גבר איטלקי תקוע כבר חצי שנה בשגרירות של איטליה באיחוד האמירויות, וטוען שהוא קורבן של סכסוך בין שתי המדינות. הוא קרא לממשלה של ג'ורג'ה מלוני להחזיר אותו הביתה.
אנדרה קוסטנטינו שוהה בשגרירות מאז חודש מאי, אז שוחרר מהכלא באיחוד האמירויות. האיטלקי בן ה-49, סוחר בשוק הנפט, היה כלוא במשך יותר משנה. איחוד האמירויות האשימה אותו במימון טרור במלחמת האזרחים בתימן. היא מחזיקה כעת בדרכון שלו ודורשת ממנו לשלם קנס של 275,000 אירו. קוסטנטינו אומר שהוא חושש שייעצר שוב אם ייצא מהשגרירות האיטלקית באבו דאבי, וסיפר שהוא ירד מנכסיו ושאביו מגייס כספים כדי להבטיח את יציאתו מאיחוד האמירויות.
בגרדיאן נכתב כי קוסטנטינו הקים חברה בדובאי ב-2012 וניהל קשרים עסקיים עם גורמים במדינות האזור. בתחילת 2016 הוא העביר משלוח של סולר מאיחוד האמירויות לאחד הלקוחות שלו בתימן. שנה קודם לכן החלו איחוד האמירויות וסעודיה לסייע לממשלת תימן במלחמה מול המורדים החות'ים, שנתמכים על-ידי איראן. קוסטנטינו טען שהמשלוח קיבל היתר הומניטרי מהקואליציה הערבית שמסייעת לממשלה בתימן. התובעים האמירתיים אמרו מנגד שהוא קשור למורדים החות'ים, וכי מסוף 2017 הוא נכנס לרשימת המבוקשים של סעודיה.
קוסטנטינו מספר כי בחודשים האחרונים הוא חי בחדר קטן בשגרירות באבו דאבי. "אני לא ישן יותר מכמה שעות בלילה, וכל הזמן יש לי סיוטים על התקופה בכלא", צוטט בגרדיאן. "זה סיוט מתמשך. אני תקוע פה, זה מרגיש כאילו שרפו אותי בחיים". הוא ציין כי עד כה השיל יותר מ-15 ק"ג ממשקלו.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את נצחונה ברומא
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את נצחונה ברומא
ראש הממשלה מלוני. בעבר הזהירה שקוסטנטינו יהפוך ל"בן ערובה" של המתיחות הדיפלומטית
(צילום: AP)
למרות שהעבירה המיוחסת לגבר האיטלקי הייתה ב-2016, הוא נעצר על-ידי המשטרה רק במרץ 2021, כששהה עם אשתו ובתו במלון בדובאי. הוא נעצר חודשיים כמה אחרי שלואיג'י די מאיו, שהיה באותה תקופה שר החוץ האיטלקי, הודיע שארצו ביטלה את מכירתם של אלפי טילים ופצצות לסעודיה ולאמירויות בגלל השימוש שהן עושות בנשק במלחמה בתימן. די מאיו ספג ביקורת בשתי המדינות על הדרך שבה ניהל את היחסים הדיפלומטיים. ביוני 2021, בצעד שנתפש כתגובה לאמברגו הנשק, הורתה איחוד האמירויות לאיטליה לפנות את כוחותיה מבסיס חיל אוויר בשטחה.
בקיץ שעבר, לפני שהפכה לראש ממשלה, אמרה ג'ורג'ה מלוני כי מעצרו של קוסטנטינו "אינו מוצדק לחלוטין" וכי הוא "משלם מחיר כבד על המתיחות הגדולה" בין איטליה לאיחוד האמירויות ועלול "להפוך לבן ערובה" של המתיחות הזאת. היא קראה לממשלת איטליה לפעול במהרה כדי להחזיר אותו הביתה. קוסטנטינו אומר שהממשלה הקודמת, וגם הנוכחית, התעלמו מקריאתו לעזרה. קוסטנטינו מאמין שהוא קורבן של המתיחות הדיפלומטית. "כשהתובע חקר אותי כמה ימים אחרי המעצר, במשך יותר מ-20 דקות הוא שאל אותי על איטליה, זה היה מטורף", צוטט בגרדיאן.