ראש ממשלת קמבודיה הון סן הודיע היום (ד') במפתיע כי החליט לפרוש מתפקידו בעוד שלושה שבועות ולהעביר את השלטון לבנו הבכור. בכך יבוא הקץ ל-38 שנות שלטונו האוטוקרטי של הון, שהתאפיינו בשחיקה הולכת וגוברת של היסודות הדמוקרטיים ובהתקרבות הדרגתית של ארצו לסין, יריבתה הגדולה של ארה"ב.
6 צפייה בגלריה
שליט קמבודיה הון סן ובנו הבכור השליט הבא הון מאנט
שליט קמבודיה הון סן ובנו הבכור השליט הבא הון מאנט
השליט הון סן (משמאל) ובנו והשליט-לעתיד, מפקד הצבא הון מאנט
(רויטרס, Cindy Liu)
6 צפייה בגלריה
שליט קמבודיה הון סן מודיע על פרישה פנום פן
שליט קמבודיה הון סן מודיע על פרישה פנום פן
צופים בהודעת הפרישה של הון בבירה פנום פן. "המלך אישר"
(צילום: EPA, KITH SEREY)
הודעת הפרישה של הון סן, השליט הוותיק ביותר באסיה, באה שלושה ימים אחרי הבחירות לפרלמנט שבהן רשמה מפלגתו, "המפלגה העממית הקמבודית", ניצחון מוחץ, ושבהן נבחר לראשונה לפרלמנט בנו הבכור, הון מאנט בן ה-45. מדינות המערב וארגוני זכויות אדם מדגישים כי כמו במקרים קודמים, גם הפעם היו הבחירות בקמבודיה בלתי-חופשיות ובלתי-הוגנות, וכי האופוזיציה במדינה דוכאה.
לפני הבחירות השבוע הצהיר הון סן כי בכוונתו להעביר את השלטון לבנו בשלב כלשהו בחמש השנים הקרובות, אך רק היום חשף שהדבר ייעשה כבר בחודש הבא. בנאום לאומה ששודר בטלוויזיה אמר הון כי הודיע על החלטתו למלך נורודום שיהמוני, וכי המלך נתן את אישורו למהלך.
לדברי הון בנו ימונה לראש הממשלה אחרי שוועדת הבחירות המרכזית תמסור באופן רשמי את תוצאות הבחירות שנערכו השבוע, והממשלה הבאה תקום ב-22 באוגוסט. אחרי פרישתו צפוי הון סן להתמנות לנשיא הסנאט של קמבודיה, ומתוקף תפקידו זה הוא ימשיך ככל הנראה להיות מעורב מאוד בניהול ענייני המדינה.
6 צפייה בגלריה
שליט קמבודיה הון סן ב 1997
שליט קמבודיה הון סן ב 1997
הון סן ב-1997. הלך והתקרב לסין
(צילום: Stan HONDA / AFP)
6 צפייה בגלריה
שליט קמבודיה הון סן מודיע על פרישה פנום פן
שליט קמבודיה הון סן מודיע על פרישה פנום פן
בחירות לא-חופשיות ולא-הוגנות. צופים בהודעת הפרישה בפנום פן
(צילום: TANG CHHIN Sothy and TANG CHHIN SOTHY, AFP)
הון סן היה קצין צבאי מהדרג הבינוני בימים שבהם משטר הקמר רוז' הקומוניסטי ביצע את רצח העם בקמבודיה בשנות ה-70. אחר כך ערק הון לווייטנאם, וכשזו הדיחה את הקמר רוז' מהשלטון ב-1979 הוא הפך במהרה לחבר בכיר בממשלה הקמבודית החדשה שעלתה בחסות האנוי. בשנים הבאות קנה לעצמו מעמד של פוליטיקאי ערמומי ולעתים גם אכזרי, ובתקופת שלטונו ביסס משטר שאף כי מבנהו הרשמי דמוקרטי, הלכה למעשה הוא אוטוקרטי למדי.
לפני עשור נדמה היה לרגעים כי תחת "מפלגת ההצלה הלאומית" מצליחה האופוזיציה הקמבודית לקרוא תיגר מסוים על שלטונו של הון, והמפלגה העממית שלו גברה עליה רק בקושי, אך בעקבות זאת יצא הון למבצע דיכוי נגד מנהיגי האופוזיציה, ובסופו של דבר הורו בתי המשפט של המדינה לפרק את המפלגה. לקראת הבחירות השבוע נאסר מעשית על "מפלגת אור הנר", הנחשבת ליורשת של "מפלגת ההצלה הלאומית", להתמודד בבחירות.
6 צפייה בגלריה
שליט קמבודיה הון סן נואם באו"ם ב 1999
שליט קמבודיה הון סן נואם באו"ם ב 1999
הון סן נואם באו"ם ב-1999. פוליטיקאי ערמומי, ולפעמים גם אכזר
(צילום: MATT CAMPBELL / AFP)
אחרי ההצבעה השבוע, שבה גרפה מפלגתו של הון 120 מ-125 המושבים בפרלמנט, מתח האיחוד האירופי ביקורת חריפה על קמבודיה, וקבע כי הבחירות נערכו ב"מרחב אזרחי ופוליטי מוגבל שבו האופוזיציה, החברה האזרחית וכלי התקשורת לא יכלו לפעול ביעילות ובלי הפרעה". ארה"ב פרסמה הודעה חריפה עוד יותר, והכריזה כי היא מקדמת הגבלות ויזה על גורמים שפגעו בדמוקרטיה בקמבודיה ומשעה תוכניות סיוע למדינה. היא הסבירה זאת בכך שהגיעה למסקנה כי הבחירות היא לא-חופשיות ולא-הוגנות.
השליט הבא של קמבודיה, הון מאנט, מכהן כיום כמפקד הצבא של המדינה. הוא בוגר האקדמיה הצבאית ווסט פוינט בארה"ב, ויש לו תואר שני מאוניברסיטת ניו יורק ודוקטורט מאוניברסיטת בריסטול בבריטניה. על אף ההשכלה המערבית שקיבל, פרשנים מעריכים כי הוא לא ינהיג שינוי מיידי במדיניות של ארצו.