לאחר שבועיים של מגעים ומשחקי פוקר סביב שולחן הדיונים מאז הבחירות לפרלמנט האירופי הגיעו היום (ג') ראשי ממשלות ומדינות של חברי הסיעה הגדולה בפרלמנט לכמה החלטות מרכזיות בנוגע לדמויות שיאיישו את התפקידים הבכירים באיחוד. בין השאר בחרו באורסולה פון דר ליין הגרמנייה לכהונה שנייה ברציפות כנשיאת הנציבות האירופי. פון דר ליין נחשבת לידידת ישראל, ובהנחה שמינויה יאושר בהצבעה בפרלמנט בחודש הבא, היא צפויה ליהנות מכוח רב עוד יותר.
4 צפייה בגלריה
קאיה קאלאס קלאס בדרך להיות ראש ממשלת אסטוניה
קאיה קאלאס קלאס בדרך להיות ראש ממשלת אסטוניה
קאיה קאלאס. תקפה במילים קשות את חמאס
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל. בירושלים אומרים: כל מי שיבוא במקומו יהיה שיפור
(צילום: FREDERICK FLORIN / AFP)
בשורה טובה מבחינת ישראל היא היבחרה של ראש ממשלת אסטוניה קאיה קאלאס, מהמחנה הליברלי בארצה, למועמדת לתפקיד שרת החוץ של האיחוד האירופי. היא תחליף בתפקיד את הנציב הנוכחי ג'וזפ בורל. קאלאס אמנם תומכת בפתרון שתי המדינות ודיברה בעבר רבות על הנושא ההומניטרי בעזה, אך מאז 7 באוקטובר היא גם ביקרה במילים קשות את הטבח שביצע חמאס והתבטאה בעד זכותה של ישראל להגן על עצמה. כך או כך, כמעט כל מי שהיה מחליף את בורל בתפקיד היה נחשב מבחינת ישראל לשיפור, משום שזה נקט קו תקיף באופן קיצוני נגדה.
תפקיד נוסף שבו יש סיכוי לא רע לשיפור מבחינת ישראל הוא נשיא מועצת האיחוד האירופי: בשנים האחרונות מילא את התפקיד שארל מישל, שנקט אף הוא קו ביקורתי כלפי ירושלים, וכעת אמור להתמנות לתפקיד ראש ממשלת פורטוגל לשעבר אנטוניו קושטה. קושטה, שהתפטר אשתקד מראשות הממשלה בארצו בשל חשד לשחיתות, נבחר לכהונה בת שנתיים וחצי, ואם יבצע את תפקידו היטב יוכל להמשיך לכהונה נוספת.
4 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ועידת פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בעניין אוקראינה בריסל
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ועידת פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בעניין אוקראינה בריסל
פון דר ליין. בפעם הקודמת נבחרה בקושי
(צילום: EPA / OLIVIER MATTHYS)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה בליסבון
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה בליסבון
רה"מ נתניהו עם קושטה במהלך ביקור בליסבון. בקרוב נשיא מועצת האיחוד
(צילום: רויטרס)
בשורה טובה נוספת לישראל היא שרוברטה מטסולה, ממלטה, נבחרה על-ידי הסיעה להמשיך לכהן כנשיאת הפרלמנט האירופי. גם היא כמו פון דר ליין נחשבת לידידת ישראל.
בירושלים אומרים כי במבט כללי המינויים החדשים סבירים מבחינה מדינית ישראלית: מדובר בדמויות שלא עסקו יתר על המידה בעניינים ישראליים, ובכל מקרה אינן נחשבות לעוינות את ישראל. עם זאת, יש לזכור שהמינויים צריכים עדיין לעבור הצבעה בפרלמנט בחודש הבא, ושר החוץ בורל יפנה את כסאו רק בסוף אוקטובר.
ההצבעה בפרלמנט תהיה חשאית, ואף שלא צפויים בה זעזועים, פתח להפתעות כן קיים. לפון דר ליין למשל יש מתנגדים רבים בפרלמנט, ובפעם שעברה שבה נבחרה לתפקיד היא קיבלה רק 9 קולות יותר מהרף המינימלי שאליו הייתה צריך להגיע כדי להיבחר.