בעיצומה של המלחמה המרה והמייאשת בתולדות המדינה, פועל שר המשפטים לוין ביסודיות להרוס את המוסד החשוב של בג"ץ.
בואו נפרק את ההליך של בחירת נשיא העליון כדי לראות מה הוא מעולל. מי שבוחר את הנשיא היא הוועדה לבחירת שופטים, שנבחרה בכנסת הנוכחית. חלק מהמועמדים נבחרו בבחירות חשאיות במליאת הכנסת. אבל יש בעיה: לוין לא אוהב את מי שנבחר, משום שרוב מוצק בוועדה, שישה חברים מתוך תשעה, רוצים את יצחק עמית לנשיא העליון, ולוין לא רוצה אותו. מדוע? כי נשיא העליון ימנה בבוא היום את הוועדה הממלכתית לחקירת המלחמה, והוא רוצה כנראה לשלוט במינוי.
1 צפייה בגלריה
יריב לוין, יצחק עמית
יריב לוין, יצחק עמית
שר המשפטים לוין והשופט עמית
(צילום: אבי מועלם, עמית שאבי)

בשם הפוליטיקה המכוערת הזו, לוין מונע מהמדינה כבר שנה נשיא לעליון. הוא מעז לטעון שהוא עושה זאת בשם הדמוקרטיה. הוא משתמש בסמכותו כיו"ר הוועדה כדי למנוע דיון על בחירת הנשיא - למרות שרוב בוועדה רוצה את עמית.
אחרי שנה של מריחת זמן ותפקוד של בית המשפט העליון ללא נשיא לראשונה בתולדותיו, נאלץ בג"ץ להוציא צו שמורה לו לכנס את הוועדה ולבחור נשיא. לוין, בחוצפתו, העז לטעון שההחלטה סובלת מניגוד עניינים, שהרי השופטים נגועים באינטרסים. רק הוא, הדמוקרטור הגדול, נקי מהם. הוא מחליט לנקוט בתרגיל בזוי: להעמיד את כל 12 השופטים בעליון לבחירה. עשרה שופטים הודיעו מייד שהם אינם מעוניינים בתפקיד הנשיא. לוין לא התרגש: הוא הודיע שלמרות שהם אינם מעוניינים, הוא מזמין את הציבור להגיש הסתיגויות נגדם, שידונו בוועדה.
נסביר: כשמתפרסם שם מועמד לתפקיד רשמי חשוב ברשומות, כל מי שיש לו סיבה לחשוב שהאיש אינו ראוי לתפקיד מוזמן לשטוח אותה. זה הנוהל. בהזמנת ההסתייגויות נגד כל השופטים, פותח שר המשפטים את הדלת למכונת הרעל להתחיל להשמיץ את שופטי בית המשפט העליון, בלי שאלה יכולים להשיב, ובלי שיש סיבה לכל הדיון הזה - כי הם הרי הכריזו שהם אינם מועמדים לתפקיד. בפועל, הוועדה תוצף בלכלוכים, כל יום נקרא סיפורים מסמרי שיער נגד שופט זה או אחר, לא נוכל לבדוק את אמיתיותם, אבל עננת הצחנה תישאר. במעשה הזה משסה בעצם לוין את כלבי הרחוב נגד שופטי המוסד החשוב והמכובד הזה. הוא לא מעמיד אותם לבחירה - הוא מעמיד אותם לצליבה. כאילו אמר למכונת הרעל: הנה הם פה לפניכם, בואו וסקלו אותם.
לבית המשפט העליון אין גייסות. אין צבא. אין משטרה. הוא פועל מכוח הכבוד שרוחשים לו. מכוח היוקרה. לוין מבין את זה
נגיד את המובן מאליו: לבית המשפט העליון אין גייסות. אין צבא. אין משטרה. הוא פועל מכוח הכבוד שרוחשים לו. מכוח היוקרה. לוין מבין את זה. אחרי שנכשל בניסיונו לקצץ את כנפי בית המשפט בחקיקה, הוא מנסה לעשות זאת בהטלת רפש. הוא יודע שבלי כבוד, השופטים אינם יכולים לעבוד. ככה פשוט.
מהשבוע הבא 7 מבין 12 שופטי העליון המכהנים הם שמרנים מובהקים, חלק מהם מתנחלים, חלק חובשי כיפה, בוגרי ישיבות, אחת מהם אשתו של שר בכיר בליכוד לשעבר. רובם, מימין ומשמאל, מצויינים וראויים לתפקידם. זה לא סניף של מרצ, ובטח לא מוסד שמאלני.
ומילה אחרונה: כל הזמן מדברים פה, בעיקר בימין, על הצורך באחדות, בפיוס לאומי, בשלום בתוכנו. מי שנותן ללוין להרוס את הדמוקרטיה, שלא יעז לדבר על אחדות. לפחות שיהיה לכם הכבוד לשתוק.