גשמים והצפות ברחבי הארץ
(צילום: ישי אמר, ירון סוקולוב, תומר הובר, מיקי ענבר)

111 מ"מ של גשם ירדו השבוע בנווה צוף שבנימין, 101 מ"מ בדליית אל כרמל שבכרמל ו-100 מ"מ ירדו בצור הדסה שליד ירושלים. כך עולה מסקירה של השירות המטאורולוגי שפורסמה הערב (יום ה'). עוד עולה מהנתונים כי בירושלים נמדדו 63 מ"מ של גשם, בתל אביב 50 מ"מ, בחיפה 68 מ"מ, בבאר שבע 28 מ"מ ובאילת רק 0.1 מ"מ - למרות שכמה עשרות קילומטרים צפונה משם ירדו כמויות גדולות של גשם.
3 צפייה בגלריה
הצפות בנס ציונה
הצפות בנס ציונה
הצפה בנס ציונה
(צילום: ירון סוקולוב)
3 צפייה בגלריה
הצפות ביבנה
הצפות ביבנה
הצפה ביבנה
(צילום: טל לוי)
3 צפייה בגלריה
טייבה
טייבה
הצפה בטייבה
מסקירה של ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, עולה כי כמויות הגשם הגדולות ביותר ירדו באזור בנימין, 90 עד 110 מ"מ. בשומרון, ביהודה, באזור הכרמל, ברמות מנשה ובמישור החוף הדרומי (מדרום לתל אביב) ירדו במהלך האירוע 60 עד 90 מ"מ ומקומית אף כ-100 מ"מ. בהרי הצפון ובעמק יזרעאל ירדו 50 עד 70 מ"מ ובמישור החוף הצפוני (מצפון לחיפה), בעמק החולה ובכנרת ירדו 30 עד 50 מ"מ.
גם בדרום הארץ ירדו כמויות גדולות של גשם, בעיקר בחלקה הראשון של המערכת. בנגב ובערבה ירדו 15 עד 30 מ"מ ובפארן אף יותר מ-50 מ"מ. הגשמים בדרום הארץ ירדו בעוצמות חזקות - בפארן ירדו ביום שני בשעות אחר הצהריים יותר מ-30 מ"מ בתוך כשעה אחת. בעקבות הגשמים החזקים היו שיטפונות בנחלי הדרום והצפות של כבישים שבמהלכם נספו האחים סהר ומעיין עשור מטבריה בנחל ציחור, ומספר גדול של אנשים חולצו על ידי כוחות ההצלה.
הנזקים בכביש 40 מהסערה

שיטפונות בדרום הארץ
(צילום: יוסי שדה, רשות הטבע והגנים, עמוס אבירן, הערבה התיכונה, מטמון בערבה)

לגבי החריגות של אירוע הגשם, נכתב בסקירה, כי בשלב זה ניתן להעריך שמדובר באירוע חריג לאמצע אפריל - אם כי לא חסר תקדים - ובפרט בהיבט תפרוסת הגשם שהגיעה עד דרום הערבה והנגב, וכמויות הגשם שהגיעו לעשרות מילימטרים במרבית אזורי הארץ, כולל אזור החוף שבדרך כלל יורדים בו מעט גשמים בחודש אפריל.
בבית דגן לדוגמה נמדדו ביום שלישי 53 מ"מ, כמות יממתית חסרת תקדים לאפריל בתחנה זו מתחילת המדידות בה ב-1962 (עם זאת היו מקרים של כמויות יממתיות גדולות יותר באפריל בתחנות אחרות במישור החוף המרכזי והדרומי). בפארן ירדה ב-10 באפריל כמות יממתית של 48 מ"מ ובבדיקה ראשונית של תחנה זו ותחנות נוספות בדרום הנגב ובערבה מ-1940, זהו שיא לחודש אפריל באזור זה (כמות קרובה של 44 מ"מ ירדה בסדום ב-25 באפריל 1968).