הלחימה בפשיעה בחברה הערבית, כמו בשאר תחומי החיים בה, היא סיפור מתמשך של כישלון השלטונות. תוכניות ממשלתיות דווקא היו בשפע, אבל המעקב אחריהן מגלה שהן לא הניבו פירות, וחילופי הממשלות התכופים לא היטיבו עימן. כל שר שהגיע לתפקיד הכריז על תוכנית חדשה במקום להמשיך את זו שהתחיל קודמו, וארגוני הפשיעה המשיכו לחגוג. ההתעלמות וההזנחה עשו את שלהן, והמספרים לא משקרים: לעומת 64 נרצחים ב-2016, מתחילת 2023 נרצחו כבר 102 בני אדם.
(צילום: ירון ברנר)

הנתונים נכונים ל-9.6.2023

2011: 62 נרצחים

השר האחראי: יצחק אהרונוביץ' התוכנית: הקמת יחידות שיטור מיוחדות
בשנת 2001 ממשלת נתניהו מחליטה לטפל בבעיית הפשיעה הגואה בחברה הערבית. השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' מכריז כי שיעור הפשיעה בחברה הערבית "מדאיג ביותר". התפיסה היא שיש לתת מענה נקודתי בערים ערביות.
במסגרת התוכנית לטיפול בפשיעה הוקמו שלוש יחידות שיטור מיוחדות ובהן מערכים של בילוש וחקירות בנצרת, בטייבה ובתחנת עיירות בנגב. לפי התוכנית, היו אמורות לקום 11 יחידות נוספות תוך שנתיים.
5 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
"בנינו 9 תחנות משטרה ביישובים ערביים". השגריר באו"ם ארדן
(צילום: AP)

2016: 64 נרצחים

השר האחראי: גלעד ארדן התוכנית: החלטת ממשלה 1402
בשנת 2016 קבע השר גלעד ארדן בממשלת נתניהו כי הלחימה בפשיעה במגזר הערבי תהיה אחד היעדים המרכזיים של המשרד לביטחון הפנים. הוא מכריז על הקמת המנהלת לשיפור שירותי משטרה בחברה הערבית, בפיקודו של ניצב ג'מאל חכרוש. המוסלמי הראשון בסגל הפיקוד הבכיר מביא תקווה ובשורה שפני המשטרה לחברה הערבית.
במקביל, מתקבלת החלטת ממשלה מס' 1402, לשיפור הביטחון האישי בחברה הערבית. החלטה זו היא חלק מתוכנית החומש 922, שהוגיה חזו מצב חירום שבו המגזר הערבי חי תחת טרור שמשליטים ארגוני הפשיעה, והמשטרה אינה מסוגלת להעניק ביטחון ומשילות לאזרח הערבי בביתו שכבר מזמן לא מבצרו.
"בעמל רב ומאמץ עילאי בנינו 9 תחנות משטרה ביישובים ערביים, כשעד אז היו שתי תחנות משטרה בלבד", אמר אתמול ארדן ממקום מושבו כשגריר ישראל באו"ם. "הבאתי תוספת של 1.5 מיליארד שקלים ו-1,000 תקנים לגיוס".
אינפו אינפוגרפיקה מפה מפות הרוגים נרצחים חברה ערבית ערבים ערבי ערבייה רצח נרצחו נרצח נרצחת

2019: 94 נרצחים

השר האחראי: גלעד ארדן התוכנית: הקמת צוות מנכ"לים
ראש הממשלה נתניהו מינה צוות מנכ"לים של משרדי ממשלה במטרה לגבש תוכנית לטיפול בפשיעה חמורה ובמניעת אלימות בחברה הערבית. נציגים של ועד ראשי הרשויות הערביות היו שותפים פעילים בגיבוש התוכנית.
בראש הצוות עמד מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ. בדברי הפתיחה לדוח שלו כתב: "91 קורבנות מהחברה הערבית בשנת 2019 בתוך תחומי מדינת ישראל, ומחצית מהמספר הזה עוד טרם נשלמו שישה חודשים בשנת 2020 אינם תופעה שאפשר להתעלם ממנה".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, עמר בר לב וקובי שבתאי משיקים תוכנית לאומית
נפתלי בנט, עמר בר לב וקובי שבתאי משיקים תוכנית לאומית
רה"מ בנט, השר בר-לב והמפכ"ל שבתאי משיקים בהשקת תוכנית "מסלול בטוח":
(צילום: גיל נחושתן)

