גורם מדיני בכיר התייחס היום (ג') לעיכוב בכניסה הקרקעית לרצועת עזה, ואמר שהצבא מוכן לכך. אחרי שיו"ר ש"ס אריה דרעי אמר אתמול שהתמרון הקרקעי מתעכב כי הצבא עדיין לא מוכן, הגורם המדיני אמר כי "אנחנו יודעים לנהל את זה בימים הקרובים".
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
(צילום: EPA /HANNIBAL HANSCHKE)
לדברי הגורם, ישנם כמה גורמים שישפיעו על משך הלחימה. "הדבר הראשון זה כיצד התמרון המוצע מתכתב עם מטרות המלחמה שהוגדרו. זה תפקידו של דרג מדיני לשאול. יש כמה חלופות. את זה בגדול עברנו. לכל אחד יש דעה משלו ובסוף על הדבר הזה הסכימו", הוא אמר. הגורם השני לדבריו הוא מוכנות צה"ל ומזג האוויר. "גם הדבר הזה די מאחרינו ואנחנו מבינים שאנחנו יודעים לנהל את זה בימים הקרובים".
שני גורמים נוספים לדבריו, והמרכזיים, הם החטופים וההתנהלות מול האמריקנים, שרוצים להשלים את תגבור הכוחות במזרח התיכון. "זה לא מס שפתיים להגיד שעושים הכול כדי להחזיר את החטופים. זה בניהוג עדין של בין להשיב את האנשים לישראל לבין התמרון", אמר הגורם הבכיר. "תמרון יכול גם להאיץ כזה דבר, אבל אנחנו דנים בו ומנסים להתאים את הדבר הזה".
על הנוכחות האמריקנית, הוא אמר כי "האמריקנים רוצים לשפר את העמידה שלהם במזרח התיכון. שלחו נושאות מטוסים, הם מבצרים ומתכוננים לכל דרך פעולה אפשרית ולכל הסלמה. אנחנו מבינים ביחד שיכול להיות שתהיה פה עליית מדרגה בהיבטי התקיפה שלהם ושלנו ובכל מה שקשור לציר הרשע, ואנחנו רוצים לחזק את הדברים האלה מודיעינית ומבצעית".
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
3 צפייה בגלריה
יוכבד ליפשיץ ונורית קופר
יוכבד ליפשיץ ונורית קופר
"ניסיון להיראות הומניטריים". יוכבד ליפשיץ ונורית קופר אחרי שחרורן מהשבי
לדבריו, "מול ארה"ב השיח הוא לא שיח של דרישות, כל אחד מציג את הטיעונים המבצעיים שלו וההיערכות שלו בגזרה". הוא הדגיש כי "אנחנו לא מתאמים מערכה משותפת, אבל אנחנו מנסים להתחשב זה בצרכיו המבצעיים של זה. מנסים לראות שאנחנו ממצים כל אחד את יתרונותיו ועונים לחסרונותיו".
הוא התייחס גם למתקפה של המיליציות השיעיות על שלושת הבסיסים האמריקניים במזרח התיכון, ואמר כי "יכול להיות שההרתעה האמריקנית לא עבדה אבל יש גם חלופה אחרת. אולי העובדה שהם שולחים את הפרוקסי לתקוף שלושה דברים כי הם לא עושים דברים יותר גדולים, כי הם מורתעים מהאמריקנים? אני חושב שזה גם וגם והאמריקנים ימדדו ביומיים-שלושה בסדרת הפעולות שלהם. אני מציע שנמתין ונראה".
על שחרורן אמש של שתי החטופות יוכבד ליפשיץ (85) ונורית קופר (80), אחרי דיווחים על עסקה גדולה יותר לשחרורם של 50 חטופים, אמר הגורם כי "יש הרבה דיסאינפורמציה. הם החליטו לשחרר את שתי הנשים בגלל צרכים שלהם, בעיקר ניסיון להיראות הומניטריים. לא הייתה שום עסקה של 50. זה לחץ שהם מפעילים, גם להם יש מחלקת השפעה כמו שלנו יש".
3 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר
"מתכוננים לכל דרך פעולה אפשרית ולכל הסלמה". נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר
(צילום: TMP - An Instant of Time / Shutterstock)
הגורם המדיני התייחס לאיום מצד איראן, שגם הציגה לראווה טילי שיהאב. "אנחנו סבורים בסבירות גבוהה מאוד שזה יותר הקרנת עוצמה או ניסיון להרתיע מאשר נכונות להיכנס למערכה. אני לא רואה את האיראנים נכנסים למלחמה שמסכנת את הפרויקטים שחשובים להם ואת המשטר כי הם מבינים שארה"ב לא תישאר בצד בשביל ארגון סוני חמאסי. בנו אותו לשם משהו מסוים ולא לשם החרבתם. לא תמות נפשם עם פלשתים. האיראנים ישימו בשלב מסוים גבול להקרבה שלהם מול חמאס. הם הכירו שיש לחמאס כאלה תוכניות לעתיד, אבל בטח לא ידעו על מועד".
לגבי סוגיית הלגיטימציה הבינלאומית להמשך המערכה, הוא אמר כי "כל עוד אנחנו אנושיים זה מייצר לגיטימציה. כשביד אחת אתה נותן אגרוף חזק וביד השנייה מאפשר לאנשים, לנשים וילדים, גם של גדולי אויבינו, נותנים להם את הקיום בסיסי - זה יאפשר לנו חופש פעולה ולגיטימציה ליותר זמן. זה לא מוגבל, אבל זה לא עניין של שבוע-שבועיים. כל המנהיגים שמגיעים לפה אומרים לנו, תילחמו בהם אבל תדאגו לא להיות כמוהם, תדאגו לנשים ולילדים שלא ירעבו ולא ימותו מחוסר מים. אנחנו אומרים: נילחם ונישאר בני אדם. זה מאתגר, זה גם מוסרי וגם תועלתני".