הרוב המכריע של החולים שחוברו ב-2021 למכונת אקמו (המחליפה את פעילות מערכת הלב-ריאה) לאחר שנדבקו בקורונה - לא חוסנו. כך עולה מנתוני מטה ההסברה לקורונה.
בעוד הפער בין המאושפזים המחוסנים לאלו שאינם מחוסנים אינו מובהק, וגם אנשים שחוסנו במנה שלישית מגיעים לעיתים לאשפוז, בכל הנוגע לחיבור למכונת אקמו התמונה שונה בתכלית - ומי שחוסן כמעט שלא מגיע למצב הזה. מתוך 252 בני אדם שהיו מחוברים לאקמו במהלך 2021 וינואר 2022 - 216 מהם לא היו מחוסנים בכלל, ואילו היתר היו מחוסנים או מחוסנים באופן חלקי.
2 צפייה בגלריה
מכונת אקמו
מכונת אקמו
מכונת אקמו
(צילום: מוטי קמחי )
אחד הנתונים המעניינים הוא גילם של מי שנזקקו לטיפול זה. בניגוד למה שניתן היה לשער, רובם המכריע - 212 - היו בני 60 ומטה, ורק 40 היו מבוגרים מגיל זה. הסיבה המרכזית לכך היא ששיעורי ההתחסנות באוכלוסייה המבוגרת גבוהים הרבה יותר. מהנתונים עולה עוד שהסיכוי לפתח תחלואה קשה בקרב לא מחוסנים בני 60 ומעלה גבוה פי 11.6 מאשר אצל מחוסנים בגילים אלה.
"אנשים מחוסנים מקבלים את המחלה בצורה יותר קלה", הסביר ד"ר יגאל כסיף, יו"ר החברה הישראלית לאקמו. "יש משהו בחיסון שגורם לכך שהווירוס לא מצליח להרוס את כל המערכות וההגנות. זה די טריוויאלי. החיסון פשוט עובד. גם ב-2021 דיברנו על כך ששיעור המחוסנים נמוך בקרב החולים הקשים, אבל עכשיו זה הפך להיות בולט וחד-משמעי לחלוטין".
2 צפייה בגלריה
קורונה אילוסטרציה אילוס חיסון זריקה כתף
קורונה אילוסטרציה אילוס חיסון זריקה כתף
"משהו בחיסון גורם לכך שהווירוס לא יהרוס את כל המערכות וההגנות". ד"ר כסיף
(צילום: shutterstock)
"מי שמגיע לאקמו הם החולים הקשים ביותר, שהריאות שלהם בקריסה מוחלטת", המשיך ד"ר כסיף. "מדובר על מערכת שמחמצנת את הדם במקום הריאות, וזה מדד ישיר וברור לחומרת המחלה. בסיבוב הזה, בגל החמישי, אנחנו לא מגיעים לכמויות שהיו בדלתא, בגלל כמות המחוסנים וגם בגלל שהאומיקרון באופן בסיסי מתיישב יותר בדרכי הנשימה העליונות ופחות דורס את הריאות". על פי נתוני משרד הבריאות, כעת מחוברים 18 בני אדם למכונת אקמו, לעומת יותר מ-50 בגל הרביעי.