תיעוד מפרעות המתנחלים ובית שהוצת

במערכת הביטחון מוטרדים מאוד מקצב האירועים האלימים והפשיעה הלאומנית ברחבי יהודה ושומרון, שפרצו לאחר הפיגוע הקטלני בעלי בשבוע שעבר, שבו נרצחו ארבעה בני אדם. מאז הפיגוע החלו עשרות צעירים יהודים לבצע פרעות בכפרים פלסטינים, שכללו הצתות, השחתת רכוש, יידויי אבנים - ואף ירי חי. "היקף התופעה הולך וגדל. אם בעבר דיברנו על עשרות בודדות, היום יש אווירת פוגרום של ציד - כפר אחרי כפר", הסביר גורם ביטחוני בכיר.
אחרי הפרעות הקשות בכפרים הפלסטינים תורמוס עיא ולובן א-שרקייה, בשבת התרחש אירוע אלימות נוסף, הפעם בכפר אום ספא שבבנימין. השתלשלות האירועים המלאה, שנחשפת כאן לראשונה, החלה כבר ביום חמישי, אז התגברו בגזרה יידויי האבנים לעבר רכבים ישראלים. בשיאן נחסם בלילה ציר התנועה המוביל ליישוב במשך ארבע שעות, לאחר יידויי אבנים מסיביים שהמשיכו בכביש. לטענת ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, הפלסטינים אף ירו זיקוקים וחסמו למעשה את כביש חוצה בנימין. "ברשתות הערביות קראו במהלך היממה לערביי רמאללה להגיע בהמוניהם ולפגוע ביהודים, וביקשתי מהצבא להביא כוחות גדולים", תיאר.
3 צפייה בגלריה
הבתים שהוצתו באום צפא
הבתים שהוצתו באום צפא
אחד מהבתים שהוצתו
בצהריי השבת הגיעו מתפרעים פלסטינים לחווה חקלאית שממוקמת סמוך ליישוב עטרת שבבנימין, שם התפתחה הפרת סדר המונית, שבמהלכה הציתו הפלסטינים כלי רכב של צה"ל. החווה שבה התרחשה ההתפרעות היא אחת משבעת החוות והמאחזים החדשים שהוקמו ביהודה ושומרון בידיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו והדרג מדיני, כפי שנחשף ב-ynet בשבוע שעבר.
בזמן הפרת הסדר פורסמו קריאות בקבוצות וואטסאפ של מתנחלים להגיע לחווה סמוך לעטרת. בתגובה, כ-40 צעירים ונערים, רובם מגוש שילה הסמוך, עלו באמצע השבת על כלי רכב ודהרו למקום. הם נכנסו לתוך אום ספא כשפניהם רעולות וחלקם נושאים כלי נשק, והחלו להצית בתים בכפר. הפורעים הציתו שני בתים באמצעות צמיגים בוערים שהצמידו לדלתות, וניסו להצית בית שלישי, אך לא הספיקו.
לפי דיווחים של הפלסטינים, באחד מהבתים שהו באותה העת אם ושני ילדים הקטנים. האש אחזה במבואת הבית ונעצרה שם, וכך האישה ושני ילדיה ניצלו. באותו הזמן, חלק מהפורעים, ככל הנראה חיילים חמושים ממאחז סמוך, ביצעו ירי חי באמצעות אקדח לעבר אחד הבתים. לאחר ההצתות והירי הפורעים חזרו לכלי הרכב שלהם ונמלטו בחזרה ליישוב עטרת, לשם הגיעו בסביבות השעה 13:30 ובילו בו את השבת.
3 צפייה בגלריה
הבתים שהוצתו
הבתים שהוצתו
נערי הגבעות הציתו את הבתים על ידי הנחת צמיגים בוערים סמוך לדלתות
במקביל, כוח של חטיבת בנימין בפיקודו של מח"ט בנימין, אליאב אלבז, הגיע למקום ויחד עם שוטרי מחוז ש"י ניסו לעצור את הפורעים. הם ביצעו חסם בידוק מחוץ ליישוב והמתינו לצעירים שיצאו החוצה, ובאותו שלב, רגע לפני כניסת השבת, מתוך רצון להימלט מהמקום, חלק מהצעירים התניעו את רכביהם וניסו להימלט דרך השער. בנקודה זו נעצרו שני חשודים, אחד מהם חייל בחופשה, והשני דמות מוכרת בגבעות - אחיינו של יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין.
תושבי האזור, בהם נערי גבעות, הבחינו במתרחש והגיעו לכניסה לעטרת, שם התפתח עימות ביניהם לבין הכוח הצבאי. בין היתר המתפרעים הטיחו בלוחמים קללות, וכמה עשרות נערים הצליחו להימלט ממעצר על ידי בריחה דרך פתח ש"ג אחורי ביישוב. בנוסף למעצרים, המשטרה החרימה גם שלושה כלי רכב של הפורעים שנמלטו לעטרת. בתיעוד מההתפרעות נשמעו נערי הגבעות מגדפים: "לך תאסוף נשק מערבים, יא בן זונה. התגייסת להיות שוטר? מצלם אותי כאילו אני מחבל, אפס".
גורם ביטחוני הסביר כי "כבר כמה חודשים שיש עלייה ברמת האלימות נגד פלסטינים, וגם בכמות האנשים שלוקחת בהם חלק. אם בעבר דובר על עשרות בודדות, כעת מדובר על עשרות רבות, לעיתים מאות - וזה גם לא נעצר אחרי אירוע אחד". הוא הרחיב כי "אם בחווארה האירועים נעצרו שם, כאן אנחנו רואים אווירה של פוגרום - כפר אחרי כפר אחרי כפר שבהם פוגעים אותם צעירים. זו מגמה מטרידה מאוד שעלולה להביא לחוסר יציבות ביטחונית באזור".
3 צפייה בגלריה
הבתים שהוצתו
הבתים שהוצתו
הפורעים נמלטו במקביל לניסיון של כוחות הביטחון לעצור אותם
עוד הדגיש הגורם הביטחוני כי "אין בכלל פרופורציות בין הטרור היהודי לטרור הפלסטיני. גורמים פוליטיים מסויימים הם היחידים שמשתמשים בטרמינולוגיה השוואתית. מערכת הביטחון מעולם לא עורכת השוואה בין שתי התופעות החמורות הללו. מה שקורה בימים האחרונים בכפרים הפלסטינים הוא טרור יהודי. לא מתקרב להשוואה, אבל זה טרור לכל דבר, והדבר רק מגביר את שפיכות הדמים. יש תחושה בקרב אותם צעירים שעד שלא ישפך דם נוסף הם לא יעצרו".
גורמים ביטחוניים מסבירים כי בקרב אותם צעירים קיצונים יש אווירה של התרת רסן. "הפעילות הופכת ליותר ויותר אלימה ועם יותר תעוזה. אם בעבר היינו מדברים על פעילות לא גלויה, אפילו מוסתרת באופן מסוים, היום מדובר על אירועים אלימים שמתרחשים לאור יום, בלי שום חשש", הסביר אחד הגורמים. הוא ציין כי "אנחנו לא רואים גינויים ברורים. מנהיגי ההתיישבות לא משמיעים את קולם, ולא באופן ברור וחד. זה מצב חמור". לטענת אותם גורמים בכירים, הפרעות הללו לא רק שאינם מרתיעות את הפלסטינים, אלא מתסיסות את השטח ועלולות לגרום להידרדרות מסוכנת נוספת במצב הביטחוני.

