מול חופי סיציליה התחדשו הבוקר (יום ד') המאמצים של צוותי הצלילה להגיע לתוך היאכטה היוקרתית Bayesian שטבעה שלשום לפנות בוקר, ולחלץ את ששת הנעדרים שכנראה לכודים בתוכה, בהם איש ההייטק הנודע מייק לינץ' ובכיר "מורגן סטנלי" ג'ונתן בלומר. העובדה שהיאכטה מוטלת על קרקעית הים בעומק של 49 מטרים ושרהיטים חוסמים את הכניסות לחדריה הפנימיים מקשה מאוד את עבודת הצוללים ומעכבת אותה.
אסון היאכטה אירע ביום שני ב-5:00 לפנות בוקר לפי השעון המקומי, כשהיו עליה 22 בני אדם. זמן מה אחרי שהיאכטה עגנה ליד נמל פורטיצ'לו היכה בה מזג אוויר סוער, ועדי ראייה סיפרו שהיא נעלמה במהירות מתחת לגלים. ככל הנראה היא התהפכה אחרי שעמוד מים, מעין "טורנדו ימי", פגע בה. 15 בני אדם הספיקו לברוח מהיאכטה ונמצאו בהמשך על סירת הצלה, אבל השף שלה, אזרח אנטיגואה רקלדו תומס, נספה, ועוד שישה נוסעים נעלמו.
היאכטה שטבעה הייתה שייכת לאשתו של מייק לינץ' בן ה-59, אחד מיזמי ההייטק המפורסמים בבריטניה ומי שכונה "ביל גייטס הבריטי". הסירה הייתה בעיצומו של שיט תענוגות שנועד לחגוג את זיכויו של לינץ' במשפט הונאה שנערך לו לאחרונה בארה"ב, ורוב הנוסעים היו אנשים שעמדו לצד לינץ' והגנו עליו במהלך המאבק המשפטי, בהם בני משפחה, חברים ואנשי פירמת עורכי הדין "קליפורד צ'אנס" שייצגה אותו. איש מהם לא צפה ששיט-ההודיה יהפוך לסיוט.
ששת הנוסעים שנעלמו עם טביעת היאכטה הם לינץ' עצמו ובתו בת ה-18 האנה; בכיר "מורגן סטנלי" בלומר ואשתו ג'ודי; ועורך הדין של לינץ' כריס מורבילו, ראש צוות ההגנה שסיפקה לו פירמת "קליפורד צ'אנס", ואשתו נדא. עם 15 הניצולים נמנים כל אנשי הצוות מלבד השף שנספה, וכן רעייתו של לינץ' אנג'לס בקרס ועורכת הדין איילה רונלד, אף היא בכירה ב"קליפורד צ'אנס" שייצגה את לינץ' במשפט.
זיכרונות מ-2012: "זה איטי יותר מבקוסטה קונקורדיה"
הסיכויים למצוא מי מבין הנעדרים בחיים קלושים כמובן, ולכן מתמקדים כעת המאמצים בניסיון לחלץ את הגופות ולהביאן לקבורה. המבצע הזה מתנהל באטיות רבה, משום שהיאכטה מוטלת כאמור בעומק של 49 מטרים, עומק גדול בהרבה מזה שצוללים חובבים מורשים למשל לצלול אליו. עובדה זו מחייבת נקיטת אמצעי זהירות מיוחדים, ולכל חבר בצוות הצוללים מותר לשהות רק 10 דקות במעמקי אתר הטביעה – ואז עליו לשוב אל מעל לפני המים. נכון לאמש הצוללים עדיין לא הצליחו להגיע לתוך התאים שמתחת לסיפון, משום שרהיטים שזזו במהלך הסערה והטביעה חוסמים את הדרך אליהם.
ההערכה היא שהנעדרים נמצאים בתוך התאים, משום שהסערה היכתה ביאכטה בשעה שרוב הנוסעים ישנו. לוקה קארי, דובר מטעם כוחות ההצלה, אמר שמבצע הצלילה איטי יותר אפילו מזה שבוצע בספינת הפאר קוסטה קונוקרדיה שהתהפכה מול חופי טוקסנה ב-2012: "אז היה הרבה יותר פשוט. כאן הכול צפוף".
