שר המשפטים יריב לוין הביע בישיבת הממשלה היום (א') תמיכה בחידוש המהפכה המשפטית שיזם בשנה שעברה, ושמאז המלחמה נמצאת למעשה בהקפאה. לצד זאת, הוא אמר שיקרא לפני כן להגיע להסכמה עם האופוזיציה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לוין. לא ויתר על הרפורמה
(צילום: EPA/GIL COHEN-MAGEN/Pool )
כמה מהשרים דרשו להעלות להצבעה את החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים – שכבר אושר בוועדה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בשיא המהפכה המשפטית בשנה שעברה, ומאז קידומו הופסק. שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אמר כי ״יש לך הצעת חוק מוכנה לקריאה שנייה ושלישית". לוין, שמילא את מקומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הישיבה, אמר ש"הגיע הזמן שנקבל החלטה אם הולכים על זה בכל הכוח". לדבריו, "הגיע הזמן לעשות את השינוי שצריך במערכת המשפט".
בדיון הסוער, שבו אישרו השרים את הצעת ראש הממשלה נתניהו שתאפשר לו למנות את נציב שירות המדינה חרף התנגדות היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, קראו כמה מהם להדיח אותה מתפקידה – גם על רקע הוראתה היום להפסיק לממן מעונות יום לחרדים שלא מתגייסים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר ללוין: "תביא הצעה עכשיו להדיח את היועמ״שית, אנחנו נצביע בעד".
בן גביר אמר בנוגע למינוי נציב שירות המדינה: "היא רוצה להשתלט גם על המינוי הזה. היא מנסה לנהל אותנו. הגיע הזמן להראות לה הדרך החוצה - בואו נפטר אותה". המשנה ליועמ"שית גיל לימון ציין כי "הפרשנות שלנו היא שהדרך הנכונה היא למנות את הנציב באמצעות ועדת איתור", והשר לוין התרעם: "יש חוק! אתה מעל החוק? לא צריך פרשנות. החוק מאוד ברור". נתניהו התערב: "אתם לא מבינים מה זה דמוקרטיה. אין בעיה לבדוק טוהר מידות. הציבור שולח את הנבחרים ליישם מדיניות ולמנות מינויים בכירים".
לוין על המהפכה המשפטית, בתחילת החודש
(צילום: רואים את הקולות)

לוין אמר בדיון ש"נקודת המוצא" של כל העניין היא השינוי שנדרש לדבריו בבג"ץ. הוא הוסיף שאם הפעם, בניגוד לפעם קודמת, השורות בקואליציה יהיו "מיושרות" – אפשר יהיה לבצע שינוי והוא יקרא לאופוזיציה להגיע להבנות, כפי שעשה לטענתו מתחילת הדרך.
לשכתו של השר לוין לא הכחישה הדברים ומסרה לאחר הישיבה: "במהלך הדיון קראו מספר שרים להדיח את היועצת ולהביא להצבעה את החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים. לוין אמר שנקודת המוצא של כל העניין היא השינוי שנדרש בבג״ץ. לוין אמר שאם הפעם, בניגוד לפעם קודמת, השורות בקואליציה יהיו מיושרות - אפשר יהיה לבצע שינוי, והוא יקרא לאופוזיציה להגיע להבנות כפי שעשה מתחילת הדרך".
במהלך הישיבה, לדברי אחד השרים שנכחו בה, השר דוד אמסלם תקף את לימון: "אתה מסתכל במראה ורואה את לואי ה-14, 'אני החוק'". סמוטריץ' ולוין, לפי הנוכחים, לא הפסיקו לצעוק על לימון - ושר האוצר אף הטיח בו כי הוא "טיפש ושקרן", וכינה את היועצים המשפטיים "חבורת מטומטמים" (בעקבות החלטת מעונות היום). לוין "תיקן" את סמוטריץ', ואמר לו כי "גיל לימון לא טיפש בכלל. להיפך, הם חכמים מאוד - רק שיש להם מטרה ברורה נגד הממשלה".
לפי מקורביו של סמוטריץ', נציין, הוא אמר בישיבת הממשלה כי "יש אנשים שהם חכמים ויהירים. זה חצי צרה. יש טיפשים ולא יהירים וגם זה חצי צרה. אבל להיות גם טיפש וגם יהיר זו צרה צרורה".
4 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בצלאל סמוטריץ'
גלי בהרב מיארה בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' והיועמ"שית. שר האוצר הטיח בנציגה: "אתה טיפש ושקרן״
(צילום: מוטי קמחי, שלו שלום)
נתניהו, אגב, לא נכח במהלך המתקפה הזו - ורק חזר לאחר מכן ואמר שבדמוקרטיה יש הבדלי השקפות, והנציגים שנבחרים בבחירות הם אלה שקובעים את האיזונים והבלמים. בדיון על נציב שירות המדינה לעג ראש הממשלה ללפיד, ואמר כי "זה כמו שהם יבואו וידברו על ראש ממשלה שיגיע בלי השכלה. אתם לא עכשיו תבואו ותמנעו ממנו את התפקיד בכלל היעדר כישורים".

"איך מאפשרים לגלנט לעשות מה שהוא רוצה?"

