4 צפייה בגלריה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
תלמידי תיכון חוגגים את סיום הלימודים. ארכיון
(צילום: סקאי הפקות)
מסיבות הסיום המסורתיות במערכת החינוך כבר מעבר לפינה, ואיתן גם הלחצים על הורים לשלם מעבר לסכום שבתי הספר יכולים לגבות מהם עבור האירועים השונים של התלמידים.
מנהלי בתי ספר, בשיתוף ועדי ההורים הבית-ספריים, מצאו דרך עוקפת לגבות עד מאות שקלים יותר מהמותר עבור המסיבות הללו. מדובר בטקסים שבית הספר מארגן וחלים עליו כללי חוזר התשלומים של משרד החינוך, באישור ועדת החינוך של הכנסת – בניגוד לנשפי הסיום שמארגנים ההורים והתלמידים באופן עצמאי ואינם קשורים לבתי הספר.
4 צפייה בגלריה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
(צילום: עידן מזרחי קונספט פרום)
4 צפייה בגלריה
הודעות מהמורים לתלמידים הלוחצים עליהם להעביר סכומים נוספים למסיבת סיום
הודעות מהמורים לתלמידים הלוחצים עליהם להעביר סכומים נוספים למסיבת סיום
הודעות מהמורים לתלמידים הלוחצים עליהם להעביר סכומים נוספים למסיבת סיום
בית הספר מעביר דרישה רשמית להורים לתשלום עבור מסיבות וטקסים בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך, אך במקרים רבים ועדי ההורים מבקשים סכומים גבוהים יותר. בעקבות תלונות רבות בנושא תקיים היום יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ שרן השכל דיון מיוחד בסוגיית מסיבות הסיום, ותדרוש ממשרד החינוך לאכוף את האיסור ולנקוט צעדים כלפי בתי ספר שיפרו אותו.
הסכום המרבי המותר לגבייה עבור מסיבת סיום, שגם הוא מוגדר כתשלום רשות, עומד על 200 שקלים לכיתה י"ב, 125 שקלים לחטיבת ביניים ו-54 שקלים לגני הילדים. "יוקר המחיה במדינה מהווה נטל כלכלי כבד עבור אזרחי ישראל, ובפרט בקרב הורים שצריכים לפרנס את ילדיהם", אמרה ח"כ השכל. "הדרישה עבור תשלום נוסף למסיבות הסיום היא חמורה, ויתרה מכך מהווה עבירה על החוק. מוסדות שדורשים תשלום נוסף למעשה לא משאירים להורים ברירה אלא לשלם ממיטב כספם, בין אם הם מעוניינים בכך ובין אם לא".
לרוב, כך נודע, מתבצעת הגבייה הנוספת באמצעות ועדי ההורים, אך ישנם מקרים בהם מקבלים ההורים חוזר המפרט את הסכום שיש לשלם לבית הספר ואת הסכום לוועד ההורים. בסוף השנה שעברה שיגרה מחנכת כיתה י"ב הודעה לתלמידים בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית: "תדברו עם ההורים שלכם ותשלמו. אנחנו רוצים שתהיה לנו מסיבת סיום. סיימתם 12 שנה. תחגגו כמו שצריך". כעבור מספר ימים היא הוסיפה: "אתם חייבים להעביר כספים היום! חייבים".
4 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
"מוסדות שדורשים תשלום נוסף לא משאירים להורים ברירה", שרן השכל
(צילום: יוחנן כץ)
לאחרונה, למשל, קיבלו הורים לתלמידים מבית ספר במרכז הארץ חוזר עם דרישת תשלום של 200 שקלים לטקס סיום בית הספר ותשלום בסכום כולל של כ-800 שקלים נוספים לתלמיד. פיצ'י דובינר, ראש מטה המאבק לחינוך חינם, אמר כי מדי שנה מקבל המטה תלונות רבות בסוגיה: "מפעילים לחצים כבדים על ההורים באופן שמביך אותם באמצעות קבוצות וואטסאפ או פנייה ישירה. בלית ברירה הם מגייסים כספים שאין להם כדי שילדיהם לא ייפגעו. גביית כספים על ידי ההורים אינה חוקית, אינה מוסרית ואינה עומדת בעיקרון של שוויון הזדמנויות בחינוך".
המשנה לראש העיר ראשון לציון, אפרת אברמוביץ, מנהלת מאבק נגד הגבייה הבלתי חוקית למסיבות הסיום, הנאמדת לדבריה בכ-600 שקלים לתלמיד. "מנהלי בתי ספר מצאו דרך להתגבר על הגבלת הגבייה באמצעות ועדי הורים", היא אומרת. "בתי הספר משתפים פעולה עם הוועדים למימון הפקות חיצוניות של טקסים מפוארים. ההורים אוספים את הכסף, ויש מקרים שגם המורים גובים עבור ההורים. הם מפעילים לחץ אינטנסיבי באמצעות העברת הודעות בקבוצות הוואטסאפ ומעמידים את ההורים במצב לא נעים. אומרים לילדים: 'אם ההורים שלכם לא ישלמו לא תהיה לכם מסיבת סיום'".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך אוסר על גביית תשלומי הורים מעבר לטבלה המאושרת. במקרים בהם מתקבלות תלונות על גביית יתר, המשרד בודק אותן ומטפל בהן בהתאם".