זירת העימות הבאה: הקרב על המעצרים המנהליים

גורמים בהתיישבות טוענים מנגד כי בימים האחרונים התגברו אירועי הפרות הסדר ויידויי האבנים באופן ספציפי באזור עטרת: "יש כאן תחושה קשה של חוסר ביטחון ולאנשים נמאס מזה. מתי ראית ציר שחסום ארבע שעות בגלל ידויי אבנים של ערבים ואין מענה?. אלה דברים שגורמים לאנשים שישתחרר להם הפקק. ראש המועצה בעצמו התריע".
כעת, לנוכח העובדה שהמשטרה מתקשה לייצר ראיות נגד אותם פורעים, פונים בשב"כ ובצה"ל לעשות שימוש בכלי המעצרים המנהליים. השימוש באותם כלים התרחש גם אחרי אירועי חווארה, ובהתאם נראתה ירידה ברף האלימות הלאומנית באזור השומרון. במקביל, המהלך גרר גינויים מצד המתנחלים והשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. גם כעת, כפי שטענו ראשי מערכת הביטחון בהצהרתם המשותפת, צפויים להוציא צווי מעצר מנהליים לחשודים בפרעות שהתרחשו לאחרונה, במטרה להרחיק את הצעירים מהשטח ולהוריד בכך את גובה הלהבות, שמערערות את היציבות הביטחונית.
מנגד בימין מופעל לחץ על הפוליטיקאים לעצור את המהלך. שמואל מידד, מנכ"ל ארגון "חוננו", המייצג את העצורים אמר כי "לצערי במקום להילחם בטרור, המשטרה וצה"ל מוציאים את התסכול על יהודים שלא יכולים להירצח יותר בשקט ומוחים נגד כך. אני קורא לחברי בהתיישבות ובממשלה: אל תשתקו אל מול העוול הזה". השר בן גביר אמר אתמול דברים דומים: "לא ייתכן שמערכות אכיפת החוק יגלו מדיניות של איפה ואיפה בין מגזרים שונים. לא ייתכן כי בכלי של מעצרים מנהליים יעשה שימוש רק נגד מתיישבים". גם השר סמוטריץ' הצטרף לגינויים ואמר כי "מעצרים מנהליים נגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי".
פורסם לראשונה: 17:57, 25.06.23