בעיר אספהאן שבמרכז איראן, שם אירעה אתמול בלילה (בין חמישי לשישי) התקיפה המיוחסת לישראל, נמצאים כמה אתרים צבאיים משמעותיים שעשויים להיות היעד. בינתיים, בכיר אמריקני אמר אמש לרשת ABC כי התקיפה בוצעה על ידי מטוסי קרב, ששיגרו שלושה טילים ככל הנראה לאתר מכ"ם הגנה אווירית, שמהווה חלק מההגנה על מתקן הגרעין בנתנז. בתקשורת הערבית דווח: "שלושה מטוסי F-35 ביצעו את התקיפה, שכוונה לבסיס שממנו יצאו הכטב"מים במתקפה על ישראל".
תיעוד מתוך המתקפה באיראן

5 צפייה בגלריה
מערכות האוויריות האיראניות מתמודדות עם מטרות עוינות בשמי אספהאן
מערכות האוויריות האיראניות מתמודדות עם מטרות עוינות בשמי אספהאן
תיעוד מתוך התקיפה
5 צפייה בגלריה
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
( צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
בסיס שיקארי הסמוך לאספהאן
בסיס שיקארי הסמוך לאספהאן
בסיס שיקארי הסמוך לאספהאן
(צילום: עלמא, מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון)
באזור אספהאן נמצא בסיס חיל האוויר "שיקארי", סמוך לנמל התעופה הבינלאומי בעיר. המטרות הפוטנציאליות באותו בסיס הן בונקרים, האנגרים של מטוסים ומערכות הגנה אוויריות, בהן משגרים ומכ"מים. כך לפי פרסום של מרכז המחקר "עלמא". באזור אספהאן קיימים אתרים צבאיים נוספים, שאחד מהם הוא בסיס תת-קרקעי של טילים בליסטיים, השוכן מצפון-מערב לעיר.
לפי העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, הבסיס שהותקף הוא מבין המרכזים החשובים ביותר של חיל האוויר האיראני, וכולל את מטוסי הקרב המתקדמים ביותר שבו הצבא מחזיק. בכתבה צוטט אתר המזוהה עם מנגנוני המודיעין של משמרות המהפכה, שם נכתב כי הבסיס, המכונה שהיד באבאא'י, הוא "ליבו של חיל האוויר האיראני", שכולל 17 בסיסים אוויריים. באותה כתבה צוטט גם אתר אמריקני, שכתב כי בבסיס שלוש טייסות קרב ושתי טייסות אימונים של חיל האוויר האיראני, שם מוחזקים מטוסי F-7, F-14 וסוחוי 24.
הבסיס, כך נכתב, ממוקם צפונית-מזרחית לאספהאן, כ-20 קילומטרים מכור המחקר הגרעיני ואזורי התעשייה המזוהים עם משרד ההגנה, ובסיס "בדר" לכטב"מים בדרום-מזרח אספהאן. הוא ממוקם גם 120 קילומטרים מהמתקן להעשרת אורניום בנתנז, 281 קילומטרים מכור המים הכבדים של אראב, וכ-250 קילומטרים ממתקן פורדו, שנמצא מתחת להרי העיר קום.
בתוך כך, גורם ביטחוני בכיר מישראל אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי התקיפה בעיר עם המתקנים הצבאיים והגרעיניים נועדה להעביר מסר לטהרן, כי ישראל תוכל לפגוע גם במקומות הרגישים ביותר באיראן. "מתקפה מוגבלת יכולה להראות ששום דבר לא בטוח עבורם, ואנו נטועים עמוק בפנים, אפילו סמוך למתקני הגרעין", אמר הבכיר, שהבהיר כי המתקפה "לא הייתה טעות, היא הייתה מסר ישיר וברור".
בעיראק טוענים: טיל ישראלי נפל בשטחנו

