האו"ם הודיע הערב (שני) כי מחקירה שביצע עולה כי ייתכן שתשעה עובדי אונר"א היו מעורבים במתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר - והעסקתם תופסק. "הראיות הספיקו כדי להסיק שייתכן כי התשעה היו מעורבים במתקפה", מסר סגן דובר האו״ם פרחאן האק.
4 צפייה בגלריה
מטה אונר"א ברצועה
מטה אונר"א ברצועה
מטה אונר"א ברצועה
(צילום: AFP)
תיעוד תוואי תת-קרקע שעובר מתחת לבית ספר של אונר"א בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן לא התרשם ותקף את האו"ם ואת אונר"א. ״תחקיר האו״ם, שהתמקד אך ורק ב-19 עובדי אונר״א, הוא חרפה - מעט מדי ומאוחר מדי", אמר ארדן. "התחקיר התעלם מאלפי עובדי הסוכנות המעורבים בפעילות הטרור של חמאס, ומהיקף המעורבות. ישראל העבירה לאו״ם פרטים מדויקים של יותר מ-100 מעובדי אונר״א החברים בחמאס".
ארדן הוסיף: "חרף שיתוף הפעולה והמידע שישראל העבירה לאו״ם, מסקנות התחקיר הן ביזיון נוסף לאו״ם, שעדיין מסרב להכיר במציאות. ואם לא די בכך - המזכ״ל בחר רק לאחרונה להעניק לאונר״א-עזה את פרס מזכ״ל האו״ם לשנת 2023. המזכ״ל צריך להתפטר ואת אונר״א צריך לסגור. ישראל צריכה לפעול כעת במהירות כדי להוציא את אונר״א מחוץ לחוק, להכריז עליה כארגון טרור ולגרש את ראשיה משטח ישראל ולא לאפשר להם כניסה".
גם במשרד החוץ הגיבו על הודעת האו"ם, ומסרו: "‏מעט מדי ומאוחר מדי, אבל האמת מתחילה לצאת לאור. החקירה של צוות הבדיקה הפנימי של האו"ם מוכיחה שטענות ישראל על מעורבות עובדי אונר"א בטבח 7.10 הן אמינות ואמיתיות. וזה רק קצה הקרחון. מעבר לתשעת העובדים שצוות הבדיקה קבע שהיו מעורבים בטבח, גם עובדים נוספים שצוות הבדיקה טען שאין הוכחות מספיקות בעניינם, היו מעורבים בטבח והם חברי חמאס וג'יהאד. האו"ם חייב לפטרם מיד - ולא לטאטא את הנושא מתחת לשטיח". במשרד החוץ הוסיפו כי "התופעה חמורה עוד הרבה יותר: מאות רבות מעובדי אונר"א הם פעילים בארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן באו"ם
גלעד ארדן באו"ם
ארדן. "ישראל צריכה להוציא את אונר"א מחוץ לחוק״
( צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
בנובמבר האחרון, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, נחשף כי יותר מ-100 מחבלים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי שהשתתפו במתקפת 7 באוקטובר הם בוגרי מערכת החינוך של אונר"א (סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים), בעקבות מחקר של מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se. המחקר שימש כחלק מהתשתית הראייתית שהוגשה לאו״ם בנושא חקירת אונר״א, לאחר שגם הוצג על-ידי מנכ״ל וסמנכ״ל המכון, מרכוס שף ואריק אגסי, בפגישה עם תת-מזכ״לית האו״ם בחודש מרץ, ובשימוע בוועדת החוץ של הקונגרס בינואר.
המחקר ניתח מאות עמודים וטקסטים שהועלו לאתר הזרוע הצבאית של חמאס בערבית, וחושף כי בוגרי אונר"א הצטרפו אליה, בהם רוצחיהם של בנות משפחת די בבקעה באפריל 2023. העובדה שהתחנכו בבתי הספר של אונר"א זוכה לשבחים באתר של חמאס, וסביר להניח כי רבים מאלפי המחבלים שהשתתפו בטבח למדו בבתי הספר של הסוכנות - שמפעילה את מרבית בתי הספר בעזה.
באפריל צוות הבדיקה של האו"ם, שמונה לחקור את הטענות נגד עובדי אונר"א שהיו מעורבים בטבח 7 באוקטובר, סגר את התיקים נגד חמישה מהם (מתוך 19 בסך הכול), בין היתר בטענה שישראל לא סיפקה מספיק ראיות התומכות במעורבותם. ישראל, מנגד, טענה ששיתפה פעולה באופן מלא עם האו"ם.
