היא ניצחה ב-2018 בעזרת קולות החיילים, עם פער של 533 פתקים בלבד, אבל כעת המעטפות הכפולות לא יצילו את עליזה בלוך – והיא תודח מראשות העיר בית שמש בתום חמש שנות כהונה. תושבי העיר, שהופכת לחרדית יותר משנה לשנה, בחרו במקומה את מועמד "דגל התורה" שמואל גרינברג, שקיבל את תמיכתן של שאר הסיעות החרדיות ובעקבות זאת גרף ניצחון מוצק למדי: 58.7% מהקולות, לעומת 41.3% שקיבלה בלוך. מדובר אמנם בתוצאות לא-סופיות שלא כוללות את המעטפות הכפולות, אבל אלו כאמור לא יביאו לשינוי התמונה.
החגיגות במטה גרינברג

3 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
בלוך מצביעה אתמול, בסבב השני של הבחירות המקומיות
(צילום: רוני גרין שאולוב)
הניצחון של גרינברג מגיע בתום קמפיין רווי מתחים, כשברקע הקרב הגדול על צביונה של העיר, ועדות לכעס הרב שנצבר בחודשים האחרונים הגיעה במהלך החגיגות הלילה במטה של ראש העיר הנכנס. גרינברג ביקש בנאומו להודות לבלוך – האישה הראשונה בתפקיד ראש העיר בית שמש – אבל אז תומכיו החלו לקרוא קריאות בוז ולצעוק "בושה". גרינברג השתיק אותם ונזף: "זה לא מתאים, חילול השם". הוא הודה לבלוך "על כל המסירות והעבודה שלה, על הדברים הטובים שהיא עשתה למען העיר הזו". הוא קרא לה גם "להמשיך לסייע לאחדות ולפיתוח העיר".
המרוץ בבית שמש זכה לתשומת רב גם בזירה הפוליטית הארצית, ולמטה גרינברג הגיעו שורה של פוליטיקאים בכירים מהמפלגות החרדיות: השר מאיר פרוש וח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה, והשר חיים ביטון, השר מיכאל מלכיאלי וסגן השר משה אבוטבול מש"ס. אבוטבול, שאותו הדיחה בלוך לפני חמש שנים מראשות העירייה, התמודד בסבב הראשון לפני שבועיים בתקווה לחזור לתפקיד – אבל לא הצליח להעפיל לסיבוב השני.
לקראת הסיבוב השני נוצר בלוק נגד בלוך, לאחר שגם אגודת ישראל וש"ס הודיעו על תמיכתן בגרינברג. לפי הדיווחים, הסיעות סיכמו על רוטציה שבמסגרתה אבוטבול יקבל את תמיכתן של שאר הסיעות בבחירות הבאות בעוד חמש שנים. אף שסיכוייה לנצח נראו מלכתחילה קלושים, בלוך קיוותה עדיין להפתעה של הרגע האחרון – ואתמול כשהצביעה בקלפי התייחסה למאבק על צביונה של העיר: "זו לא עוד מערכת בחירות, היא מאוד משמעותית בזהות של מדינת ישראל", טענה.
3 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בבית שמש
ראש העיר החדש שלבית שמש: שמואל גרינברג
(צילום: דוברות מטה גרינברג)
היא תקפה את יריבה והאשימה על רקע ההסכמים שנחתמו לקראת הסבב השני: "יש פה קבוצה של עסקנים שחילקו ביניהם את התקציבים והתפקידים ל-15 השנים הבאות. היו איומים נגד מצביעים, מול ציבור שלם שאומר: אנחנו רוצים עיר של כולנו. בחרנו לגור בבית שמש, בעיר שיש בה חרדים, חילונים, דתיים לאומיים, ותיקים ועולים, ואנחנו רוצים שיהיה מקום לכולם".
גרינברג, מנגד, טוען שאין שום כוונה "למכור את העיר" ומבטיח שיהיה ראש העיר של כל תושבי בית שמש, גם החילונים. ביציאה אתמול מהקלפי אמר: "אני רוצה לצאת במסר עבור תושבי העיר היקרה שלנו – אני הולך לפעול מהיום בערב לאחדות מלאה בעיר לכלל הסיעות ולכל התושבים, כולם יהיו בקואליציה שלי. הסיעות החרדיות, הדתיות-לאומיות, והסיעות מהציבור הכללי, החילוני, כולם יהיו אצלי". ראש העיר הנכנס הוסיף: "אל תשמעו את מה שאומרים בחוץ, לא מוכרים את העיר לאף אחד".
3 צפייה בגלריה
חגיגות הניצחון בבית שמש
חגיגות הניצחון בבית שמש
חגיגת הניצחון הלילה בבית שמש. קריאות בוז וצעקות "בושה" לראש העיר שהודחה
בעיני רבים, העיר המתחרדת מהווה מיקרוקוסמוס למדינת ישראל – מאבקים פנימיים בין ציבורים שונים שבסופם מוכרעים לטובת צד אחד המתאפיין בדמוגרפיה שגדלה מהר יותר. העיר התחרדה באופן משמעותי בשנים האחרונות והיום כ-70% מתושביה הם חרדים. קצב הגידול הדמוגרפי של בית שמש מהיר ביותר. ב-2018 התגוררו בעיר כ-120 אלף תושבים. כיום, חמש שנים לאחר מכן, אוכלוסיית העיר מונה כ-170 אלף תושבים – גידול של למעלה מ-40% בחמש שנים, ברובו על ידי חרדים.
בהיסטוריית העיר בית שמש רשומים קונפליקטים ממושכים בין תושבים חילונים, מסורתיים ואף דתיים – לבין חרדים. מאבקים התרחשו על צביונן של שכונות בעיר, למשל – אי הפעלת צופרי שבת, האפשרות לנשים להסתובב בלבוש "לא צנוע", ורצון לשמור על מידת ליברליות מסוימת. האוכלוסייה החרדית ניצחה באותם מאבקים. גם בלוך, אשת חינוך דתייה, לא הייתה חסינה מהמאבק על דמותה של העיר. רק לפני חצי שנה היא חולצה על ידי המשטרה לאחר שמאות חרדים קיצוניים ניפצו את רכבה, התגודדו מחוץ למבנה שבו שהתה, יידו אבנים ושרפו פחי אשפה.