שיירות, הפגנות וצעדות: ארגוני המחאה, בהם מטה המאבק "חופשי בארצנו", מתכננים צעדי מחאה משמעותיים ב"יום השיבוש וההתנגדות" שיקיימו ביום ראשון, במלאת תשעה חודשים ל-7 באוקטובר. המוחים קוראים להקדמת הבחירות, לעסקה לשחרור חטופים ולשוויון בנטל.
ההפגנה המרכזית בתל אביב, במוצאי שבת
(צילום: עידו ארז)

2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
"יום השיבוש" הקודם בתל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
2 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
מדורה בהפגנה בתל אביב, במוצאי שבת. "עדיין עם אותה ממשלה שאצלה קרה המחדל"
(צילום: REUTERS/Eloisa Lopez)
כפי שנחשף ב-ynet בשבוע שעבר, גופי המחאה תכננו שבמסגרת היום תהיה גם השבתה של המשק, אלא שבחלוף הימים נראה כי התכנון לא צלח. ארגוני המחאה אף קיימו אתמול הפגנה מול ביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. לפי שעה, במטה לא פירטו אילו מגופים במשק יצטרפו למאבק וישביתו את מקום העבודה. אין הדבר אומר כי פעולות מסוג זה לא יקרו, אלא שנכון להערב, עדיין לא פורסמה רשימה כזאת. במטה המאבק חופשי בארצנו קראו היום למעסיקים לאפשר לעובדיהם להצטרף למאבק ביום ראשון.
המארגנים, שקוראים למיליון איש לצאת לרחובות ולעצור את המדינה, מתכננים שורת פעולות מחאה לאורך היום. החל משעות הבוקר ועד הצהריים, ינסו אנשי המחאה לשבש את תנועת הרכבים בכבישים מרכזיים על ידי הוצאת שיירות מחאה במספר מוקדים בארץ. בשעות הצהריים, ההפגנות יתמקדו בתשעה צמתים מרכזיים ברחבי המדינה, כשהפגנות אלה יתמקדו בקריאה להשבת כלל החטופים.
בשעות הערב המארגנים מתכננים מספר צעדות מחאה בשתי ערים מרכזיות - תל אביב וירושלים. הצעדה המרכזית בתל אביב תצא משער בגין בקריה, וישתתפו בה גם משפחות חטופים. בירושלים יתאספו המפגינים בשעה 19:00 בכיכר אגרנט, לקראת צעדה שתצא בסביבות 19:30 להתאספות בכיכר פריז, סמוך למעון רה"מ נתניהו ברחוב עזה.
מי שתישא דברים באותה הפגנה היא פרופ' שקמה ברסלר, ממובילות המחאה, שהפחיתה את הופעותיה בציבור מאז 7 באוקטובר. בסרטון שפרסמה לקראת המחאה, אמרה: "לאן שלא מסתכלים הכול קורס, כי נתניהו שם את הגה המדינה בידיים של קנאים, כהניסטים ומשתמטים. 120 חטופים בעזה, חבלי ארץ מופקרים, עשרות אלפי עקורים וממשלת החורבן עסוקה שבוע נוסף בהרס המדינה. משחררים מחבלים, מתעסקים בהשתמטות לחרדים ופוגעים בצורכי הביטחון של הצבא".
היא הוסיפה: "שני שליש מהציבור מבינים שהטירוף לא ייעצר כל עוד נתניהו ראש ממשלה, אבל נתניהו לא יפרוש מיוזמתו. בואו איתנו לדרוש ממנו לשחרר את ישראל. בצורה דמוקרטית, נחושה ולא אלימה, נפגין מול המעון עד שנביא לבחירות".
ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו", אמר דברים ברוח דומה. "תשעה חודשים חלפו מאז אסון 7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל העצום. ממשלה שחבריה מפקירים את החטופים, מפלים בין דם לדם ונאחזים בכיסאותיהם בכל מחיר", אמר.
הוא הוסיף: "רוב מוחלט בציבור איבד אמון בממשלה הזו ודורש בחירות עוד השנה. ביום ראשון נבקש מהציבור לעצור את המדינה כי המציאות הזו חייבת להשתנות. אנו קוראים לכל אזרח ואזרחית להצטרף אלינו. רק פעולה מאוחדת וחזקה תביא לשינוי הנדרש - החזרת המנדט לעם וקיום בחירות מיידיות. לא נפסיק עד שייקבע מועד לבחירות והמדינה תוחזר למסלול של שיקום, אחדות ותקווה".
ההפגנה מול ביתו של ארנון בר דוד, אתמול
(צילום: עידו ארז, טל שחר)

בהודעה שפרסמו בכוח קפלן לפעילים נכתב: "ניצחנו אותו ב-2020, עצרנו את החקיקה נגד בג"ץ ב-2023, ועכשיו אנחנו נצליח להחזיר את המנדט לעם - מחר ב-20:00 - מצילים את ישראל. כולנו עדים להרס והחורבן שהממשלה הארורה הזאת מביאה עלינו, כולנו מרגישים את זה בכיס, כולנו נקרעים מול משפחות החטופים, כולנו כואבים עם העקורים - לא רק שחייבים לעצור את זה - אפשר וחובה לעצור את זה".
בתוך כך, המשטרה זימנה היום לחקירה את פעיל המחאה עמי דרור (51), בחשד להסתה לאלימות נגד נתניהו, בשל דברים שאמר בהפגנה שנערכה בקיסריה בשבוע שעבר. בסיום החקירה, הוא שוחרר בתנאים מגבילים. מהמשטרה נמסר כי "יחידת הסייבר בלהב 433 פתחה בחקירה בחשד להסתה לאלימות נגד ראש הממשלה מר בנימין נתניהו במהלך נאום של אחד המפגינים בקיסריה. החקירה נפתחה לאחר קבלת אישור של המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה".