הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), המליצה אתמול (שני) לממשלה לאשר תוכנית לשדרוג והרחבת מסילת החוף בין תחנת שפיים לתחנת חוף הכרמל. אם התוכנית תאושר המסילה תוכפל בתוואי שאורכו 70 קילומטרים מהתחנה בחיפה ועד חניון חנה וסע שפיים.
התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות ותוספת שתי מסילות לרכבות מהירות לצדן, הרחבת תחנות נוסעים קיימות והוספת תחנות חדשות, ביצוע הפרדות מפלסיות בכל מפגשי המסילה על התוואי ושיפור הממשק עם נחלים חוצים. בנוסף, ייסללו שתי מסילות פרבריות חדשות בנתניה ועד שפיים.
לאורך התוואי מתוכננות 11 תחנות, בהן ארבע חדשות - זכרון יעקב, בנימינה-אור עקיבא, תחנת המכללות בנתניה ושפיים. תחנות חוף הכרמל, עתלית, חדרה, נתניה ונתניה ספיר ישודרגו ויוקם בהן מבנה חדש.
המסילה העוברת בתוך בנימינה תתבטל, והמסילה החדשה תעבור בסמוך לכביש 4 בין אור-עקיבא ובנימינה. במקום תוקם תחנת נוסעים חדשה שתשרת את שתי הרשויות, ובה גשרי מעבר להולכי רגל ורוכבים, חניונים תת-קרקעיים ונגישות לתחבורה ציבורית ורכב פרטי. קטעי מסילות נטושות נכללים בקו הכחול של התוכנית על מנת להחיל עליהם הוראות שיקום והחזרה לייעוד שקדם לייעוד המסילה.
במרכז התחבורה הגדול - המקודם כבר בימים אלה במערב חדרה - תהיה תחנת מעבר בין הרכבות המהירות לפרבריות, וזו תוקם תוך שימור בריכת סמר הסמוכה ויער חדרה. בזכרון יעקב תוקם תחנה חדשה בצמוד לאזור התעסוקה ההולך ונבנה בה. בנתניה כוללת התוכנית שלוש תחנות רכבת, מתוכן שתיים קיימות שבהן ייבנו מבנים חדשים, חניונים וחיבורים עירוניים, ותחנה חדשה באזור המכללות, המסומנת בתוכנית כסימבול, ותתוכנן בהמשך כחלק אינטגראלי מן הפיתוח העירוני האינטנסיבי במקום.
המסילה תחצה 13 רשויות מקומיות ו-11 נחלים, והתוואי יכלול כ-50 גשרים, מעבירי מים ומתקני חשמול. לאורך רובו הגדול, יצמד התוואי לרצועת המסילה הקיימת, למעט באזורי נתניה, קיסריה ויער חדרה וצפון פארק השרון, שם ישתנה התוואי הקיים לצורך עמידה במהירות תכן הנדרשת למסילות המהירות.
הרכבת המהירה תיסע מדרום חיפה לשפיים במהירות תכן של 250 קמ"ש, ותעשה את הדרך בכחצי שעה, תוך עצירה של חלק מן הרכבות בתחנה אחת בלבד, בחדרה. הרכבות הפרבריות ייסעו במהירות 160 קמ"ש ויעשו את הדרך בכ-50 דקות תוך עצירה בכל התחנות, ולכן התחנות ממוקמות ככלל לצד המסילות הפרבריות. על פי הצפי התפעולי לשנת 2040, מתוכננות לצאת 14 רכבות נוסעים מתחנת חוף הכרמל לכיוון דרום בשעת שיא.
על פי התוכנית האסטרטגית של הרכבת, תנועת המטענים מחיפה דרומה תעבור בעתיד ברובה בציר מזרחי ולא במסילת החוף.
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הות"ל, עו"ד שלומי הייזלר מסר כי "שדרוג המסילות הפרבריות והקמת ה'שדרה' של רשת המסילות המהירות יקצרו את זמני הנסיעה בין המטרופוליניים ויעניקו לנוסעים מערכת הסעת המונים שהיא נגישה ונוחה. התוכנית היא אבן דרך חשובה במימוש התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 להפוך את שירות הרכבת למהיר, תדיר, ואמין יותר עבור תושבי ישראל".