במקביל לבדיקת 12 העובדים שלגביהם ישראל העבירה מידע והאשימה באופן מפורש בינואר השנה, האו"ם פתח בחקירה של שבעה עובדים נוספים של אונר"א. לפי הודעה שפרסם האו"ם באפריל, מטעם המשרד לבקרת פנים של האו"ם (OIOS), "בחודשים מרץ ואפריל התקבל מידע לגבי שבעה עובדים נוספים של אונר"א".
4 צפייה בגלריה
חסימת משרדי אונר"א על ידי פעילי צו 9
חסימת משרדי אונר"א על ידי פעילי צו 9
שלט בהפגנה מול משרדי אונר"א בירושלים, מרץ
(צילום: צו 9)
בסך הכול, האו"ם פתח בחקירה של 19 מעובדיו בגין הטענות למעורבות במתקפת הטרור של 7 באוקטובר, ו-12 העובדים שהואשמו על-ידי ישראל בינואר - פוטרו, ובהמשך התברר כי חלקם נהרגו במהלך המלחמה. עם זאת, בהודעת העדכון של האו"ם נמסר כי החקירה בעניינם של ארבעה מתוך ה-12 "נסגרה" או "הופסקה", וחקירה נגד אחד מהשבעה הנוספים הופסקה גם היא; כך שבפועל, נמשכה חקירתם של 14 עובדי הסוכנות. בהודעת האו"ם מאפריל לא צוינו שמותיהם של העובדים שחקירתם נמשכת או של אלו שהחקירה בעניינם הסתיימה.
באפריל פורסמו גם מסקנות של ועדת הבדיקה העצמאית והנפרדת של האו"ם על פעילותה של (אונר"א), בראשות שרת החוץ לשעבר של צרפת קתרין קולונה, שהוקמה אמנם בהמשך לפרסום הממצאים מצד ישראל על עובדי הסוכנות, אך הוועדה לא הייתה אמורה לחקור אותם.
בדוח המסקנות של הוועדה נכתב בין היתר כי הארגון "ניטרלי יותר מאשר ישויות דומות אחרות של האו"ם או ארגונים לא-ממשלתיים אחרים". עם זאת, הוועדה זיהתה "כמה בעיות הדורשות שיפור מיידי". בין המסקנות והפתרונות שהוצעו: קידום נשים בארגון והקמת דירקטוריון, דיגיטליזציה מלאה של תכני הלימוד בבתי הספר של אונר"א ופתיחת קו חם לדיווח על תכנים בעייתיים.
4 צפייה בגלריה
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
ארבעה מעובדי אונר"א שהיו מעורבים בטבח - וזהותם נחשפה על-ידי ישראל
(צילום: דובר צה"ל)
ישראל האשימה כי עובדי אונר"א סייעו לחמאס במתקפה נגדה ב-7 באוקטובר, ואף הציגה ממצאים לקהילה הבינלאומית - ולפיהם 12 מעובדי הארגון היו מעורבים בה. בזמן המלחמה חשפו צה"ל וארגונים אחרים כי חמאס משתמש במרפאות, בתי ספר וציוד של אונר"א למטרות טרור. בנוסף נחשף כיצד מורים באונר"א חגגו בטלגרם את הטבח נגד ישראל.
אונר"א מטפלת ב-59 מחנות פליטים פלסטינים בסוריה, לבנון, ירדן, ירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה. רוב כספי הארגון מיועדים להפעלה של בתי ספר. תקציב אונר"א עומד מדי שנה על כמיליארד דולר או יותר, ומעל ל-90% מהמימון שלה מגיע מתרומות של המדינות שעצרו את המימון לסוכנות.
ישראל לוחצת כבר שנים לסגור את אונר"א, אך מדי שלוש שנים עצרת האו"ם מחדשת את המנדט לפעילות הסוכנות, שנכון להיום יפוג תוקפו ב-30 ביוני 2026. ממשל טראמפ הפסיק את המימון האמריקני לאונר"א, אך ממשל ביידן החזירו - למרות הטענות הישראליות על הסתה בספרי הלימוד שלה, העסקת פעילי טרור והנצחת בעיית הפליטות הפלסטינית.