2020: 109 נרצחים

השר האחראי: אמיר אוחנה התוכנית: ועדה למיגור הפשיעה
בכנסת ה-23 הוקמה הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית שמטרתה לבחון, לפקח ולסייע במיגור ארגוני הפשיעה בחברה הערבית בישראל. הוועדה החלה לפעול בשלהי הקדנציה של השר ארדן. ח"כ מנסור עבאס, שעמד בראש הוועדה, סיפר אתמול: "הועדה פעלה במשך שבעה חודשים, קיימה 24 ישיבות ודנה בכל גורמי העונש והפתרונות לתופעה. עבדנו מול ועדת המנכ"לים שגיבשה מסמך מדיניות למיגור הפשיעה והאלימות וקידמנו את אישורו בממשלה. בהמשך הוא הפך לתוכנית חומש למיגור האלימות בהחלטת ממשלה 549 בתקציב 2.4 מיליארד שקל".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בתקופתו הוכרז על הקמת האגף לסיכול פשיעה ערבית (סי"ף). אוחנה
(צילום: עמית שאבי)

פברואר 2021: 126 נרצחים

השר האחראי: אמיר אוחנה התוכנית: הקמת אגף ומינוי פרויקטור
ממשלת נתניהו מבטלת את המנהלת לשיפור שירותי משטרה ומכריזה על הקמת אגף סי"ף — אגף לסיכול פשיעה ערבית. בראשו ממשיך לעמוד ניצב חכרוש שפרש לפני כשנה מהמשטרה. באותו מעמד מתמנה פרויקטור במשרד ראש הממשלה, ניצב בדימוס אהרון פרנקו, לתכלל את הלחימה בפשיעה במגזר הערבי. כעבור מספר חודשים הוא פרש כשהבין שהוא פשוט חסר מעש.
5 צפייה בגלריה
גם ה"מסלול הבטוח" שהשיק לא סייע למגר את הפשיעה. בר-לב
גם ה"מסלול הבטוח" שהשיק לא סייע למגר את הפשיעה. בר-לב
גם ה"מסלול הבטוח" שהשיק לא סייע למגר את הפשיעה. בר-לב
(צילום: דנה קופל)

אוגוסט 2021: 126 נרצחים

השר האחראי: עמר בר-לב התוכנית: "מסלול בטוח" ללחימה בפשע
ראש הממשלה נפתלי בנט והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב חונכים את אגף סי"ף בקול תרועה. השר עמר בר-לב משיק במקביל את "מסלול בטוח", תוכנית ללחימה בפשע במגזר הערבי בראשות סגן השר ח"כ יואב סגלוביץ. התפיסה היא שלא צריך שינויים מבניים במשטרה, אלא לנצל את כלל יחידות המשטרה.
במסגרת "המסלול הבטוח" הוגדרו יעדים אנושיים, מרמת העבריין ברחוב ביישוב הערבי עד לראשי ארגוני פשיעה. כמו כן הוגדרו יעדי מקום, פעילות שבועית ופשיטות לתפיסת כלי נשק, מניעה וסיכול מעשי רצח, חילוט רכוש וכסף מזומן. לצד המשטרה שולבו ב"מסלול בטוח" כל גופי האכיפה: משרד המשפטים, הפרקליטות, משרד האוצר שסייע בלחימה בצ'יינג'ים, רשות המסים, הרשות להלבנת הון, המשרד להגנת הסביבה, המשטרה הירוקה, הביטוח הלאומי, נציגי הרשויות המקומיות במגזר הערבי ועוד.
"תוכניות והכרזות יש למכביר. החוכמה מבחינתנו הייתה לייצר מכונה שעובדת על בסיס מה שקיים, בלי להמציא כל הזמן עוד ועוד המצאות וקשקושים", אמר אתמול מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים באותם ימים.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר ונתניהו
(צילום: EPA)

2023: 102 נרצחים במחצית השנה

השר האחראי: איתמר בן גביר התוכנית: "מסלול בטוח ירוק"
בממשלה הנוכחית התוכנית למיגור הפשיעה במגזר מקבלת שם חדש — "מסלול בטוח ירוק". המתווה דומה ל"מסלול בטוח". לפני שבוע מודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי החליט למנות פרויקטור שיעסוק באופן יומיומי בתכלול הלחימה בפשיעה במגזר הערבי.
השר בן גביר חוזר שוב ושוב על צמד המילים "משמר לאומי", ורואה בו פתרון קסמים למיגור הפשיעה בחברה הערבית. אולם כל מי שמבין משטרה יודע כי לחימה בפשיעה דורשת בלשים, חוקרים, מודיעין, טכנולוגיות מעקב מתקדמות, ולא רק כוח מקצועי ומיומן שיודע לטפל בהפרות סדר.
כשמספר הנרצחים מתחילת השנה הגיע השבוע ל-102 בני אדם, רה"מ נתניהו והשר בן גביר הוסיפו "פתרון קסם" חדש, "הכנסת השב"כ", פתרון שראש השב"כ, המשטרה והיועמ"שית מתנגדים לו.