1 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
משוריינים של צה"ל בגבול הרצועה
( צילום: EPA/HANNIBAL HANSCHKE)
גם כשמתקשים לתפוס את הטבח הזוועתי והמתועב שביצע חמאס, גם כשהלב נקרע, הדם רותח והראש מתפוצץ – גם אז נקמה היא לא תוכנית עבודה. זה לא פופולרי להזהיר מפני פעולה קרקעית נרחבת בעזה, ודאי לא כשחיילי צה"ל ומפקדיו מתאמנים ונערכים בשטחי כינוס לקראת כיבוש צפון הרצועה, אבל אין מנוס מלהודות באומץ וביושר, שאת חמאס – לפחות בשלב זה - לא ניתן לחסל.
קריאות הרהב על מיטוט וניתוץ שלטון הארגון, על שבירת העצמות של פעיליו, כל ה"ננצח ונשמיד", הן המשך ההיבריס שישראל לא מצליחה להשתחרר ממנו מאז מלחמת ששת הימים. את חמאס בעזה לא ניתן לעקור מן השורש. חמאס זה רעיון וגם תנועה שנתמכים על ידי רבים מהפלסטינים בעזה (ולא רק), ויש בידיו יכולות - הגם שהן אכזריות ונבזיות - להשליט את מרותו ברצועה.
התוצאה של כניסה קרקעית רחבת היקף תהיה בסבירות גבוהה מספר נפגעים גדול מאוד בקרב חיילי צה"ל, כמו גם מעין-נכבה נוספת, שתכלול פגיעה במספר אדיר של פלסטינים והעתקת האחרים מצפון הרצועה, כפי שכבר קורה, ומשם קצרה הדרך להתבוססות ארוכת שנים בבוץ העזתי כאשר אין בעצם למי למסור את המפתחות.
את כל הפתרונות הללו כבר ניסינו בעבר, בלבנון ובזירות האחרות. כניסה קרקעית תביא לגל מוגבר של שנאה והתנגדות של העולם הערבי, המוסלמי ובעצם של העולם כולו. וזה לפני שדיברנו על מלחמה שעלולה לפרוץ עם חיזבאללה, על התגברות הטרור ביהודה ושומרון ובסוף אולי גם של הערבים אזרחי ישראל. ומה תעשה איראן? ומה יעלה בגורל הסכמי השלום, הנורמליזציה ויחסים אחרים שיש לנו מדינות המזרח התיכון?
והנוכחת-נפקדת בשיח הישראל - הסוגייה המוסרית. אכן חמאס פתח ברצחנות את שערי הגיהינום על רצועת עזה, ובמלחמה נפגעים גם אזרחים בלתי מעורבים, כולל זקנים, נשים וטף, אין מנוס מכך. אבל בלתי אפשרי להתעלם לחלוטין מהפגיעה באזרחים, קל וחומר כשכניסה קרקעית תחמיר את הבעיה ההומניטרית לממדים שאסור לאפשר.
עמוס אונגרעמוס אונגר
פתרון קל לבעיות הללו אין, אבל יש חלופה שעליה מצביעים בימים האחרונים לא מעט מדינאים ואנשי צבא בדימוס, ועלתה על פי דיווחים בפגישה השבוע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין אלוף (מיל') יצחק בריק. לפיה, אפשר להמשיך להילחם בחמאס בעזה באמצעים אחרים, כירורגיים ומבחוץ, בלי כניסה קרקעית שאותה הארגון מעוניין שנבצע.
ממילא מעריכים שכניסה קרקעית תפתח מערכה שתימשך חודשים ארוכים, אז עדיף שהיא תתנהל בקצב ובמקום שישראל תקבע, תוך ניסיון להחזיר את המשק בארץ לפעולה. בתקופה זו ישראל אכן תספוג ירי תלול מסלול מהרצועה, אבל הוא ישבש את החיים פחות מאשר ההתפתחויות השונות בעקבות כניסה קרקעית. עדיין נצטרך להתמודד במקביל עם הסוגייה הקשה של שחרור החטופים, ואכן לא תהיה כאן תמונת ניצחון, וחמאס ימשיך להתרברב. אבל זה המצב.
  • עמוס אונגר היה מנכ"ל משרד השיכון תחת השרים דוד לוי ואריק שרון. לשעבר סגן מפקד חטיבת טנקים
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il