ארה"ב הודיעה הערב (יום ד') כי הכניסה מחדש את המורדים החות'ים בתימן לרשימת ארגוני הטרור שלה, בעקבות המתקפות שלהם בים האדום נגד ספינות סוחר – בניסיון לשבש את המסחר הבינלאומי ולהטיל "מצור ימי" על ישראל.
6 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
ביידן ומורדים חות'ים בצנעא. הסיר, והחזיר
(צילום: EPA, AP)
6 צפייה בגלריה
תימן חות'ים יורים טיל תרגיל ליד הגבול עם סעודיה
תימן חות'ים יורים טיל תרגיל ליד הגבול עם סעודיה
טיל ששיגרו השבוע החות'ים במסגרת מפגן כוח אחרי ההפצצות האמריקניות
(צילום: EPA / HOUTHIS MEDIA CENTER HANDOUT)
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
"המתקפות הללו מתאימות במדויק להגדרה של טרור", אמר גורם אמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס. הכללת החות'ים ברשימה, כך אומרים בוושינגטון, תאפשר להטיל סנקציות נוקשות על מימון בעלי הברית של איראן – ועל העברת אמצעי לחימה אליהם. גורם אמריקני אמר בעילום שם כי אם המתקפות של החות'ים ייפסקו – ארה"ב תשקול להסיר אותם מהרשימה.
הנשיא ג'ו ביידן כבר הסיר בתחילת כהונתו את החות'ים מהרשימה השחורה, אליה הם הוכנסו על ידי קודמו דונלד טראמפ יום אחד לפני שעזב את הבית הלבן. אז, ב-2021, הסבירו בממשל ביידן את ההחלטה להסיר את הסיווג כארגון טרור מחשש שהגדרת החות'ים ככאלה תפגע בפעילותם של ארגונים הומניטריים בתימן, בצל המשבר ההומניטרי והרעב ההמוני שחוללה שם מלחמת האזרחים הממושכת, שבה תומכת סעודיה בממשלה התימנית שמוכר על ידי הקהילה הבינלאומית ופועלת מעדן. בין החות'ים לסעודים יש כעת הפסקת אש, וגורם אמריקני הדגיש הערב כי ארה"ב מחוייבת למאמצים לפתור את הסכסוך הפנימי בתימן ולהבטיח שהפסקת האש במדינה תימשך.
6 צפייה בגלריה
אש ב ספינה שהותקפה ליד תימן
אש ב ספינה שהותקפה ליד תימן
נזק לספינה בעקבות אחת ממתקפות החות'ים בים האדום, בחודש שעבר
6 צפייה בגלריה
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י צועד על חוף באזור עיר הנמל חודיידה בתימן, כשברקע הספינה "גלקסי לידר" שנחטפה על ידי המורדים בתחילת המלחמה
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
בממשל ביידן מדגישים כי בניגוד למהלך של טראמפ בסוף כהונתו, אז הוכנסו החות'ים לשתי רשימות של ארגוני טרור – "ארגוני טרור זרים" ו"ארגוני טרור בינלאומיים בהגדרה מיוחדת" (SGDT) – הפעם הם ייכללו רק ברשימה השנייה, שאינה מחמירה כמו הראשונה ולא תכלול סנקציות אוטומטיות כלפי כל מי שיספק סיוע לחות'ים. גורם אמריקני אמר לרויטרס כי ההגדרה השנייה, SGDT, מאפשרת "גמישות רבה יותר" בכל הנוגע למניעת שיבוש הסיוע ההומניטרי לאזרחים בתימן.
כבר אתמול דווח על הכוונה להחזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, אחרי שהנשיא ביידן עצמו התייחס אליהם כאל "ארגון טרור" – ואמר בסוף השבוע שעבר כי התנהגותם "שערורייתית". ביידן הבטיח אז ש"וושינגטון תגיב אם הם ימשיכו ככה". את האיום הזה ניפק אחרי שארה"ב תקפה בהוראתו, יחד עם בריטניה, עשרות יעדים של החות'ים ברחבי תימן. ההפצצות נועדו להרתיע אותם מהמשך הפגיעה בספינות בים האדום, אבל המתקפות הללו נמשכו בימים האחרונים ובאחת מהן אף שוגר טיל לעבר משחתת אמריקנית, שיורט. גורמים בארה"ב הודו שלחות'ים נותרו 75% מיכולות התקיפה שלהם באמצעות טילים וכטב"מים.
6 צפייה בגלריה
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
ההפצצות האמריקניות-בריטיות בתימן בשבוע שעבר
אחד מדוברי החות'ים, מוחמד עבד א-סלאם, מיהר להגיב להחלטת ארה"ב לסווגם שוב כארגון טרור – ואמר כי היא לא תגרום להם לחדול מהמתקפות שלהם. "ארה"ב מנסה לסווג אותנו (כארגון טרור) למטרות פוליטיות", אמר לאל-גז'ירה. "מה שעשינו בים האדום הוא לחץ להפסיק את המלחמה בעזה. הסיווג הזה לא ישנה את תמיכתנו בפלסטינים". גם ברויטרס צוטט בכיר חות'י שהבטיח כי המתקפות על ספינות ששטות לעבר ישראל יימשכו (בפועל החות'ים תקפו לא אחת גם ספינות שכלל לא שטו לעבר ישראל).