שר המשפטים יריב לוין אמר הבוקר (רביעי), שעה וחצי לפני תחילת הדיון בבג"ץ בעתירות לביטול עילת הסבירות, כי עצם קיומו של הדיון בבית המשפט העליון, שלדבריו "מתקיים בחוסר סמכות מוחלט", הוא "פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובמעמד הכנסת".
3 צפייה בגלריה
"דיון שמתקיים בחוסר סמכות מוחלט". לוין ונשיאת העליון חיות
"דיון שמתקיים בחוסר סמכות מוחלט". לוין ונשיאת העליון חיות
"דיון שמתקיים בחוסר סמכות מוחלט". לוין ונשיאת העליון חיות
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
לוין הוסיף כי "עצם הדיונים באפשרות לפסול חוקי יסוד, שהם ראש הפירמידה החוקית בישראל, ובאפשרות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, הם פגיעה אנושה בשלטון העם. בית המשפט, ששופטיו בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ובלי פרוטוקול, מציב את עצמו מעל הממשלה, מעל הכנסת, מעל העם ומעל לחוק. מצב זה מנוגד לחלוטין לדמוקרטיה. משמעותו בית משפט ללא איזונים ובלמים כלל. שליט יחיד. לא עוד שלטון העם".
לדבריו, "הטענה שבה מצדיק בית המשפט את הדיון בפסילת חוקי יסוד היא שעליו למנוע חוקי יסוד שמנענעים את אמות הספים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אך מה שבאמת מזעזע את אמות הסיפים של הדמוקרטיה בישראל הוא הדיון שמקיים היום בית המשפט. עד היום, חרף אקטיביזם שיפוטי בעייתי ביותר, היה לפחות בסיס אחד מוסכם - בית המשפט כיבד את חוקי היסוד. זהו הבסיס ששמר על הדמוקרטיה בישראל. האחריות לשמור על הבסיס המשותף הזה מונחת לפתחו של בית המשפט".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
היועמ"שית קראה לפסול את החוק. "מצב חריג, אין מנוס"
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
הדיון ייפתח הבוקר ב-09:00 באולם ג' של בית המשפט העליון, בהשתתפות כל 15 שופטי העליון, לראשונה בתולדות המדינה. בג"ץ אפשר את קיום הדיון לאחר שורה של עתירות נגד התיקון לחוק יסוד: השפיטה, ובשבוע שעבר היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה קראה לעליון לפסול את החוק באופן תקדימי - וציינה כי מדובר ב"מצב חריג שבחריגים" - ולכן "אין מנוס" מפסילת ביטול עילת הסבירות.
וכך, באורח נדיר, תגיע הממשלה לדיון בג"ץ בעודה מדברת בשני קולות: היועצת, הקוראת לביטול החוק; והממשלה, המיוצגת על ידי עורך דין פרטי, תבקש שלא להיענות לדרישת העותרים לבטל את התיקון לחוק. לקראת הדיון הממשלה הגיבה בשישי האחרון לעתירות - ובין השאר נכתב כי "אין בכוחו של ביהמ"ש לשים עצמו מעל הריבון, ואין מי שעומד מעל חוקי יסוד".
עו"ד אילן בומבך, שנמנה עם מייצגי הממשלה מול העתירות, ציין: "השלטת עקרונות שלא כתובים בחוק - משמעותם פגיעה בכל יסודות מערכת המשפט, שבלעדיהם צפויה אנרכיה". ב"כוח קפלן", שמארגן את ההפגנות בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, אמרו בתגובה: "מדובר באיומי פרוטקשן מאפיוזיים בצורה רשמית וגלויה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"זה לא באמת חוק יסוד". לפיד
(צילום: אביגיל עוזי)
בינתיים, גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לדיון שייערך הבוקר וטען כי "בג"ץ לא ידון הבוקר בחוק יסוד. כל הויכוח על השאלה 'האם מותר לבג"ץ לפסול חוקי יסוד' לא תקף במקרה הזה. זה לא חוק יסוד. זה אפילו לא דומה לחוק יסוד. 11 שנה אני חבר כנסת. הייתי ראש ממשלה ושר, אני אפילו בנו של שר משפטים לשעבר. אני יודע איך נראה חוק יסוד, אני יודע איך מחוקקים אותו. אם זה היה חוק יסוד אמיתי, הייתי בבעיה".
