נציג צה"ל בוועדת חוץ וביטחון לא ענה לשאלות חברי הכנסת בוועדה בנוגע לכמות הצווים שיישלחו לחרדים ביום ראשון, ואמר כי "אדע רק מחר בערב כשאסיים לשקלל את כל הנתונים" - וכעת נחשפת המחברת של נציגה אחרת מצה"ל בוועדה. צפו בתמונה, שהגיעה לידי ynet.
1 צפייה בגלריה
המחברת של נציג דו״צ בועדת חוץ וביטחון
המחברת של נציג דו״צ בועדת חוץ וביטחון
המחברת של נציג דובר צה"ל בוועדת חוץ וביטחון עם ה"דגשים"
תחת הכותרת "דגשים" נכתב באותה מחברת של הקצינה: "לא אומרים כמה צווים נשלחו! ⁠לא אומרים מה התבחינים". לצד זאת נכתב: "3,000 חרדים, יותר מ-1,800 הרגיל. תהליך מיון שיבוץ אופרטיבי ואחר".
מדובר צה"ל נמסר כי "הפרסום על כביכול 'דגשים' במחברת של נציגת דובר צה"ל משולל כל יסוד. הצילום הנראה בתיעוד הוא מתוך מחברת של קצינה שנכחה בדיון, ותיעדה את ההתייחסויות של חברי הוועדה והם אינם 'דגשים' של דובר צה"ל. כל טענה אחרת אינה נכונה". עם זאת, לפי גורמים שהשתתפו בישיבה, הדגשים הופיעו במחברת כבר בתחילת הדיון ולא נכתבו במהלכו.
בוועדה התייחס תת-אלוף שי טייב, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם שהותקף רק השבוע על ידי חרדים קיצוניים בבני ברק, לחשיפת ynet לפיה הצווים יחלו להישלח בתחילת השבוע הבא ואמר כי הצבא "ערוך ביום ראשון הקרוב להתחיל להוציא צווים ראשונים, כדי להתחיל להניע את תהליך הגיוס לאנשים שיהיו רלוונטיים בהקשר הזה".
אבל הוא לא הצליח לענות על שאלות הח"כים ואמר כי רק ביום ראשון "אוכל להגיד אם הזימונים שיצאו ימלאו את היכולת של לשכות הגיוס. אחרי שזה יעבור אותי, את ראש אכ"א, הרמטכ"ל והשר - נוכל לתת מספר סופי".
תקיפת הקצינים הבכירים ובהם תא"ל טייב, השבוע בבני ברק

ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד תהתה: "לא הבנתי מכוח מה אתם עושים הבחנה ויוצרים קריטריונים". תא"ל טייב השיב לה כי "את הליך ההבחנה והמיון עושים לכל מלש"ב. לגבי הקריטריונים והשיקולים בעניין הזה: מכיוון שאנחנו רוצים לייצר הצלחה ואפקטיביות ויש כמות מקומות מוגבלת, אנחנו מפעילים שיקול של מי ייתן לנו את התוצאה המבצעית בקצה".
תא"ל טייב הבהיר בהמשך כי "הקריטריונים הם לפי שיקולים מקצועיים של הצבא". ח"כ רם בן ברק תהה: "למה לא שולחים צו גיוס לכולם?". תא"ל טייב ענה לו כי "אם אני סבור שאני צריך 3,000 בשנה אני רוצה להביא את הבן אדם הנכון". ח"כ יואב סגלוביץ שאל: "מאיפה המספר 3,000? למה כל הזמן אומרים אותו?". נציג הצבא השיב: "אפשר להוציא מספר כזה או אחר שיעמוד בקריטריון שנקבע, אבל היכולות של הלשכות הן להוסיף 3,000 תהליכים בשנה. אם נוסיף 9,000 או 15,000 זה לא יעמוד ביכולות של הלשכה. אם מישהו חושב שזה בגט חצי אפוי שצריך רק להכניס לתנור והוא מוכן מיד - זה לא ככה".
יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין קבע כי "חברי הכנסת צודקים. אני הזמנתי אותו לפה לשמוע עדכון מהצבא, ואנחנו לא מקבלים. הדברים לא כל כך ברורים ואני רואה שיש פעולה ביום ראשון, אז אני רוצה לשמוע את חברי הכנסת. אני לא מבין מה היה כל כך דחוף להודיע אתמול שיצאו אלפי צווי גיוס לחרדים, כשהיום מתברר שאין שום תוכנית ואין שום מספרים. אני מודיע כי מחר יתקיים דיון המשך. אני מצפה מנציגי צה"ל להגיע עם תוכנית מפורטת ולהציג מספרים מדויקים".
בינתיים, בצה"ל ממשיכים להיערך לקראת קליטת הצעירים החרדים שיגיעו ללשכות הגיוס אם יקבלו בחיוב את צווי הגיוס הראשונים שאותם מתכננים בצבא להתחיל לשלוח בשבוע הבא. על פי צה"ל, צווים ראשונים יחלו להישלח ביום ראשון, כאשר המטרה היא להגיע עד סוף שנת 2025 לגיוס של 10,000 מתגייסים חרדים.
מלבד צווי הגיוס, בצה"ל עמלים על תכנון וחשיבה של צעדים בוני אמון מול החברה החרדית במחשבה שחווייתם של המתגייסים הראשונים תשפיע על השדר שיועבר לכלל המגזר שממנו הם באים. לשכות הגיוס אליהם יגיעו המתגייסים יורכבו מגברים, ולשם כך מאתר צה"ל רופאים גברים שיעשו את הבדיקות הרפואיות בלשכה וכן מאתר ומכשיר מאבחנים פסיכוטכניים – מי שעושים את הריאיון האישי וכיום רובם נשים. כמו כן עמלים בצה"ל על חטיבה שבה האוכל שיוגש יהיה מתאים בכשרות מהודרת עבור הציבור החרדי ומקדישים מחשבה לשילוב שיעורי תורה עם רבנים בבסיסים שבהם יהיה השירות של החיילים החרדים.