דרעי בנאום "אני מאשים" אחרי גזר הדין: "שפכו את דמי, לא מאחל לאף אחד 7 שנים כאלה"
(צילום: ערוץ כנסת )

ביום שאחרי נאום "אני מאשים" 2022 - בש"ס ממשיכים להדוף את הביקורת. יממה אחת בלבד לאחר שהושלמה עסקת הטיעון בעניינו של היו"ר אריה דרעי, ובכללה התפטרותו מהכנסת, הכריז אתמול (יום ד') דרעי כי ימשיך להוביל את התנועה מכל מקום - כולל מהכנסת. הבוקר מבהירים במפלגה כי תוכניותיו אינן עומדות בסתירה להסכם עליו חתם, ומתעקשים: "הוא לא רימה, לא שיקר, לא עשה שום סיבוב. זה בדיוק מה שאמר בבית המשפט". פעילים בולטים בש"ס אף הוסיפו המלצה למבקרים: "מי שחלם שאריה ינדוד מעכשיו לאיזו ישיבה בגליל ויקדיש את חייו ללימודי קבלה - כדאי שיתעורר".
"מישהו קבע שאריה דרעי צריך לפרוש מהנהגת התנועה?", תהו במפלגה. "השופט אמר שהוא לא יכול להיות יו"ר ש"ס? מה הציפייה ממנו עכשיו, שישתקע בספסופה ויקרא שם בכל יום את ספר הזוהר? הוא ימשיך להוביל ולהדריך אותנו, לנהל את ישיבות הסיעה, וכמו שאמר בעצמו – גם יהיה המועמד שלנו לכנסת הבאה. אף אחד לא חשב אחרת".
(צילום: אלי מנדלבאום, נויל האריס)

בש"ס התייחסו גם למה שנראה כקו חדש של דרעי, לוחמני משהו, וביקשו להרגיע: "אריה לא חוזר ל-1999 ולא הולך לקמפיין מחאה 'הוא זכאי'. לא יהיה פה עכשיו 'אני מאשים 2'. הוא רק אמר את אשר על לבו וביטא את הכאב, אחרי שש שנים של שתיקה. הוא רצה להביא את האמת שלו – וזו זכותו. מכאן הוא ממשיך בדרכו הממלכתית והמאופקת".
הטענות כי אריה דרעי היתל בשופט ובפרקליטות באו על רקע הרושם שעלה מהדיונים הפומביים בהסדר הטיעון כאילו הוא מתחייב להתרחק פיזית מבניין הפרלמנט וממוקדי הכוח שבו. אכן, לאחר שדינו נגזר אמר דרעי כי ימשיך בשליחותו הציבורית "לא מהכנסת", אך כוונתו הייתה, מן הסתם, לתפקיד הרשמי כמחוקק ולא לנוכחות במשכן. איש במערכת הפוליטית והמשפטית לא באמת חשב ולא ציפה שהח"כ המתפטר ידיר את רגליו מהמקום עצמו.
למעשה, דרעי מבקש לחזור ולהיות אותו דרעי של השנים האחרונות, כפי שהיה עד יוני 2021, מועד חילופי השלטון: גורם פוליטי מרכזי שאינו ח"כ אך מרכז פעילותו הוא בתוך הכנסת, כראש מפלגה. כשהיה חבר ממשלה הוא עשה זאת לצד תפקידו במשרד הפנים, וכאיש אופוזיציה יהיה זה בנוסף לניהול תנועת ש"ס על זרועותיה החוץ-פרלמנטריות.
1 צפייה בגלריה
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
(צילום: אורן בן חקון)
אבל עם כל הכבוד להשתתפות בישיבות השבועיות של הסיעה ושל ראשי האופוזיציה, לנוכחות של אריה דרעי באולם המליאה, שלעתים נתפסת בטעות כעניין טכני, יש חשיבות גדולה לא פחות. ההרחקה שנכפתה עליו משם כעת - לכאורה ההבדל היחיד שבין דרעי שלפני עסקת הטיעון לדרעי שאחריה, עלולה להתברר בקרוב כמשמעותית במיוחד - ולא רק עבורו.
בכנסת יודעים לספר שבחודשים האחרונים משמש אריה דרעי יו"ר האופוזיציה בפועל, לאחר שתפס פיקוד על המערכה להפלת הממשלה. אם עד לא מזמן עוד הרגיש שעבודת הכנסת היא כבר לא בשבילו כפי שהייתה בעבר, הרי שמאז חילופי השלטון הוא גילה אותה מחדש - וגם את אהבתו אליה, וכעת הוא מרכז כמעט לבדו את קרבות ההתשה היומיומיים בין המחנות הפוליטיים במשכן.
מאז חילופי השלטון מנהל דרעי את התרגילים הפרלמנטריים, את ההצבעות, את הקיזוזים - וגם את הנזיפות בחבריו - ולא רק מש"ס - אם התרשלו או נרדמו בשמירה. בנוסף, הוא משמש ציר מרכזי המחבר בין שני אגפי האופוזיציה - הליכוד, המפלגות החרדיות והציונות הדתית מימין והרשימה המשותפת משמאל - ורוקם את שיתופי הפעולה ביניהם.
למעשה, המעידות המביכות של הקואליציה בשבועות האחרונים רשומות בעיקר על שמו של אריה דרעי, שפעל לכך מאחורי הקלעים ומשך בכל החוטים הנכונים. במובן זה, הרחקתו מהמליאה, כמי שצריך להיות נוכח שם פיזית בזמן אמת, היא מכה לא פשוטה ללכידות האופוזיציה ולתפקודה - וכמובן גם עבורו באופן אישי. זו הסיבה לכך שהוא מחפש כעת את הדרך לקבל אישור כניסה קבוע פנימה גם לאחר ההתפטרות - בינתיים ללא הצלחה.