קבינט ניהול המלחמה התכנס אמש (יום ראשון) לישיבה ארוכה בשאלה כיצד ניתן להתניע את המשא ומתן התקוע לעסקת חטופים לאחר התשובה השלילית שהעביר חמאס. הישיבה נערכה אחרי 12 ימים שבהם הקבינט המצומצם לא דן בסוגיית 133 החטופים שנמצאים בשבי ארגון הטרור, ותשומת הלב שלו הוקדשה במהלכם בעיקר למתיחות מול האיראנים. ראש הממשלה הסכים לכנס את הקבינט לדיון בלעדי בסוגיה בלחץ השרים בני גנץ וגדי איזנקוט.
נתניהו: "ננחית על חמאס מכות נוספות וכואבות - וזה יקרה בקרוב"
(צילום: : רועי אברהם, לע״מ)

במהלך הישיבה הוצגו רעיונות יצירתיים וכיוונים חדשים להוצאת המשא ומתן מהמבוי הסתום. התפיסה בישראל היא שאין מנוס מהגברת הלחץ הצבאי על חמאס כדי לגרום לארגון הטרור לרצות הפסקת אש. יש גם מחשבה שקטאר לא יכולה עוד להיות מתווכת. בישראל קיימת גם אכזבה מהאמריקנים שלא לחצו מספיק על הקטארים.
בפתח הישיבה יצא ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הדלפות שלפיהן טרפד עסקת חטופים: "אני מבקש מכולם להיצמד לעובדות ולא לספינים ולשקרים", אמר נתניהו בתחילת ישיבת קבינט ניהול המלחמה. נתניהו ציטט מדבריו של ראש המוסד דדי ברנע, שלפיהם "צוות המשא ומתן קיבל את מלוא המנדט והגיבוי להשיג עסקה. החמאס רק הקשיח את עמדותיו".
בהמשך ציטט נתניהו גם מדברים שאמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן: "הדבר היחיד שעומד בפני הפסקת אש הוא החמאס, שדחה הצעות נדיבות של ישראל שהוגשו להם. נראה שהם יותר רוצים בסכסוך אזורי מאשר את טובת הפלסטינים".
ראש הממשלה אמר עוד בהתייחסו לציטוטים של גורמים בצוות המשא ומתן, שטענו בתוכנית "עובדה" כי הוא מסכל עסקת חטופים: "כולנו עובדים למען אותה מטרה - לשחרר את כל חטופינו וכמה שיותר מהר. אבל אני חייב לומר שהתדרוכים השקריים מצוות המשא ומתן רק פוגעים במאמץ להשבת החטופים. הם זורעים ייאוש אצל משפחות החטופים. הם רק הביאו את החמאס להקשיח עמדות והם שקריים. אם יש מישהו בצוות המשא ומתן שלא מוכן לקבל את החלטות הדרג המדיני רק בשביל לקבל כותרות אנונימיות ושקריות בתקשורת למטרות פוליטיות - שיהיה הגון ולא יהיה פה".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גנץ ואיזנקוט. לחצו לקיום הדיון
(צילום: רפי קוץ)
בטרם כינוס הקבינט פרסם ראש הממשלה נתניהו הצהרה מצולמת לקראת חג הפסח, שבה התייחס לסוגיות של המשך המלחמה בעזה ולנושא החטופים שנמצאים בשבי חמאס 198 ימים. "מה נשתנה הלילה הזה, אזרחי ישראל? שבלילה הזה, 133 אחינו ואחיותינו היקרים אינם מסובים לשולחן הסדר, והם עדיין כלואים בתופת של החמאס", אמר ראש הממשלה בהתבטאות פומבית ראשונה מאז התקיפה שמיוחסת לישראל באיראן.
נתניהו אמר עוד בדבריו ברוח ההגדה: "כבר שחררנו 124 מחטופינו ואנחנו מחויבים להשיב את כולם הביתה - את החיים ואת החללים כאחד. ומה לא נשתנה הלילה הזה? שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו, והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם. גם הפעם נגבר על מבקשי נפשנו - בזכות האמונה של עמנו, התעוזה של לוחמינו והאחדות בתוכנו. בליל הסדר הזה ניצבים לנגד עינינו חטופינו בשבי החמאס. הסבל שלהם והסבל של משפחותיהם קורע את ליבנו, ורק מחזק את נחישותנו להשיבם. איננו מרפים ולו לרגע מן המשימה הקדושה להחזיר אותם הביתה.
"לצערי, עד עכשיו כל ההצעות לשחרור חטופינו נדחו על הסף על ידי החמאס. לכן אמר בצדק מזכיר המדינה האמריקני: 'החמאס סירב לכל ההצעות שהוגשו לו'. לדבריו, הדבר היחיד שמונע עסקה לשחרור החטופים הוא החמאס. במקום לסגת מעמדותיו הקיצוניות, החמאס בונה על פילוג בתוכנו, הוא שואב עידוד מהלחצים שמופנים כלפי ממשלת ישראל. כתוצאה מכך, הוא רק מקשיח את תנאיו לשחרור חטופינו".
ברוח החג, ראש הממשלה השווה בין חמאס לפרעה והקביל את המלחמה בעזה למכות מצרים: "הוא מכביד את ליבו, ומסרב לשלח את בני עמנו. ולכן, ננחית עליו מכות נוספות וכואבות - וזה יקרה בקרוב. בימים הקרובים נגביר את הלחץ הצבאי והמדיני על החמאס, כי זאת הדרך היחידה לשחרר את חטופינו ולהשיג את ניצחוננו".
פורסם לראשונה: 21:53, 21.04.24