פקיד משרד החוץ הבריטי, מארק סמית', שעבד במאבק בטרור, התפטר מתפקידו במחאה על מכירת נשק לישראל, ואמר שממשלת בריטניה "עשויה להיות שותפה לפשעי מלחמה", כך דווח ב-BBC הבריטי. סמית' כתב לעמיתיו ביום שישי ואמר כי הוא העלה חששות "בכל רמה" במשרד החוץ, כולל באמצעות מנגנון רשמי. הפקיד, שבסיסו בשגרירות בריטניה בדבלין, הוסיף כי הוא לא קיבל יותר מאשר תודות בסיסיות.
1 צפייה בגלריה
קיר סטרמר, בנימין נתניהו
קיר סטרמר, בנימין נתניהו
״ממשלת בריטניה עשויה להיות שותפה לפשעי מלחמה״, סטרמר ונתניהו
(צילום: AP Photo/David Cliff, אלכס קולומויסקי)
הדואר האלקטרוני של ההתפטרות, שהגיע ל-BBC, נשלח לקבוצה רחבה של רשימות תפוצה הכוללות מאות פקידי ממשל, עובדי שגרירות ויועצים מיוחדים למשרד החוץ. סמית' אמר שהוא עבד בעבר בהערכת רישוי יצוא נשק של המזרח התיכון עבור הממשלה ועמיתים "בכל יום" היו עדים ל"דוגמאות ברורות ובלתי מעורערות" של פשעי מלחמה והפרות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי על ידי ישראל בעזה.
"בכירים בממשלת ישראל ובצבא הביעו כוונה גלויה לרצח עם, חיילים ישראלים מצלמים סרטונים שורפים, משמידים ובוזזים רכוש אזרחי בכוונה", כתב. "רחובות ואוניברסיטאות שלמים נהרסו, סיוע הומניטרי נחסם ואזרחים נותרים באופן קבוע ללא מקום בטוח לברוח אליו. אמבולנסים של הסהר האדום הותקפו, בתי ספר ובתי חולים מותקפים באופן קבוע. אלו פשעי מלחמה".
האימייל שלו המשיך: "השרים טוענים שלבריטניה יש את אחד ממשטרי רישוי יצוא הנשק הכי 'חזקים ושקופים' בעולם, אולם זה ההפך מהאמת". לדבריו, "אין הצדקה להמשך מכירת הנשק של בריטניה לישראל". משרד החוץ אמר ששר החוץ דיוויד לאמי יזם בדיקה "ביום הראשון בתפקיד" כדי להעריך אם ישראל עומדת בחוק ההומניטרי הבינלאומי.
המקרה של סמית' הוא נדיר ביותר עבור ממשלת בריטניה. תפקידו "מזכיר שני ללוחמה בטרור" - נחשבת דרגה זוטרה יחסית, אך כזו שבה תיאר את עצמו כ"מומחה לנושא בתחום מדיניות מכירת נשק" לאחר "קריירה ארוכה בשירות הדיפלומטי".
יש לציין כי מקרים דומים התרחשו בבית הלבן בארה״ב, כאשר שלושה עובדי ועובדות הממשל התפטרו כמחאה על מדיניות ביידן כלפי ישראל והמלחמה בעזה. האחרונה להתפטר היא הלה רארית, דוברת בערבית של מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה על התפטרותה כמחאה על מדיניות הבית הלבן בנוגע למלחמה של ישראל בעזה.
במרץ התפטרה אנל שלין, פקידה במערך זכויות האדם של המחלקה. לפניה, בחודש אוקטובר, הגיש את התפטרותו מנהל המערך שפיקח על העברת נשק למדינות זרות ג'וש פול.
משרד החוץ בלונדון סירב להגיב על מקרה בודד, אך אמר שהממשלה מחויבת לשמור על החוק הבינלאומי.