, מורה מפונה ממעיין ברוך שייצגה בדיון את הסתדרות המורים, אמרה כי יש עומס גדול על עובדי ההוראה שמחזיקים בכיתה המקורית שלהם וגם את הכיתה החדשה שאליה המורה המפונה משובץ להוראה.
"אנחנו נערכים לשנה נוספת של פיזור תלמידים בכל רחבי המדינה", אמר עופר זפרני, מנהל אורט דנציגר קריית שמונה, "כעת מתבצעת חשיבה והתארגנות של רשת אורט ובית הספר אורט דנציגר לכיוון הקמת בית ספר בטבריה. התכנון לרכז את אורט דנציגר בביג פוריה. הם יגיעו מחצור, כרמיאל, מרחב כינרת בטבריה, וילמדו שם כ-600 תלמידים".
אריאל פריש, מנהל ישיבת אורט המתמיד קריית שמונה, שבה לומדים 125 תלמידים המפוזרים כעת ב-35 מוסדות שונים ברחבי הארץ, סיפר על האתגרים ואמר כי "הילדים נעים בין קושי לתקווה, מנסים להשתלב אבל לא מאבדים את הרצון לחזור". לדבריו, "אי-הוודאות מאוד מעיבה על ההיערכות, יצאנו למיפוי מחודש להבין מה הצפי של הפיזור לאחר חופשת הקיץ, נמפה צרכים ונשבץ בהתאם מענים, במקביל נבנה תוכנית חברתית שעוסקת בעיקר במפגשי העצמה וחוסן, בדגש על שייכות, זהות וגאוות יחידה".
מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך, אורנה שמחון, אמרה בדיון בוועדת החינוך של הכנסת כי אין ילד שלא יהיה לו מענה. עם זאת, היא הודתה שלא תמיד רשויות מקומיות ששות לקבל תלמידים מפונים.
לדבריה, משרד החינוך נערך לפתיחת שנת הלימודים בתרחישים שונים של חזרה לבתים או המשך הפינוי על-ידי פתיחת מוסדות לימוד חלופיים. זאת באמצעות שיפוץ מבנים קיימים והוספת מבנים יבילים, וכל זה כבר מתוקצב בהחלטת ממשלה, לטענתה. עם זאת, הודתה שמחון כי "לא נוכל להבטיח שהתלמידים יקבלו את כל השעות".
באשר למחסור בצוותי הוראה, שמחון טענה ששכנעה את הצבא לתת למחוז הצפון שלושה גרעיני נח"ל שהוכשרו להוראה, ובכפוף להסכמת הרשויות המקומיות הם ייכנסו למערכת בגליל העליון, מרום הגליל ומבואות החרמון.
בנוסף, לדבריה, כדי להתגבר על החוסר במורים שחלקם פונו, משרד החינוך גייס מורים ומנהלים שפרשו לגמלאות. בנוסף, המחוז דאג לקיים מרתונים לימודיים לתלמידים המפונים במהלך החופשות וניתנו שעות תגבור רבות. כמו כן, חיזק המשרד את החינוך הבלתי פורמלי בבתי המלון ובבתי הספר הזמניים.