היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה הבוקר (ראשון) כי המדינה לא מוסמכת עוד לעודד לימודים תורניים של מועמדים חרדים לשירות ביטחון באמצעות מימון ממשלתי. לפי היועמ"שית, נדרש להפסיק את המימון למי שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון.
4 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"שית: "נשמט הבסיס החוקי למימון הממשלתי המיועד לעידוד לימוד המלש"בים החרדים"
(צילום: יואב דודקביץ)
דברי היועמ"שית נמסרו לשר העבודה יואב בן צור מש"ס. "במצב החוקי הקיים, המדינה אינה מוסמכת עוד לעודד באמצעות מימון ממשלתי לפי מבחני מעונות היום, לימודים תורניים של מלש"בים. כלומר, היעדר הסמכות אינו מאפשר עוד מימון המבוסס על כך שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון", כתבה.
במכתב שנשלח לשר העבודה, היועמ"שית הסבירה את ההחלטה ומנתה שתי סיבות עיקריות: "ראשית, קיומה של זיקה ישירה, במסגרת פרק ג' 1 , שפקע ביום 1.7.2023, בין דחיית השירות לבני הציבור החרדי ובין לימודיהם התורניים. זיקה זו יסודה בהיותם של הלימודים התורניים התכלית הבסיסית להימנעות מגיוס, והפעילות הבלעדית שבה אמור המלש"ב החרדי לעסוק, כאחד התנאים האישיים שנדרשו לשם קבלת דחיית השירות. כתוצאה מכך, עם פקיעת מקור הסמכות החוקי לדחיית השירות הגורפת, נשמט אף הבסיס החוקי למימון הממשלתי המיועד לעידוד לימודיהם של המלש"בים החרדים.
"שנית, היותם של מבחני התמיכה במעונות היום כלי בידי המדינה לעודד את שילובם של הורים בשוק העבודה, כאשר אחת הפעילויות שהמבחנים ראו בהם שווי ערך לעבודה או ללימודים מכווני תעסוקה, בצד שירות צבאי סדיר ושירות לאומי, הם לימודים תורניים של מלש"בים".
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
בש"ס תקפו: "החלטה אומללה, בריונות משפטית"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
מאיר פרוש
מאיר פרוש
פרוש: "הייעוץ המשפטי פועל להרעבת ילדים"
(צילום: עמית שאבי)
השר בן צור הודיע כי לאור החלטת היועמשי״ת, הוא מקיים הבוקר דיוני חירום והתייעצות עם גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי במשרד העבודה בכדי לבחון את נושא ביטול הסבסוד למעונות יום. "לצערנו, נימוקים משפטיים כבדי משקל שהשר הגיש בפני הייעוץ המשפטי לממשלה לא קיבלו התייחסות מקצועית ועניינית במכתב כפי שפורסם בתקשורת", נמסר מטעמו.
״השר רואה באופן חמור את הפגיעה הקשה והישירה נגד אותם פעוטות חסרי ישע שיישארו ללא מסגרות חינוכיות מפוקחות". בתגובת בן צור צוין כי "השר רואה בגזירת הפעוטות פגיעה קשה בכלכלת המשפחות שכן אלפי אימהות יעזבו את מעגל העבודה ויהפכו ממשפחות נורמטיביות למשפחות נתמכות. השר ימשיך במאבק הצודק והמוסרי למען אותן פעוטות בכלל הכלים המשפטיים ולא יעצור את המאבק עד שהצדק עבורן ייצא לאור״.
בש"ס פרסמו הודעה חריפה נגד החלטת היועמ"שית. "ההחלטה לשלול מאימהות חרדיות עובדות את סבסוד מעונות היום, שלושה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים, רק בגלל שהבעל לומד תורה - זו בריונות משפטית אכזרית והתעמרות בילדים חסרי ישע. מדובר באות קין מחפיר על מצחה של מערכת משפטית האמורה להיות המגן והסעד של נשים שהחליטו להיכנס למעגל העבודה ולתרום למשק הישראלי תכלית הסבסוד היא עידוד תעסוקת נשים. הנשים החרדיות בשיעור תעסוקת נשים הגבוה ביותר ב-OECD. החלטה אומללה זו תחזיר אותן אחורה", מסרו.
במפלגה הוסיפו: "סוגיית מעמדם של בני ישיבות נידונה בימים אלה בוועדת חוץ וביטחון ונעשים מאמצים להגיע להסדר חוקי בשיתוף פעולה עם מערכת הביטחון. התעמרות בנשים חרדיות עובדות כאמצעי לחץ - היא איוולת מוחלטת שלא תוציא אברך אחד מבית המדרש ותרחיק כל פתרון בנושא. נבחן את הכלים המשפטיים העומדים בפניה כדי לבטל את ההחלטה השערורייתית שדגל שחור מתנוסס מעליה".
יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, אמר כי "ההחלטה שערורייתית ומפלה. זו פגיעה ישירה בנשים החרדיות היוצאות לעבודה למחייתן, ומבקשות לקיים אורח חיים תורני. היועמ"שית לא הייתה מפרסמת החלטה זהה נגד אוכלוסייה ערבית שלא משרתת או כלפי ילדי עובדים זרים ומסתננים שנהנים משירותים וקצבאות משל שירתו בצה"ל. זהו ניסיון נוסף לפגוע בציבור החרדי בדרכים שונות ואכזריות. ניסיון שנדון לכישלון". גולדקנופף אמר שידרוש דיון דחוף בממשלה ובכנסת בנושא.
ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, אמר כי "הם מדברים כל הזמן ומטיפים לנו מוסר על תעסוקת נשים ועל שיוויון, עד שזה מגיע לחרדים - הם זורקים את הכל ונלחמים נגדינו. רשעים שאין כדוגמתם".
שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש מיהדות התורה, האשים כי הייעוץ המשפטי "גורר ילדים קטנים לקרב ופועל להרעבתם", כלשונו. "הייעוץ המשפטי חושף את האמת - לא צורכי הצבא מעניינים אותם, אלא אך ורק רדיפה אובססיבית נגד עולם התורה והמשפחה החרדית", טען. "אין להם גבולות".
4 צפייה בגלריה
יואב בן צור
יואב בן צור
השר יואב בן צור
(צילום: משה מזרחי)
מאז פסיקת בג"ץ הקובעת כי לא ניתן עוד לפטור חרדים משירות צבאי בהיעדר חוק המסדיר את מעמד "תורתו אומנותו", השר בן צור ביקש מהייעוץ המשפטי במשרדו לשנות את מבחן התמיכה לזכאות להנחה במעונות יום, כך שלפי הקריטריונים גם במקרה שהורה אחד עובד, כמו למשל אם המשפחה, עדיין תהיה לאברכים זכאות להנחה. כמו כן, נשלח מכתב מטעם הייעוץ המשפטי במשרד, ובו קריאה לבחון את בקשתו של השר. המהלך של שר העבודה לשינוי דרגות הסבסוד נועד לתת מענה ולמנוע את האפשרות של שלילת הזכאות להורים לפעוטות במגזר החרדי.
הפסקת התקצוב לבני ישיבות היא מכה קלה יחסית וניתנת לספיגה דרך תרומות, שכן מדובר בסך הכול במאות שקלים לאברך בחודש – אך צמצום סבסוד המעונות הוא פגיעה קשה יותר במצבם הכלכלי של הורים חרדים, שכן מדובר בסכומים המגיעים לאלפי שקלים מדי חודש.