חוסר רגישות: בעיצומו של יום הזיכרון לחללי צה"ל שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב ושגרירים של מדינות ברית המועצות לשעבר השתתפו באירוע חגיגי לציון 79 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית, שכלל ארוחה, שירים ומוזיקה.
2 צפייה בגלריה
שגריר רוסיה בישראל באירוע חגיגי לרגל הניצחון על הנאצים בעיצומו של יום הזיכרון
שגריר רוסיה בישראל באירוע חגיגי לרגל הניצחון על הנאצים בעיצומו של יום הזיכרון
השגריר ויקטורוב באירוע
האירוע התקיים במסעדת לאס וגאס בתל אביב, ונקבע דווקא ל-13 במאי בשעה 13:00 – בעיצומו של יום הזיכרון - למרות שיום הניצחון על גרמניה הנאצית חל ב-9 במאי. מי שארגן את האירוע וגם שלח את ההזמנה הוא יו"ר המרכז הבינלאומי לתרבות רוסית ומרכז אסיה "ידידות", מרדכי קימיאגרוב, שהוא פעיל בולט ביהדות בוכרה בארץ. האירוע התקיים בחסות המועצה המתאמת של הארגונים דוברי הרוסית בישראל.
גם בהזמנה לאירוע וגם בפוסט שפרסמה שגרירות רוסיה בישראל, נכתב במפורש שמדובר ב"אירוע חגיגי" לרגל יום השנה ה-79 "לניצחון במלחמה הפטריוטית הגדולה". ויקטורוב נאם באירוע והדגיש כי "תרומתם המכריעה של נציגי כל עמי ברית המועצות שלחמו בשורות הצבא האדום היא הערך המשותף שלנו". הוא קרא להמשך עבודה ממוקדת על שימור הזיכרון ההיסטורי והעברתו לדור הצעיר, והדגיש כי "היום, כשנעשים ניסיונות מכוונים להשכיח את לקחי העבר, רוסיה, יחד עם עמיתיה, כולל בישראל, ממשיכה להגן על האמת של אירועי מלחמת העולם השנייה, לכבד ולהגן עליה מפני עיוותים בגלל אינטרסים פוליטיים וכלכליים".
באירוע השתתפו גם שגרירי אזרבייג'ן, בלארוס, קזחסטן ואוזבקיסטן, קונסול הכבוד של קירגיזסטן בישראל, נציגי "הבית הרוסי בישראל", "איחוד ותיקי מלחמת העולם השנייה - לוחמים נגד הנאציזם", עמותות ותיקי הלחימה באפגניסטן, וכן ניצולי שואה. למעשה, השגריר היחיד ממדינות ברית המועצות לשעבר שלא הגיע לאירוע היה שגריר אוקראינה. בפוסטים שהעלו המשתתפים באירוע נראים הנוכחים מחויכים, וצוין כי הוגשה ארוחת צהריים טובה, הושמעה מוזיקה ואנשים הצטרפו לשירים.
2 צפייה בגלריה
שגריר רוסיה בישראל באירוע חגיגי לרגל הניצחון על הנאצים בעיצומו של יום הזיכרון
שגריר רוסיה בישראל באירוע חגיגי לרגל הניצחון על הנאצים בעיצומו של יום הזיכרון
"חגגנו בצורה יפה וחגיגית". פוסט על האירוע
מארגן האירוע קימיאגרוב דחה את הביקורת על כך שהאירוע נקבע דווקא בעיצומו של יום הזיכרון. "זה היה זיכרון למי שנפלו במלחמת העולם השנייה. ניסיתי לקבוע את זה קרוב ל-9 במאי, אבל שגריר רוסיה קיים אירוע בבית שלו", הסביר. "יום ראשון הוא יום חופשה של השגרירים, ובגלל זה קבענו את זה ביום שני. גם הרבנים אומרים שביום זיכרון אפשר להזכיר אנשים שנפטרו במלחמת העולם השנייה, וזה מה שעשינו". קימיאגרוב הודה שהיו מוזיקה ושירים, אך טען שאלה היו שירי ארץ ישראל, וכן כי המוזיקה הופעלה רק במשך 10 דקות.
משגרירות רוסיה בישראל נמסר בתגובה: "שגריר רוסיה, בדיוק כמו שגרירי מדינות חבר העמים ודיפלומטים אחרים, הוזמן לאירוע זה המוקדש ליום השנה ה-79 לניצחון הגדול, וקיבל את ההזמנה לחלוק כבוד עמוק לחיילים הסובייטים הגיבורים, כולל 500 אלף יהודים שלחמו בשורות הצבא האדום, שמתוכם 200 אלף מסרו את חייהם כדי לרסק את הנאציזם ולסיים את הטרגדיה של השואה. כל ספקולציה לגבי התאריך והפורמט של אירוע זה אינה הולמת".