התיעודים מעזה חושפים את המצב הקשה שבו נתונים תושבי הרצועה בארבעת החודשים האחרונים: בצפון הרצועה נערמות זו על זו שקיות של זבל במרכז מחנה הפליטים ג'באליה, הצפיפות ברפיח כבר בלתי נסבלת, ועיר האוהלים שם כבר משתרעת על פני 3.5 קמ"ר. כעת, גם קניית אוהל היא פעולה שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו.
מכירת אוהלים ברפיח: "2,800 שקל לאחד"

2 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
ערימות זבל בצפון הרצועה, ועיר האוהלים ברפיח. "עולה כמעט כמו דירה של פעם"
(צילום: REUTERS/Saleh Salem)
סרטונים שמתפרסמים ברשתות החברתיות מציגים את המצב הכלכלי הקשה שאליו הגיעו התושבים ברצועת עזה, למרות הסיוע שמוכנס לשם מדי יום בעשרות משאיות. "מחירי האוהלים ברפיח מגיעים ל-2,800 שקל! מחירים שפעם היו מספיקים לבניית דירה שלמה, היום אוהל קטארי עולה במחיר הזה", הסביר בלוגר עזתי בסרטון שהעלה לאינסטגרם. "יש גם תחום חדש - השכרת כפכפים לפי שעה, במחיר של שני שקלים לשעה".
לדבריו, קשה למצוא מוצרים בסיסיים ביותר - ומחיריהם עלו באופן ניכר. "חיתולים הפכו למוצר שהוא כמו סמים בעזה, קשה מאוד למצוא אותם", אמר אחד התושבים. "חבילת חיתולים עולה 270 שקל, ונסיעה מהדרום לעיר עזה עולה בין 700 ל-800 שקל". קילו בצל נמכר בשוק ב-35 שקלים, ומחירו עולה מעט אם האיכות שלו טובה יותר. מחיר לימון נע בין 20 ל-25 שקלים, לעומת שני שקלים בשגרה.
לפי הערכות האו"ם, כמעט מחצית מהמבנים במובלעת הפלסטינית נפגעו או נחרבו. באו"ם מעריכים כי גם אם יחל מחר בבוקר תהליך שיקום במקום, עם קצב צמיחה ממוצע זהה לזה שהיה ב-15 השנים האחרונות, ייקח לא פחות משבעה עשורים עד שרצועת עזה תחזור לרמת התמ"ג שבה היא הייתה ב-2022.
ערימות של זבל במרכז מחנה הפליטים ג'באליה

בדוח מטעם האו"ם נקבע כי "רמת ההרס שנבעה מפעולות צה"ל הפכה את רצועת עזה לבלתי ראויה למגורים". בדוח ניתנה הערכה שלפיה כבר בסוף נובמבר - חודש וחצי לאחר מתקפת הפתע של חמאס שפתחה את המלחמה ושבועות בודדים לאחר תחילת התמרון הקרקעי - נהרסו או ניזוקו 37,379 מבנים ברצועה, השווים ל-18% מסך המבנים במקום.
"הנתונים החדשים מצביעים על כך ש-50% מהמבנים בעזה ניזוקו או נהרסו", אמר רמי אל-עזה, כלכלן בוועידת האו"ם לסחר ופיתוח, שהשתתף בהכנת הדוח. הוא הזהיר כי "ככל שהמלחמה תימשך, ככה המצב ימשיך להיות גרוע יותר ויותר". בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית הוסיף כי "רצועת עזה אינה כשירה למגורים כרגע".
מניתוח נתונים שפורסם אתמול ב-BBC עולה כי יותר מחצי מהבניינים ברצועה נפגעו או נחרבו מתחילת המלחמה. מתמונות הלוויין נראה כי ההפגזות בדרום הרצועה ובמרכזה התגברו מאז תחילת דצמבר, כשחאן יונס היא המוקד. לפי ההערכות המבוססות על אותו ניתוח נתונים, בין 144 אלף ל-175 אלף בניינים ברצועה ניזוקו או נחרבו - מדובר ב-50% עד 61% מהמבנים בעזה.
2 צפייה בגלריה
תמונות הלוויין מחאן יונס
תמונות הלוויין מחאן יונס
תמונות הלוויין מחאן יונס
הניתוח נעשה על ידי החוקרים קורי שר מאוניברסיטת הסיטי בניו יורק וג'יימון ואן דן הוק מאוניברסיטת אורגון סטייט, וכלל השוואת תמונות כדי לבחון שינויים בגבהים או בתצורה של מבנים, על מנת לזהות נזק. בחאן יונס לבדה ניזוקו או נחרבו 38 אלף בתים (46% מכלל המבנים), 1,500 מהם בשבועיים האחרונים.
בתמונות הלוויין נראה גם נזק כבד לאזורים חקלאיים, כולל מטעים ויבולים. חקלאים עזתים שהתראיינו בכתבה יצאו נגד הפגיעות באותם אזורים, והיו גם שטענו לפגיעה מכוונת. בצה"ל אמרו מנגד ל-BBC כי איתרו כניסות למנהרות של חמאס ואתרי רקטות באזורים חקלאיים שונים.
בינתיים נמשכת נהירת התושבים דרומה, ודובר צה"ל בערבית פנה לתושבים בשכונות שנמצאות ממערב לעיר עזה - וקרא להם להתפנות מיד לכיוון המקלטים בדיר אל-בלח. בעזה מדווחים כי כוחות צה"ל עזבו את שטח בית החולים אל-אמל בחאן יונס יומיים לאחר שנכנסו למתחם, ועברו למפקדה שנמצאת בסמוך - כך לפי הסהר האדום הפלסטיני. דובר הסהר האדום אמר כי טנקים ישראליים עדיין מוצבים ברחוב, מחוץ למבנה.