הרשויות באיטליה כבר פתחו בחקירה סביב האסון, והחוקרים יבדקו בין השאר אם צוות היאכטה נקט את כל האמצעים הדרושים לקראת האפשרות של סערה בהתחשב בכך שהתחזית צפתה מראש מזג אוויר גרוע לליל האסון – גם אם לא גרוע עד כדי כך. בריטניה שלחה לחופי סיציליה ארבעה חוקרים מטעמה, בשל העובדה שבריטים לא מעטים היו מעורבים באסון.
מומחים בענף הספנות מדגישים כי נדיר מאוד שסירות יוקרה בגודל של ה-Bayesian מתהפכות וטובעות בגלל אירועי מזג אוויר, ותוהים כיצד היא יכלה לשקוע מהר כל כך. מומחה בריטי אחד ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס וביקש להישאר בעילום שם אמר כי כמות המים הנדרשת כדי להטביע יאכטה כמו ה-Bayesian היא עצומה, וכי רכיבים שונים ביאכטה תוכננו בדיוק כדי למנוע אסון כזה: "אני לא חושב שענף היאכטות התמודד אי פעם עם דבר כזה. זה סיפור זוועה".
אתמול נחשף באיטליה סרטון אבטחה שבו נראית היאכטה מיטלטלת במהלך הסערה, ואז נעלמת בין הגלים. בסרטון, שאיכותו ירודה ושצולם במצלמת אבטחה של וילה השוכנת כ-200 מטר ממקום הטביעה, נראים אורות היאכטה מרחוק ונראה גם התורן שלה. אפשר להתרשם מהגשם הכבד ומהרוחות העזות, עד שלפתע היא אינה נראית עוד: "בתוך 60 שניות אפשר לראות אותה נעלמת", אמר הבעלים של הווילה, שסיפק את הסרטון.
יממה לפני האסון: הנאשם השני נהרג בתאונת דרכים
מייק לינץ', מי שעמד במרכזו של שיט התענוגות וכנראה נספה באסון, היה כאמור אחד מיזמי ההייטק המפורסמים בבריטניה: הוא הקים את חברת התוכנה הגדולה ביותר בממלכה, "אוטונומי", על בסיס עבודת מחקר פורצת דרך שערך באוניברסיטת קיימברידג', ובשנת 2011 מכר את החברה ב-11 מיליארד דולר לחברת HP. שנה בלבד אחר כך טענה HP כי לינץ' ניפח את ערך החברה שלו, וכי בפועל היא הייתה שווה 8.8 מיליארד דולר בלבד.
בארה"ב הוגש נגד לינץ' כתב אישום, ואת רוב העשור האחרון הוא העביר במאבקים משפטיים ובהגנה על שמו, עד שאשתקד הוסגר לידי האמריקנים. הוא כפר באישומים נגדו, ולפני חודשיים זוכה בעזרת הצוות המשפטי של "קליפורד צ'אנס" שאותו הובילו מורבילו ורונלד. גם בלומר התייצב למענו במשפט כעד אופי לטובתו. אחרי זיכויו אמר לינץ' שהוא מאושר, והאשים את HP בטרפוד המיזוג בין החברות. בצירוף מקרים משונה אירע אסון היאכטה שלשום בדיוק יום אחרי שסטיבן צ'מברליין, שותפו של לינץ' לכתב האישום בפרשת ההונאה-לכאורה, נהרג מפגיעת מכונית בקמברידג'שייר, בריטניה, בזמן שרץ בחוץ.
היאכטה Bayesian שהייתה כאמור בבעלות אשתו של לינץ' נבנתה על-ידי חברת הספנות האיטלקית "פריני" בשנת 2008, והשיפוץ האחרון שעברה היה בשנת 2020. אורכה של היאכטה היה 56 מטרים, ולפי החברה התורן שלה, שהתנשא לגובה 75 מטרים, היה תורן האלומיניום הגבוה בעולם. היאכטה יכלה לארח בעת ובעונה אחת 12 אורחים בשש סוויטות, ונוסף עליהם להכיל עשרה אנשי צוות. במהלך השנים זכתה בשלל פרסים על עיצובה. עלות חכירתה הייתה 195 אלף אירו (215 אלף דולר) לשבוע.
שמה של היאכטה Bayesian קשור באופן הדוק ללינץ': היא נקראת על שם "חוק בייס" (Bayesian theory), תוצאה בתורת ההסתברות המאפשרת לחשב הסתברות מותנית של מאורע כאשר יודעים את ההסתברויות המותנות ההפוכות. על חוק זה ביסס לינץ' את עבודת הדוקטור שלו ואת חברת התוכנה שפיתח.