בינואר בשנה שעברה אירע פיצוץ עז במתקן צבאי באספהאן בעקבות מתקפת מל"טים, שטהרן ייחסה למוסד. איראן חשפה תיעוד שלדבריה נראים בו שרידי "הרחפנים המתאבדים" ששימשו למתקפה, נגד מה שהגדירה כ"מפעל תחמושת" בעיר איספהאן - מתקפה שלטענתה נכשלה. בתיעוד נראים גם חורים קטנים בגג של מה שנטען כי הוא המתקן שהותקף, וכתב איראני שוחח עם העובדים בתוך המבנה – בניסיון ברור לחזק את טענותיה של טהרן כי המתקפה נכשלה. בדיווח על התיעוד, אותו פרסם תאגיד השידור הציבורי של הרפובליקה האיסלאמית, צוין במפורש כי הפעילות במתקן נמשכת באופן שגרתי.
ב"ניו יורק טיימס" דווח כי כלי הטיס שתקפו את אותו המתקן ב-2023 הם מל"טים מתאבדים מדגם קוואד-קופטר - רחפנים בעלי ארבעה מדחפים. בעבר יוחסו לישראל תקיפות של מתקנים איראניים באמצעות מל"טים אלו, למשל המתקפה על מפעל הצנטריפוגות המרכזי של הרפובליקה האיסלאמית בעיר כראג' ביוני 2021 והמתקפה על המתקן הביטחוני בפרצ'ין שבאזור טהרן בחודש מאי האחרון, שם מפותחים טילים, טכנולוגיות גרעין וטכנולוגיות כטב"מים.
מקורות אמריקניים ששוחחו עם העיתון "וול סטריט ג'ורנל" טענו אז כי ישראל עומדת מאחורי המתקפה. גם סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אז מפי גורם אמריקני שישראל אחראית "ככל הנראה" למתקפה, ובפנטגון פרסמו במקביל הבהרה ולפיה אף כוח אמריקני לא השתתף בפעולה. ההכחשה הגיעה על רקע דיווח בערוץ הסעודי "אל-חדת'" ובו נטען שחילות האוויר של ארה"ב ומדינה נוספת ששמה לא צוין הם שהיו אחראים למתקפה.
פרשננו הצבאי רון בן ישי הדגיש אז כי אין לשלול מכלל אפשרות שהמתקפה התבצעה במטרה לפגוע בניסיון איראני לפתח טילים היפר-סוניים, נשק שובר-שוויון, שיכול לחדור את מערכות ההגנה האווירית. האיראנים עצמם הודיעו שהמתקנים שהותקפו היו "מפעל תחמושת" באספהאן. התקיפה אז, לפי הערכות, הייתה על מתקני פיתוח וייצור של אמצעי לחימה חדישים שגלום בהם פוטנציאל איום חמור על ישראל. באספהאן נמצא מפעל חשוב לעיבוד אורניום גולמי למה שמכונה "עוגה צהובה", שממנה מפיקים בהמשך התהליך אורניום מועשר ברמות שונות.
שרידי רחפנים וחור בגג: התיעוד שפרסמה איראן מאיספהאן בשנה שעברה

5 צפייה בגלריה
פיצוץ מהתקיפה אשתקד באספהאן
פיצוץ מהתקיפה אשתקד באספהאן
פיצוץ מהתקיפה אשתקד באספהאן
( צילום: רויטרס / WANA )
5 צפייה בגלריה
שרידי מל"טים מל"ט רחפן רחפנים מהמתקפה ב איספהאן איראן תיעוד שפרסמה התקשורת האיראנית
שרידי מל"טים מל"ט רחפן רחפנים מהמתקפה ב איספהאן איראן תיעוד שפרסמה התקשורת האיראנית
חורים בגג במתקן שהותקף באספהאן בשנה שעברה
בכל אופן, לפי הדיווחים, התקיפה בלילה הקודם בוצעה באמצעות מטוסי קרב ששיגרו חימושים מתוחכמים לעבר המטרות, אבל ממרחב אווירי שממערב לאיראן. ראש הקרב של החימושים היה ככל הנראה קטן, כמה עשרות קילוגרמים בכל חימוש - שנחשב לייחודי מסוגו, ונועד להרתיע את האיראנים.
בצילומי לוויין של בסיס חיל האוויר האיראני באספהאן שהגיעו לידי CNN לא נראו מכתשים גדולים באדמה או מבנים הרוסים. התמונות, שנוצרו על ידי לוויין שמשדר קרני מכ"ם המסוגלות לעבור דרך עננים, צולמו אתמול בשעות הבוקר. סוכנות הידיעות העיראקית סבארין, המזוהה עם הציר הפרו-איראני, טענה אתמול כי במחוז ואסיט, הגובל באיראן, אותר טיל "ישראלי", שלכאורה נפל במהלך התקיפה. פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין כי אי אפשר לקבוע בוודאות שמדובר בטיל, וייתכן שמדובר בשלב ראשון של חימוש שמשוגר ממטוס ונופל בדרך.
אם אכן ישראל ביצעה את התקיפה, אז כנראה זה נעשה במכוון כדי שהפגיעה וההרס לא יהיו בהיקף גדול ויתאמו את הפגיעה המינורית בבסיס נבטים. הדבר נעשה כדי לאפשר לאיראנים "מרחב הכחשה" ולהכיל את האירוע בלי שיהיה לחץ מצד השמרנים ומשמרות המהפכה על המשטר וחמינאי להגיב על המתקפה, שלפי הפרסומים ישראל אחראית לה.
באיראן המשיכו לדבוק בגרסה לפיה כטב"מים היו אלה שתקפו בלילה, וכי איראן לא ספגה "מתקפה חיצונית". שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, אמר כי "תקיפת הכטב"מים הקטנים לא גרמה לנזק או לנפגעים, למרות מאמצי התקשורת הפרו-ישראלית לתאר תבוסה כניצחון".
בינתיים, גורם איראני בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי טהרן לא מתכננת תגובה מיידית - ועדיין לא בטוחה מי עומד מאחורי המתקפה. בדומה לגרסה החדשה שנשמעה בטהרן, גם אותו בכיר טען שאיראן לא ספגה "מתקפה חיצונית", ושההערכות כרגע הן שמדובר במתקפה מבפנים.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נשאל אתמול בצהריים על התקיפה, ולא אישר שישראל אכן ביצעה אותה. הוא אמר לכתבים במהלך פסגת ה-G7 באיטליה: "אני לא מתכוון לדבר על זה, ואומר רק שארה"ב לא הייתה מעורבת בשום פעילות התקפית".
פורסם לראשונה: 21:55, 19.04.24