הממשלה אישרה הערב (חמישי), שוב ברגע האחרון, את הארכת מתווה הפינוי של תושבי הדרום והצפון מבתיהם. המתווה כולל מימון מלא של שהייתם במלונות עד ל-7 ביולי, לצד קבלת מענקים כספיים בגובה עשרות אלפי שקלים - לתושבים שבוחרים בפתרונות דיור אחרים. הממשלה, יצוין, אמורה הייתה להצביע טלפונית על הארכת המתווה כבר בתחילת השבוע.
1 צפייה בגלריה
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מלון בים המלח, בו שוהים מפונים מהעיר שדרות. ארכיון
(צילום: אורן עמית)
על פי המתווה, השינוי במימון - לפחות בכל הנוגע לתושבי הדרום - יהיה הדרגתי במטרה לעודד את חזרתם של התושבים לשדרות ויישובי העוטף. תושבי יישובים במרחק 7-0 ק"מ מהגבול, שיבחרו לעזוב את המלונות לפני 7.3, יקבלו מענק חד-פעמי של 15,360 שקלים למבוגר ו-7,680 שקלים לילד. מי שיבחר לחזור לעוטף בין 8 במרץ ל-1 באפריל יקבל מענק מופחת של 7,680 שקלים למבוגר ו-3,840 שקלים לילד. לאלו שיישארו במלונות ויחזרו לבתיהם בין 2 באפריל עד ל-1 במאי יינתן מענק של 3,840 שקלים למבוגר ו-1,920 שקלים לילד. האחרונים, שיישארו במלונות עד 1 ביוני, יקבלו מענק חד-פעמי בסך 1,920 שקלים למבוגר ו-960 שקלים לילד.
לצד זאת, הוחלט כי מענק האכלוס העצמאי עבור מפונים ששוהים במלונות - שעומד על 200 שקלים לכל מבוגר ו-100 שקל לכל ילד - ימשיך באופן מלא רק ליישובים אדומים שצה"ל קבע שלא ניתן לחזור אליהם.
למרות אישור המתווה, שלפיו מפונים שיבחרו במענק שיבה לא יוכלו לשוב ולהתארח במלונות, סוכם כי משרד התיירות יקים ועדת חריגים שתאפשר גמישות לחיילים, אנשי מילואים, חולים, נשים יולדות ועוד. לדברי שר התיירות חיים כץ, "החלטת הממשלה מספקת אופק עד לתום שנת הלימודים. נאפשר גמישות לתושבי הדרום שישבו לביתם אחרי חודשים ארוכים, כדי לסייע להם בהסתגלות המחודשת. טובת המפונים היא בראש מעיינינו".
אחרי אישור המתווה פרסמו חמש רשויות עוטף עזה הודעה משותפת, שלפיה הם ממשיכים במאבק מול משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומנהלת תקומה "כדי שכל הדרישות והסיכומים המקדימים יתממשו במלואם". לדבריהם, "המתווה שאושר שונה מהמתווה שעליו סיכמו חמשת ראשי הרשויות עם משרד ראש הממשלה. ראשי רשויות העוטף דורשים שהפחתת מענק החזרה והאיכלוס העצמאי תחל מחודש אפריל ובאופן הדרגתי הרבה יותר, כפי שסוכם מבעוד מועד. כמו כן ראשי הרשויות סיכמו מראש על אפשרות חזרה למרכזי הפינוי, לתושבים שהשהות בעוטף עזה מקשה עליהם.
(צילום: חגי דקל)

מלבד המענקים שאושרו, נערכים גם לחזרת החיים לשגרה בדרום ועל הרקע הזה ייפתחו ביום ראשון הקרוב כלל מוסדות החינוך בעיר שדרות. על פי הסיכומים יוצבו בעיר למעלה מ-200 חיילים וחברי כיתת כוננות שידאגו לאבטח את כלל מסגרות החינוך, לצד אבטחת מוסדות ציבוריים אחרים, כמו המתנ"ס, מרכז חוסן, "הספורט קלאב", הספרייה העירונית ומרכזי הקניות בעיר. בנוסף, על כלל האוטובוסים של הסעות התלמידים יהיו חיילים, שיסייעו לתלמידים במידה ותישמע אזעקת "צבע אדום".
בעיר ישהה בחודשים הקרובים גדוד של הצבא, שחייליו יסייעו בכל משימות האבטחה בימים האחרונים חששו המפונים כי הם יאלצו להתפנות מהמלונות עוד הלילה, לאחר שהממשלה התמהמה עם אישור המתווה - למרות שזה כבר סוכם בין ראשי הרשויות, משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר. "למה כל דבר צריך להיעשות בדקה ה-90?", התלוננו תושבי שדרות, "למה למתוח את העצבים יותר ממה שהם מתוחים בגלל המצב".
סיגלית, תושבת העיר, זעמה: "אני לא מבינה למה הממשלה מתנהלת ככה. אני לא יודעת מה עליי לעשות ואיפה אני אהיה מחר או בסופ"ש. אני כבר שומעת שתושבים מתבקשים לפנות חדרים. אין לנו תשובות, אף אחד לא מדבר איתנו".
במקביל, בהתאחדות המלונות הפצירו אתמול בממשלה להפסיק את העיכוב באישור המתווה. מנכ"לית התאחדות המלונות סיון דטאוקר קראה "לאשר את המתווה באופן מיידי". לעיכוב בקבלת ההחלטה משמעויות שפוגעות במפונים. למשל, עד כה הם לא יכולים להזמין כרטיסי טיסה לאילת וממנה, עיר שבה שוהים מפונים רבים, או לעבור בין בתי מלון. כמו כן, אף גוף כלכלי פרטי לא מחויב כעת למדינה - כל עוד זו לא הודיעה על הארכת החוזים באופן רשמי מעבר להיום בלילה.
אחד מראשי הרשויות לא הבין מדוע הממשלה המתינה עד עכשיו כדי לאשר את המתווה. בשיחה עם ynet אמר: "כל המחלוקות שהיו נפתרו ולא הייתה שום מניעה לאשר את המתווה. הממשלה מתעסקת בריבים וקרבות אגו ולא מתמקדת בדבר האמיתי - והוא טיפול באזרחים".
החל מ-7 באוקטובר מאות מלונות בישראל התגייסו לארח כ-150 אלף מפוני הדרום והצפון, בהתאם להסדר שנקבע מול המדינה. גם המתווה הראשוני, שנקבע עד דצמבר, הוארך ברגע האחרון עד סוף פברואר - והתושבים ובתי המלון נותרו גם הפעם ללא ודאות, עד אישור המתווה כעת.