ההנחיה להישאר 10 דקות במרחב המוגן מצילה חיים: בפיקוד העורף מנצלים את תיעוד הרסיסים נופלים ברחובות ביישובים במרכז הארץ, דקות ארוכות אחרי הישמע האזעקות, כדי לחדד את ההנחיות.
הרסיס נופל סמוך למרכז מסחרי בחולון

האזעקות שנשמעות ברחבי הארץ מכניסות מיליוני אזרחים למרחבים המוגנים, שבהם לפי הנחיות פיקוד העורף יש להישאר לפחות 10 דקות. בתיעודים שמופצים לאחרונה ברשתות נראים רסיסים, חלקם גדולים, נופלים סמוך לאנשים שחולפים ברחוב לפני הזמן, ובנס לא נפגעים.
הבוקר הופעלו אזעקות בשורת יישובים במרכז הארץ ב-7:44. בתיעוד דרמטי, שצולם בבני ברק חמש דקות לאחר מכן, נראה רסיס נופל סמוך לילד שעובר ברחוב. בשבוע שעבר הופעלו אזעקות בשורת יישובים ארוכה מקיסריה ועד ראשון לציון, בעקבות ירי חיזבאללה מלבנון - ומיליוני ישראלים נכנסו למקלטים. כשלוש דקות לאחר מכן, תועד רסיס גדול נופל סנטימטרים ספורים מאופנוע ומהולכת רגל שחלפו ברחוב בחולון.
תיעוד הרסיס נופל סמוך לילד בבני ברק

לדברי תת-אלוף (במיל') צביקי טסלר, מסביר פיקוד העורף, הסרטון מחולון "ממחיש את האיום ומראה את תהליך הנפילה של השבר שלוקח את הזמן שלו. ואם אנשים מבינים את זה, חווים את זה ורואים גם את הנפילה הזאת, גם אם אף אחד לא נפגע, הם יכולים להבין מאיפה הרציונל וההיגיון של ההנחיה".
כל אירוע כזה, היה יכול להיגמר באסון. "אנחנו נמצאים במלחמה ארוכה, כולם בדריכות מאוד גבוהה במשך הרבה זמן", הסביר טסלר. "יש כאן חשיבות לזכור ולהישמע להנחיות ולרענן אותם מעת לעת. כמו למשל בנושא צילום היירוטים. אנחנו ממשיכים לראות פה ושם צילומים וזה מסוכן. אם קיבלנו התרעה, אנחנו חייבים להיכנס למקום הכי מוגן שיש לעשר דקות".
טסלר הדגיש כי "גם חלק מהשברים, בדגש על יירוטים ספציפיים, מבלי להיכנס לפרטים, יכולים להיות מאוד מסוכנים. אני אפילו לא קורא לזה רסיסים כי זה נשמע קטן. שברי הטיל, שברי הרקטה, יכולים להיות גדולים ומסכנים והם מגיעים לקרקע כמה דקות אחרי היירוט".
בין רוכב אופנוע להולכת רגל, תיעוד הרסיס נופל בחולון

הסכנה בקרבה לכלי רכב: "לא להתבייש להישכב על הכביש"

ביום שבת בצהריים, אלכסיי פופוב (50), תושב קריית חיים, נהרג מפגיעת רסיסי רקטה שהתפוצצה בכביש 22 סמוך לעכו ופגעו ברכבו. "יש עוד נקודה שאנחנו רואים אותה, וזה הנושא של כלי הרכב", הסביר טסלר. "כשאנחנו נמצאים באזור שבו יש התרעה, להיות בתוך כלי רכב זה הכי פחות טוב כי יש בו זכוכיות, דלק ובנזין. כך שעדיף לצאת מהרכב בצורה בטוחה ולהתרחק כמה שיותר. הכי טוב למצוא מבנה או מרחב מוגן ולהיכנס אליו, אבל גם אם אני בשטח, יש להישכב על הקרקע עם ידיים על הראש, צמוד לאיזה קיר ורחוק מהאוטו שהקרבה אליו מסוכנת".
הנחיות פיקוד העורף להישאר 10 דקות במרחב המוגן אינן חדשות, אך גם טסלר מודה שהוא יודע שלא כולם פועלים לפיהן. "כשיש התרעה השלב הראשון אצל כולנו או רובנו הוא לקפוא לרגע וזה בסדר, טבעי. אבל השלב השני צריך להיות של פעולה בקור רוח ובהיגיון ובהתאם להנחיות", הדגיש. "גם לא להתבייש. יש אנשים שנראה להם מביך לשכב בצד הדרך עם ידיים על הראש או כאלו שדואגים לבגדים שלהם. זה החיים שלנו, חייבים להבין שזה באמת מציל חיים".
לדברי טסלר, אין התרופפות במשמעת של הציבור. "הציבור ממושמע בסך הכול ופועל על פי ההנחיות. יש מעט נפגעים בעורף באופן יחסי לכמות הירי שהיא עצומה. כן יש את הקושי בלהישאר את הדקות, הארוכות יחסית, בתוך המרחב המוגן. זו נטייה של רבים. אנחנו מנסים להסביר ולשכנע שיש משמעות לדקות האלו של ההישארות במרחב המוגן".
תיעוד נפילת רסיס רקטה בת"א דקות אחרי האזעקה, דצמבר 2023
טסלר הסביר כי "כשיש יירוטים גבוהים, יכולות לעבור דקות ארוכות, עד עשר דקות, שהשברים נופלים לכדור הארץ. הם נמצאים לפעמים במרחק גדול, עם כוח משיכה נמוך, והם לאט לאט חודרים את האטמוספירה ולוקח להם זמן עד שהם מגיעים לקרקע.
"הנקודה השנייה קשורה לריבוי ההתרעות", הוסיף טסלר. "הרבה פעמים אנחנו אולי נפספס את האזעקה הנוספת כי היינו במרחב המוגן ונצא ממש בתוך אזעקה בלי שאנחנו מודעים לכך. לכן העשר דקות האלה הן חשובות".
למרות החשיבות של ההנחיה, בפיקוד העורף לא מתכוונים להפעיל התרעות של "יציאה מהמרחב המוגן", כפי שהופעלו במתקפה הטילים בליסטיים ששיגרה איראן ב-1 באוקטובר. "זה לא יקרה מהרבה מאוד סיבות שקשורות בהתנהגות אוכלוסייה ביחס לאזעקות", הסביר טסלר. "אין לנו כבר את צפירות ההרגעה שהיו במלחמת יום כיפור, אנחנו כבר לא נמצאים במקום הזה מהרבה מאוד סיבות".