8 צפייה בגלריה
סגר באוסטריה
סגר באוסטריה
דיסטופיה. סגר באוסטריה
(צילום: gettyimages)
הסגר בווינה הופך את העיר לכמעט דיסטופית. מלבד הסופרמרקטים, בתי המרקחת וזכייניות הטלפונים - רוב בתי העסק סגורים. בכמה מחנויות הספרים, שסגורות גם כן, תלויות תמונות של ברק אובמה וברוס ספרינגסטין. החנויות האלה נמצאות בדרך מהמלון ל"פאלאיס קובורג", שם חודשו אמש (שני) שיחות הגרעין בין איראן למעצמות.
פחות מיממה לפני פתיחת השיחות סעודיה רצתה להזכיר לעולם כי הסיפור אינו רק הגרעין האיראני - אלא גם המעורבות של טהרן באזור כולו. לפנות בוקר הודיעו הסעודים כי הקואליציה בהובלתם תקפה שורת מטרות צבאיות של המורדים החות'ים בבירת תימן צנעא - כולל אתר משמרות המהפכה של איראן שאותו כינו "סודי". בקואליציה, שם לא מסרו פרטים נוספים על אודות המטרות שהותקפו, קראו לאזרחים בצנעא להימנע מהתכנסויות סמוך למטרות פוטנציאליות של המורדים, הנתמכים בידי איראן.
בשיחות עצמו בווינה ינסה ממשל ביידן להחזיר את המורשת של אותו אובמה. הנשיא לשעבר אולי לא כאן, אבל רוחו נמצאת בכל האזור. הסכם הגרעין של 2015 נחתם גם הוא באותו המקום, וכעת ממשל ביידן, כאמור, מנסה לשחזר את מורשתו. הם עשו זאת בהסכם האקלים, בחזרה לארגון הבריאות העולמי ובשיחות הנשק עם רוסיה. אבל הסכם הגרעין קשוח יותר ומצריך דמיון מפותח יותר. לביידן יש אולי מספיק עפרונות לכתוב את מורשת אובמה מחדש - אבל אין לו מספיק מחקים כדי למחוק את מורשת טראמפ.

הסכם הגרעין - כתבות נוספות

"ההזדמנות של האמריקנים הייתה כשרוחאני היה בשלטון", אמר לי עיתונאי אמריקני שמכסה את השיחות זו הפעם השישית. "המשטר הזה הרבה יותר שמרני, מוכן לסכן הכול. הוא חושב שהאמריקנים חלשים. הם לא הגיבו לתקיפות איראניות בים והנסיגה שלהם מאפגניסטן נתפסת כחולשה. אמריקה", הוא אומר, "היא לא מקום שאתה יכול לסמוך עליו במקום כאוטי כמו המזרח התיכון".
כ-200 עיתונאים השתכנו באוהל לבן ענק שמפוח נחש צהוב הכניס אליו אוויר חם. ברוח הזמן, רוב אנשי האבטחה היו אפגניים. ברוח הזמן, הביקורת הקפדנית התמקדה יותר בתקנון הקורונה מאשר בהכנסת חפצים חדים. "מה שקורה הוא שיושבים פה מעשר בבוקר עד עשר בלילה, רצים לפרונט כשמישהו מגיע, חוזרים אחרי עשר שניות - ואז מחכים עד שמישהו מגיע לתת הצהרה של חמש דקות", אמר לי מוחמד שקארי, עיתונאי איראני שעובד בערוץ טלוויזיה אוסטרי.
השפות השולטות כאן הן גרמנית ופרסית, וזה נראה כמו פגישת מחזור: "לא התראינו מאז הסבב האחרון" או "לא התראינו מאז עיראק". "זה כמו לשבת ולראות צבע מתייבש", מוסיף שקארי. על השולחנות הונח תפריט: האם אנד צ'יז, בייקון, חומוס וירקות קלויים.
8 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה, הערב
(צילום: רויטרס)
האיראנים הגיעו לכאן כדי לגנוב זמן. לאמריקנים יש דברים קצת יותר חשובים על הראש - מה שמסביר את הקו הנוקשה והמאיים שבו נקטה אמריקה. "הרוסים והסינים הגיעו לא רק לשיחות הגרעין, אלא גם כדי לבחון את אמריקה, אם היא באמת מתכוונת לשמור על מעמדה בעולם", אמר לי מג'יד איימאמי, חוקר בפקולטה של המזרח התיכון באוניברסיטה בווינה, שמלווה את השיחות.
כמו כל האיראנים שדיברתי איתם באוהל, גם הוא ביקש ממני הוכחות לזהותי. "ביידן הבטיח דיפלומטיה גלובלית", הוסיף איימאמי, "אבל עכשיו ראש הצוות האמריקני, רוברט מאלי, מאיים באופציות אחרות. מישהו יצטרך לרדת על הברכיים. זה יכול להיגמר בדמעות", הזהיר.