הוא הסביר כי אם המצב היה שונה, "היה לי קשה הרבה יותר עם השאלה 'האם אתה חושב שבג"ץ יכול לדון בחוקי יסוד?' הייתי צריך לענות תשובה ארוכה, מורכבת, הנוגעת ליסודות השיטה הישראלית, למתח המובנה בין הרשויות, לשאלה מהי בדיוק 'מדינה יהודית דמוקרטית'. החוק הזה חוסך לי את הבעיה. הוא לא קשור לוויכוח. הוא לא באמת חוק יסוד".
"בג"ץ ידון הבוקר בחוק שהוא הצעה פרטית עקומה ובריונית של שמחה רוטמן, שלא עברה בכלל בממשלה, שנוהלה בהליך אלים, חפוז, רשלני, צעקני, נטול בלמים, שבינו לבין חקיקה של חוקי יסוד אין שום קשר. על החקיקה הזו לא שווה ללכת למריבה לאומית. מי שרוצה שיתייחסו לחוקי יסוד בחרדת קודש, שיתחיל בלחוקק אותם כמו שצריך. בג"ץ לא צריך להכנס למהות החוק. הוא צריך רק להגיד לממשלה: 'את רוצה שלא נדון בחוקי יסוד? אז תחוקקי אותם כמו שצריך'".
ח"כ קארין אלהרר, חברת מפלגתו של לפיד וחברת הוועדה לבחירת שופטים שאינה מתכנסת בהוראתו של שר המשפטים לוין, אמרה דברים דומים לראש מפלגתה. "לא מדובר בחוק יסוד, מדובר בחקיקה דורסנית, פוגענית וחפוזה שפשוט חוקקה בצורה סופר בריונית ובתהליך הכי עקום שיש", אמרה אלהרר ב-ynet Live על ביטול עילת הסבירות. "נתנו לזה כותרת של חוק יסוד והם מצפים שתהיה לזה רשת הגנה מביקורת שיפוטית. הדבר הזה לא יקרה". חבר מפלגתה של אלהרר, ח"כ יאיר סגלוביץ', חיזק את דבריה בריאיון ל-ynet Live מבית המשפט: "כל התהליך הזה נראה כאילו הממשלה הובילה, אבל הוא היה פגום מתחילתו דרך ועדת חוקה".
אלהרר התייחסה גם ללוין באופן אישי, ואמרה כי הוא "ייזכר כאדם שפועל נמרצות כדי להחריב את הדמוקרטיה הישראלית. אני באמת קוראת לו, יש לו עוד הזדמנות. תתחיל להתנהג כמו שר משפטים ולא כמו אדם שהוא נטול אחריות ודאגות. יש לו אחריות מיניסטריאלית". לדבריה, "הוא הביא למצב שבו חוקק חוק שנתנו לו כותרת של חוק יסוד ורק נותן עוד כוח לממשלה ופוגע באזרחים. שהממשלה ושריה יוכלו לקבל כל החלטה בלי לנמק ובלי להגיד אם היא סבירה או לא? את מי זה משרת? זה משרת אך ורק את חברי הממשלה".
יו"ר ישראל ביתנו הצטרף גם הוא ב-ynet Live לדבריו של לפיד, ואמר כי "מבחינתי אין מנוס אלא לפסול את החוק הזה כי הממשלה הזאת לא סבירה. הקואליציה לא סבירה. אולי החוק הבא יהיה בכלל לדחות בחירות, כי אין צורך בבחירות במדינת ישראל. חייבים להעביר מסר ברור שעדיין השפיות במדינת ישראל קיימת, שיש דין, שיש דיין ויש שופטים בירושלים".
