ההצהרה המשותפת שפרסמו נשיא ארה"ב, נשיא מצרים ואמיר קטאר היא רגע האמת של המגעים לעסקה חטופים. "אין עוד זמן לבזבז ואין עוד תירוצים מאף גורם לעיכוב נוסף", ציינו המנהיגים בהצהרתם - ובעצם כיוונו את הדברים גם לישראל וגם לחמאס. הפעלת הלחץ היא מקסימלית על שני הצדדים, לאמריקנים ולמתווכות נמאס ממשיכת הרגליים.
1 צפייה בגלריה
תמים בן חמד אל-ת'אני, ג'ו ביידן, עבד אל-פתאח א-סיסי
תמים בן חמד אל-ת'אני, ג'ו ביידן, עבד אל-פתאח א-סיסי
אמיר קטאר אל-תאני, נשיא ארה"ב ביידן ונשיא מצרים א-סיסי
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout / Brendan SMIALOWSKI / AFP q Reuters)
תחושת הדחיפות אמיתית, היא קשורה ישירות לחשש ממלחמה אזורית. האמריקנים זיהו כאן הזדמנות לשכנע את איראן וחיזבאללה לבלום את מתקפת הנקם שלהם על החיסולים של איסמעיל הנייה ופואד שוכר – בתמורה להפסקת אש ועסקה שתביא שקט של לפחות 42 ימים ופוטנציאלית להפסקת המלחמה.
מנהיגי המתווכות קבעו למעשה פסגה שתיערך ביום חמישי הבא בדוחא או בקהיר, ובה למעשה ינסו לסגור את ההסכם בשיחות קרבה בין הצדדים. נשאלת השאלה - מדוע קבעו פסגה בעוד שבוע ולא מיד? התשובה לכך כפולה: מצד אחד יש עדיין פערים בין הצדדים וצריכים עוד זמן לשיחות הגישור. מצד שני, בדחייה הזאת מרוויחים אולי עוד שבוע שבו איראן וחיזבאללה לא מממשים את תוכניות הנקמה שלהם.
לא ברור בכלל אם המהלך ישפיע על התגובה של משטר האייתוללות וארגון הטרור השיעי. אולי זה יעזור לטהרן לרדת מהעץ, אך בכל הקשור לחיזבאללה צריך לזכור שמדובר בסמן קיצוני יותר וייתכן שחסן נסראללה מחויב לתגובה בכל מקרה. ואולם, די ברור שהאמריקנים דחקו את איראן וחיזבאללה לפינה. אם יתקפו עכשיו - הם מסתכנים שיואשמו בפיצוץ הפסקת האש.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בבקו"ם
(צילום: רועי אברהם / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ)

במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הלילית, העריכו גורמי הביטחון שהמגעים לעסקת חטופים לא מהווים פקטור ושיקול מבחינת איראן ונסראללה לתגובות שלהם. בכיר ישראלי אמר בהקשר זה כי "אין לאמריקנים את איראן וחיזבאללה כשותפות במהלך הזה להתאמת תגובות או אי-תגובות בקשר לעסקת חטופים". גורם ישראלי רם דרג אמר כי האמריקנים בדקו עם האיראנים סוג כזה של מהלך, והוא נשלל על-ידי טהרן.
השרים עודכנו בישיבת הקבינט בהצהרת המתווכות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב מיידית ואמר כבר שם שייענה בחיוב להצעה להגיע לפסגה. בישראל סבורים כי הבעיה העמוקה כרגע בדרך לעסקה היא המעמד המשודרג של יחיא סינוואר שמקצין את דרישותיו.
אחרי מינויו של סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס, גם לא נראה שיש מתח או חילוקי דעות בין ראשי מערכת הביטחון בנושא, ונראה שכולם עסוקים בהיערכות מול האיומים מאיראן וחיזבאללה. בישיבת הקבינט גם לא נשמעו אמירות אחרות מצד שר הביטחון יואב גלנט או ראשי צוות המשא ומתן. בכיר ישראלי אמר כי סינוואר גם ממתין ומייחל להתלכדות הזירות. הוא לא זה שיוריד את המתח.
בהצהרת המתווכות יש חידוש: ארה"ב, מצרים וקטאר מודיעות שהן ערוכות להציג הצעת גישור סופית ש"פותרת את יתר בעיות היישום באופן שיענה על הציפיות של כל הצדדים. במילים אחרות: אם ישראל וחמאס לא יגיעו להסכמה על הסוגיות שבמחלוקת – הן יציגו הצעת גישור סופית בבחינת Take it or leave it.
זה עלול לסבך מאוד את נתניהו שחמאס לא מקבל את תנאיו ביחס לנוכחות הישראלי בציר פילדלפי, המנגנון למניעת חזרת החמושים לצפון הרצועה וסוגיית הגירוש או ההגליה של מחבלי חמאס שישוחררו בעסקה. לפי דיווחים בתקשורת הערבית, סינוואר מתנגד להגליה ועומד על שחרור אסירים שמהווים סמלים כמו מרואן ברגותי ואחמד סעדאת שתכנן את רצח השר רחבעם זאבי. סינוואר גם עומד על נסיגה ישראלית מלאה בעזה, ומתנגד לנוכחות הישראלית בציר פילדלפי ולפריסת כוח רב-לאומי ביום שאחרי המלחמה.
יש כאן לא מעט מוקשים, שיש להם משמעויות פוליטיות על יציבותה של הקואליציה. לא פלא ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' מיהר לתקוף במילים חריפות את הצהרת המתווכות והאשים אותם בניסיון לכפות על ישראל הסכם כניעה.
הכוונה היא לנצל את כל הימים הקרובים עד יום חמישי כדי לעבוד מסביב לשעון לצמצום הפערים סביב הנושאים שנותרו פתוחים. בנוגע לציר פילדלפי ומעבר פתוח - רוב העבודה היא מול המצרים. בנושא זה נעשתה התקרבות משמעותית, אך הוא טרם נסגר. בימים הקרובים יימשכו השיחות ומשלחות עבודה ייצאו לקהיר כדי לצמצם עוד יותר את הפערים. המטרה היא להגיע עד לפסגה מיושרי קו עם המצרים, לנוכחת חשיבות הסדרי מניעת הברחות נשק.
בנוגע לסוגיות הפתוחות מול חמאס ובכללן המפתחות לעסקה וזהות האסירים המשוחררים, נראה שחמאס ינסה להגביר את הלחץ בסוגיה, בדיוק כפי שדווח היום על הרצון לשחרר את ברגותי. אם חמאס יתעקש בנושא זה, לא תהיה עסקה. בישראל לוקחים בחשבון שחמאס ינסה להכניס עוד עיזים למשא ומתן, ולייצר אחר כך עוד מנופי לחץ כדי להגיע להישגים.
אם סינוואר ירצה הפסקת אש ועסקה, ושני הצדדים יבואו עם רצון טוב, יש סיכוי להסכם. הכוונה כאמור היא לעבוד באינטנסיביות על הפרטים עד לקיום הפסגה - אז ידונו על הפרטים הסופיים. גמישות מצד כל המעורבים יכולה להוביל תוך ימים בודדים אחרי הפסגה להתחלת עסקת חטופים.
בישראל אומרים כי מטרת הפסגה היא להוביל לעסקה, אך במקביל גם לייצר אצל חיזבאללה ואיראן את ההבנה שאם הם רוצים באמת מזור לעזה - כדאי להם להוציא אל הפועל תגובה מוגבלת ולא לקרב מלחמה כוללת. אם תהיה מלחמה כוללת, לא תהיה עסקת חטופים.