8 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
"זה יכול להיגמר בדמעות"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
(צילום: רויטרס)
מדובר, הלכה למעשה, בגן ילדים. יושבים נציגי חמשת המדינות במלון אחד (במרכז, במקום שבו אין חלונות והכי פחות סיכוי להטמין אמצעי ריגול), ביחד עם האיראנים. הם מדברים, נושאים ונותנים, לוקחים שלוק מהקפה, מתבלים בכיבוד - ואז עובר רץ למלון אחר במרחק מאות מטרים, היכן שיושבים האמריקנים, ומעביר להם את המסר. משם, הוא שב למלון של המשלחות - וחוזר חלילה. רק שכאן לא מדובר באיזה צעצוע ממגרש המשחקים, אלא בנשק אטומי.
"זה תיאטרון אבסורד", אומרת אתוסאה סבח, איראנית שישבה בכלא בארצה וברחה לאוסטריה לפני חמש שנים. "שני הצדדים שהכי נפגעים מהשיחות פה - ישראל ו-80 מיליון איראנים, בכלל לא מיוצגים". היא הייתה חלק מקבוצה של 20 איראנים שנופפו בדגלים, פוסטרים וכרזות נגד המשטר כ-100 מטר מהמתחם. כשהתחילו לשאוג נגד הדיונים של המערב עם משטר הטרור בטהרן, הגיעה משאית זבל והתחילה לאסוף פחים - כך ששאגתם נדמה לחלוטין.
"מה שקורה שם הוא פשע כפול", זועמת סבח. "האיראנים ימשיכו לפתח נשק גרעיני בכל מקרה כשלאזרחים אין משהו לאכול - ואין אפשרות להפגין בלי סיכון לחייהם. המערב יושב שם ואוכל את הבולשיט האיראני בניסיון לקבל אנרגיה בזול. זה שיתוף פעולה עם הטרור". קולגה שלה אמר מספר משפטים בעברית, והסביר לי מניין השפה שלו: "כשאנחנו רוצים לדעת מה באמת קורה בעולם הערבי, אנחנו קוראים אתכם".
8 צפייה בגלריה
סגר באוסטריה
סגר באוסטריה
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
סגר באוסטריה
סגר באוסטריה
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
סגר באוסטריה
סגר באוסטריה
(צילום: gettyimages)
מאז המינוי של איברהים ראיסי, איראן דוחפת בכל הכוח את תוכנית הגרעין שלה מצד אחד, ומהצד השני היא מונעת ומקשה על פקחי האו"ם גישה למתקני הגרעין שלה - עד כדי כך שראש הפקחים של סוכנות האטום הבינלאומית טען שהם נמצאים קרוב למקום שבו לא יהיה להם שום מושג מה איראן עושה בתחום הצנטריפוגות, כמות והעשרת האורניום - שלושה תחומים שאיראן האיצה מאז 2019.
האיראנים מציגים בשיחות קו קשוח. הם רוצים לראות מחוות אמריקניות: ביטול כל הסנקציות, כולל אלו שהוטלו עליהם בגלל תמיכה בטרור או על הפרה של זכויות אדם והפשרת נכסים בשווי עשרה מיליארד דולר. בטהרן טוענים כי הפסידו 350 מיליארד דולר בגלל הסנקציות.
האיראנים גם הביעו זעם על המאמר של שרי החוץ של ישראל ובריטניה, שלדעתם טוען כי חלק מהמערב מגיע לשיחות עם דעה מוטה. "אם האמריקנים יבטלו את הסנקציות, הם יוכלו לקבל כרטיס כניסה מחדש לשיחות", אמר סעיד קאציבזאדה, דובר משרד החוץ האיראני.
8 צפייה בגלריה
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
"הלחץ של אמריקה לא עובד על איראן". ראיסי
(צילום: AFP)
"לאיראן יש שני דברים שלמערב אין: סבלנות, והיכולת לסחור בחיי האזרחים שלה", מסביר איימאמי. "שאלת האטום היא שולית. הדיון האמיתי שצריך להיות פה הוא על האזרחים האיראניים. אם המערב היה כן, הוא היה מדבר על זה, על מה שקרה למפגינים באיספהאן בשבוע שעבר".
איימאמי מדגיש כי "הלחץ והאיומים של אמריקה לא עובדים על האיראנים. אם אתה רוצה לירות, תירה. שבעה נשיאים אמריקניים איימו על איראן. כולם הלכו - ואיראן נשארה". לדבריו, "האיראנים פוחדים בעיקר מהתקוממות מקומית". הוא פתח את הטלפון והראה לי ידיעה על אזרח איראני שנעצר בקניה בחשד לפעילות טרור נגד מטרות ישראליות.
השיחות הללו מזכירות בעיקר שחקן שח שמשחק נגד עצמו, או קרב אגרוף בסיבוב הראשון. הכרעה לא תהיה פה. אולי קצת אמון. כולם עסוקים בדיפלומטיה בניסיון למגר את הטרגדיה.
פורסם לראשונה: 23:50, 29.11.21