ליברמן הוסיף כי "הממשלה בכוונה תחילה לוקחת אותנו למשבר חוקתי, לתוהו ובוהו כללי, כי נתניהו מניח שתוך כדי האנרכיה הוא יוכל להיחלץ מכל התסבוכת המשפטית שלו. אבל בסופו של דבר מוסדות המדינה, הצבא, משטרה, השב"כ, המוסד, כולם יצייתו להחלטות בית משפט עליון. אין דבר כזה לא לציית. לא תמיד אנחנו מרוצים מהחלטות של בית משפט אבל אין דרך אחרת אלא לכבד ולקבל את ההחלטה כפי שתתקבל". לטענת ליברמן, "אני בטוח שגם חלק לא מבוטל מאנשי הליכוד וחברי הכנסת מטעם הליכוד יכבדו את זה".
"לפני שמונה חודשים היינו במצב אחר לגמרי. פשוט מרסקים פה כל חלקה טובה", הוסיף ליברמן ותקף את ראש הממשלה נתניהו. "כל פשרה איתו זה לחזק את שלטונו ומתן לגיטימציה לכל מה שנעשה כרגע, כולל הבוקר הזה כמו שאמרתי את הדבר שמוציא אותי מדעתי, מקצצים בתקציב לניצולי שואה, לאנשים עם מוגבלות, לבניית כיתות - ומעבירים כסף לישיבות ולגרעינים תורניים".
ח"כ מתן כהנא בריאיון ל-ynet Live

ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) התייחס גם הוא ב-ynet Live לאפשרות שהממשלה או הכנסת לא תציית לפסיקת בג"ץ, ואמר כי "נתניהו מבין היטב שאסור לנו לגרור את מדינת ישראל למשבר חוקתי. יכול להיות שהמניעים המיידיים שלו הם פגישה עם ביידן ולעצור את מה שקורה בבג"ץ, אבל אמר אתמול בני גנץ שזה לא משנה, משנה המהות. אם תהיה הסדרה עם מהות, כמו שגנץ עמד על הדברים, אני חושב שאנחנו נהיה שם". כהנא הוסיף כי "צריכים בכל לשון של גינוי לדבר על אלה שאומרים שיכול להיות שלא יצייתו לפסק דין של בג"ץ, זה פשוט נורא ואיום".
לעומת אלהרר וליברמן, יו"ר סיעת עוצמה יהודית ח"כ יצחק קרויזר אמר ב-ynet Live דברים שהדהדו את דבריו של שר המשפטים מהבוקר. "הייתי שמח לראות את ההרכב המורחב מודיעים לציבור שאין בידיהם את הסמכות לפסול את חוק היסוד הזה, והם רוצים לשמור על הדמוקרטיה - בדיוק כמו שאנחנו מעוניינים שתהיה לנו כאן דמוקרטיה חזקה וטובה", ציין קרויזר, שגם הוא חבר בוועדה לבחירת שופטים.
מכאן, לדברי קרויזר, השופטים צריכים להודיע ש"הם פוסלים את עצמם מעצם הדיון הזה של הניסיון לשנות את כללי המשחק ולהוביל אותנו לצערי הרב לאיזושהי דיקטטורה שיפוטית שבה הם גם יוכלו לפסול את חוקי היסוד שיש לנו במדינת ישראל". הח"כ מעוצמה יהודית טען גם כי "הדיון הזה לא נעשה בסמכות, ולכן אנחנו רואים כבר בעצם הדיון פגיעה אנושה בדמוקרטיה. לכן אנחנו קוראים ואומרים, חבריי השופטים המכובדים, קחו אחריות, תשמרו על הדמוקרטיה ותסגרו את הדיון".
ח"כ ניסים ואטורי בריאיון ל-ynet Live

ח"כ ניסים ואטורי, שנמצא בשיט ביוון של חברי ליכוד, אמר ב-ynet Live כי "הזוי הסיפור הזה שבית המשפט לוקח סמכות שאינה קיימת לו. כל החברים פה מתמרמרים, לא ייתכן הסיפור הזה. אני חושב שאם בית המשפט העליון יתערב אז יש פה פגיעה אנושה בדמוקרטיה. מאמין שבית המשפט לא יפסול את החוק, אלא יעביר את זה חזרה אלינו. כדאי שלא ייגעו בחוקי יסוד. אנשים לא יקבלו את הדבר הזה בליכוד. שלא נגיע לימים קשים דוגמת הגירוש מגוש קטיף".