עיקר הזעם בישיבת הממשלה, כפי שכבר דווח כאן, סבב סביב הוראת היועמ"שית להפסיד ולסבסד את המעונות לילדי האברכים שלא מתגייסים על אף שהם חייבים בכך. "אני לא מכיר אברך אחד שבגלל ההחלטה המטומטמת שלכם, יעזוב הכל ויחזור להיות בייביסיטר", הטיח סמוטריץ' במשנה ליועמ"שית גיל לימון. "אתם מחריבים את הכלכלה. נשים לא ייצאו לעבוד. החברה החרדית עוברת שינוי. אתם מחריבים מאמצים של 15 שנה, ואפילו לא טורחים לדבר עם שר האוצר. מי אתם בכלל? דיון אחד מקצועי לא עשיתם! חבורה של אנשים יהירים! חבורת מטומטמים! נזרוק את המכתב שלכם לפח האשפה של ההיסטוריה! מחריבי המדינה", הוסיף בזעם.
השר אמסלם אמר: "לערבים אף אחד לא היה מעז לעשות כך. גם לאסירים בכלא לא מקצצים מעונות". שר המשפטים יריב לוין דרש לשמוע מלימון האם הם הציעו "חלופות לביטול הסבסוד", והאשים: "זה שיא של חרפה! ללכת ולגזור חרפת רעב על ילדים קטנים, תינוקות? מאיפה מגיע הדבר המטורף הזה?!". לוין הוסיף בשלב מסוים בדיון: "שהיועצת המשפטית תוריד את הידיים מהילדים החרדים!". לדבריו, "מכתבה ביחס לילדים יהודים מזעזע. זה שיא של שפל. בייעוץ המשפטי גיבורים על תינוקות וילדים. הם יודעים שיש להם הגנה מבג"ץ".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
נתניהו. לעד ללפיד: "זה כמו שהם יבואו וידברו על ראש ממשלה שיגיע בלי השכלה"
(צילום: נעמה גרינבאום, "הארץ")
השר בן גביר אמר לשרים החרדים בדיון: "אם הייתם ערבים – היועמ״שית לא הייתה מתנהגת ככה. הגיע הזמן לפטר אותה". השר מאיר פרוש תהה מדוע אם "משלמים למסתננים, אז מדוע לא לחרדים?", ובן גביר העיר: "לא הבנתם שלשיטת היועצת מסתננים וערבים שווים יותר מחרדים?".
השרה גילה גמליאל הזהירה כי הדבר יפגע בשילוב נשים חרדיות בשוק התעסוקה, שכן הסידור לילדים אפשר את יציאתן לעבודה; השרה אורית סטרוק טענה כי הכול קורה בגלל שר הביטחון יואב גלנט, ש"לא מאפשר לקדם הצעת חוק גיוס שמקובל על כולם". היא שאלה: "למה מאפשר לגלנט וליועמ"שית לתקוע את החקיקה של חוק גיוס שיביא לגיוס בהסכמה, ונותנים להם לנהל את גיוס החרדים בצורה שרירותית, כוחנית, מתנגשת ומטרילה? זה סותר את העקרונות של גלנט עצמו. החוק מוסכם והוא ממש בהישג יד". היא תהתה: "איך מאפשרים לגלנט לעשות מה שהוא רוצה?".
השר אופיר סופר פנה גם הוא לייעוץ המשפטי: "אתם עושים מאמץ מכוון לחבל בחוק הגיוס, אולי יש לכם אינטרסים". מזכיר הממשלה יוסי פוקס, מצידו, הבהיר כי "אנחנו מתקדמים עם חוק הגיוס". לדברי סופר, "אני רוצה לדבר על ההזדמנות ההיסטורית שיש לנו בחוק הגיוס. צריך לעשות את זה מדויק. יש אפשרות לגייס כמו שצריך בצורה משמעותית. אין לי דרך להסביר את מה שהם עושים כאן אלא אם יש להם מחשבות אחרות שיש להם".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד. "במקום עסקת חטופים - הם מתעסקים ברמיסת שלטון החוק"
(צילום: שלו שלום)
לוין, יצוין, כבר הצהיר לאחרונה כי לא ויתר על הרפורמה שניסה להוביל לפני טבח 7 באוקטובר, ואמר בתחילת החודש בכנס החזון של המחנה הלאומי: "נדרש שינוי מן היסוד במערכת המשפט, רבים היום מבינים את הצורך בשינוי עמוק יותר במערכת". אדם שהגיע לכנס התפרץ לדברי לוין, והוא השיב: "אני למוד שנה וחצי של הפגנות ליד הבית שלי ובמקומות אחרים, ואני יכול להגיד לכם – שום דבר לא יזיז אותי מהדרך". הוא ציין כי אמנם רצוי להגיע להסכמות בנושא בעיקר בעת הזו, אך טען: "רבים היום מבינים את הצורך בשינוי עמוק. הגיע העת שהמחויבות לכך תהיה מלאה גם בקרב כל 64 חברי הכנסת והשרים של הקואליציה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר אחר הצהריים: "הקריאות של יריב לוין להחזיר את ההפיכה המשטרית בכל הכוח, לצד המהלכים הדורסניים של הממשלה והקריאות לפטר את היועמ"שית, הן מופע של ניתוק בלתי נתפס מאזרחי ישראל. הם לא למדו כלום. בפעם הקודמת ההפיכה המשטרית החלישה את החברה הישראלית ואז הגיע 7 באוקטובר.
לפיד הוסיף: "במקום לטפל בצפון הנטוש, בתושבי הדרום שלא יכולים לשוב לביתם, בעסקת חטופים שנמקים במנהרות החמאס – הם מתעסקים ברמיסת שלטון החוק. אנחנו לא נאפשר לממשלה הקיצונית בתולדות מדינת ישראל להמשיך במהלכים שלה לקידום ההפיכה המשטרית. נשתמש בכל כלי העומד לרשותנו. כל האופציות על השולחן".