לשכת ראש הממשלה והבית הלבן מנהלים מגעים לביקור של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל בימים הקרובים, ייתכן עוד השבוע. במהלך אחת השיחות ביניהם, רה"מ נתניהו הזמין את ביידן לביקור בישראל. גורם אמריקאי אמר: "אני לא שולל שיגיע. ביידן לוקח את כל מה שקורה בישראל באופן אישי ולא מן הנמנע שירצה להגיע לישראל כדי להפגין הזדהות ולשדר לעולם שלא יתעסקו איתכם".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
נתניהו וביידן
( צילום: Jim WATSON / AFP)
אם הנשיא ביידן יגיע לכאן בעיצומה של מלחמה – מדובר במבצע אבטחה מהמסובכים והקשים שהיו במדינת ישראל. סביר להניח שיגיע לביקור קצר של כמה שעות וייתכן שהמועד המדויק של הביקור יישמר בחשאי ויתקיים בהפתעה. עצם הכוונה של ביידן להגיע בעת הזאת היא העברת מסר גם לאיראן ולחיזבאללה וגם לחמאס – שאמריקה מגבירה את מעורבותה כאן ומשדרת הרתעה ברמה הגבוהה ביותר – לבל איראן וחיזבאללה יעזו להיכנס למלחמה.
דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב לא אישרה את המגעים, ומסרה כי "אין נסיעות מתוכננות של ביידן שאפשר להודיע עליהן כרגע".
בתוך כך, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן יחזור מחר (שני) לישראל בפעם השנייה בתוך חמישה ימים וזאת אחרי מסע שלו בכמה ממדינות המזרח התיכון, בהן מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות וקטאר.
2 צפייה בגלריה
נתניהו ובלינקן
נתניהו ובלינקן
ישוב לישראל. בלינקן עם נתניהו
(צילום: Jacquelyn Martin / POOL / AFP)
בלינקן מגיע לכאן כדי לדון בפתיחת מסדרון הומניטרי ברצועת עזה. האמריקאים הפעילו בימים האחרונים לחץ על ישראל לדחות את הפעולה הקרקעית מחשש שפעולה כזאת תפגע בסיכויים לשחרר בחיים את החטופים. במקביל, ביידן ונתניהו סיכמו על פתיחת המים לדרום רצועת עזה. בישראל הציגו את העניין הזה כמהלך שנועד להביא לדחיפת האוכלוסייה האזרחית לדרום הרצועה ולהדק את הלחץ על עזה.
ההערכה בממשל ביידן שחיזבאללה לא ייכנס למלחמה. "זה יהיה ממש מכוער מבחינתם להיכנס למלחמה. הם רוצים להראות שהם קשורים בלי שהם משוגעים, אבל קשה לחזות מה יעשו ולכן אנו צריכים להיערך גם לתרחיש שייכנסו", אמר גורם אמריקאי. הגורם ציין כי בסופו של דבר השילוב של ארה"ב וישראל הוא מאוד אגרסיבי ואם החיזבאללה ייכנס למלחמה הוא יחטוף מכה קשה מאוד.
הנאום של ג'ו ביידן
(צילום: The White House)
הנשיא ביידן מינה אמש את השגריר לשעבר דיוויד סאטרפילד לשליח המיוחד לנושאים הומניטריים במזרח התיכון. סאטרפילד יוביל את הדיפלומטיה האמריקנית לטפל בדחיפות במשבר ההומניטרי בעזה, לרבות עבודה להקלת מתן סיוע מציל חיים לאנשים הפגיעים ביותר ולקדם את ביטחונם של אזרחים, זאת בתיאום עם האו"ם ומדינות נוספות. סאטרפילד הוא דיפלומט מקצועי אשר שירת בעבר בטורקיה, מצרים, סוריה, לבנון ומצרים. כיום הוא מנהל את מכון בייקר למדיניות ציבורית של אוניברסיטת רייס והוא נענה לבקשתו של ביידן להתמנות לשליח מיוחד. סאטרפילד יעסוק גם בשחרור החטופים.
ישנן כמה מדינות שמנסות לתווך בעסקה, בהן קטאר וטורקיה. בישראל מבהירים שאין מעורבות ישראלית בשיחות האלה והן מתנהלות בין אותן מדינות לחמאס. בישראל מאמינים שהגברת הכתישה של החמאס בעזה היא זו שיכולה להביא את הארגון לשחרור החטופים.