על רקע ההיערכות לקראת הסלמה נוספת במלחמה מול חיזבאללה, הודיע אמש (שבת) דובר צה"ל דניאל הגרי כי שר הביטחון יואב גלנט חתם על צו המגדיר "מצב מיוחד" בעורף.
במקביל פרסם פיקוד העורף הנחיות חדשות גם לתושבי חיפה וצפונה ממנה. על-פי ההנחיות, ניתן יהיה לקיים פעילות חינוכית ולפתוח את מקומות העבודה כל עוד ניתן להגיע למרחב המוגן בזמן. כמו כן, תותר התקהלות של עד 300 בני אדם במרחב סגור, ועד 30 בני אדם במרחב פתוח. לדברי דובר צה"ל, ייתכנו שינויים נוספים במהלך הלילה או בבוקר, ובצבא נערכים לשיגורים של חיזבאללה בקרוב. בנוסף, הוארכה עד יום שלישי סגירת המרחב האווירי מקו חדרה וצפונה לכל סוגי כלי הטיס, בעקבות המצב הביטחוני.
אחרי חצות, דובר צה"ל הודיע כי בתום הערכת מצב הוחלט על ביטול יום הגיוס היום, ועל דחיית הצו הראשון למיועדים לשירות ביטחון בחיפה ובטבריה. "צה"ל נמצא בכוננות גבוהה ומגבש תמונת מצב בכל עת", נמסר. כמו כן, נכתב בהודעת דובר צה"ל: "אנו מבקשים מהציבור להישמע ולהיצמד להנחיות פיקוד העורף ולהודעות דובר צה"ל הרשמיות בנושא".
כמו כן, המועצה המקומית קצרין הודיעה כי לא יתקיימו היום לימודים פרונטליים בכלל מוסדות החינוך בתחומה, "בשל המצב הביטחוני המורכב והאתגרים העומדים לפנינו". במועצה ציינו כי "במחשבה מעמיקה ומתוך אתגרים שעומדים לפתחנו ולמען רווחתם של ילדינו, הוחלט כי מוסדות החינוך יישארו סגורים היום, יום ראשון 22 בספטמבר, והלמידה תעבור למרחב המקוון כשצוותי ההוראה יעמדו בקשר רציף עם התלמידים וההורים ויוודאו את המשך תהליך הלמידה". עוד נמסר כי לגבי מוסדות לימוד משותפים תימסר הודעה מטעם המועצה ומטעם המועצה האזורית גולן בשעה 5:30.
במהלך הערב החל צה"ל בגל תקיפות רחב בלבנון, לאחר זיהוי של כוונת חיזבאללה לבצע ירי לשטח ישראל. מדובר בתקיפות להסרת איום כמשנה זהירות, ובצה"ל מעריכים כי חיזבאללה יבצע מתקפה כלשהי תוך 24 שעות. על רקע זה הופסק לפני הזמן משחק הכדורגל בליגת העל בין הקבוצות בני סכנין והפועל טבריה שהתקיים בנוף הגליל. הקהל מיהר להתפזר.
בהודעת דובר צה"ל נמסר כי בתום הערכת מצב הוחלט כי החל מהערב ב-20:30 חל שינוי במדיניות פיקוד העורף באזורי הגליל התחתון, הגליל העליון, המפרץ, העמקים ומרכז הגליל, כמו גם בחלק מיישובי דרום הגולן והמועצה האזורית עמק הירדן: "במסגרת השינויים תחל הגבלת התקהלות עד 30 אנשים בשטח פתוח ועד 300 אנשים במבנה. מקומות עבודה ניתן לקיים במבנה או במקום שניתן להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות, פעילויות חינוכיות ניתן לקיים במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות והחופים באזורים אלו יהיו סגורים לציבור. אזורי הנחיה קו העימות, גולן צפון וגולן דרום - בהתאם להנחיות שהיו עד כה. יש להמשיך ולעקוב אחר ההנחיות המפורסמות על-ידי פיקוד העורף באמצעי ההפצה הרשמיים".

ביטול לימודים והגבלות בצפון

הכוננות בישראל הגיעה לשיא בעקבות החיסול אתמול של בכירי כוח רדואן בבניין ברובע הדאחייה בביירות, ובעקבות "מתקפת הביפרים" המיוחסת לישראל בימים שלישי ורביעי השבוע, שפגעה באלפי אנשי חיזבאללה. צה"ל פרסם סרטון של מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, שבו הוא אומר כי החיל נמצא "בכוננות הגבוהה ביותר שאנחנו יכולים".
עיריית חיפה הודיעה לאחר הערכת מצב כי מערכת החינוך תפעל היום ב"מתווה צהוב": לימודים פרונטליים יתקיימו "במתכונת חלקית ובאופן שיאפשר לכל התלמידים להגיע למרחבים מוגנים תקניים שאליהם ניתן להגיע תוך דקה. כל כיתה/גן שיוזמנו ללמוד במוסד החינוכי ימשיכו את היום, כולל צהרונים וכולל ההסעות בחינוך המיוחד. שאר התלמידים ילמדו מרחוק באמצעות הזום או המערכות הבית ספריות האחרות. מנהלי בתי הספר והגננות יודיעו להורים על מערכת השיבוץ".
כמו כן, חופי הרחצה בחיפה יהיו סגורים היום. המרכזים הקהילתיים ומתקני הספורט יפעלו רק במידה שיש בהם מיגון תקני שמאפשר לנוכחים להגיע למרחב מוגן בתוך דקה.
בנהריה הוחלט שלא יתקיימו לימודים בכל מוסדות החינוך בעיר - כולל גני ילדים, בתי ספר, מעונות היום והחינוך המיוחד. לגבי חינוך בלתי פורמלי וחוגים תתקבל החלטה היום במהלך שעות הצהריים.
הצהרת דובר צה"ל, אמש
(צילום: דובר צה"ל)

מועצה אזורית מרום הגליל הודיעה כי לאחר הערכת מצב עם גורמי פיקוד העורף, הוחלט כי היום לא יתקיימו לימודים. ראש המועצה עמית סופר הסביר כי "בהינתן מערך ההסעות המורכב והשינוי במדיניות ההתגוננות, קיבלנו החלטה לא פשוטה". מועצת שלומי לא תפעיל את מערכות הלימודים שלה בבתי הספר הארעיים שהקימה בעכו ובקריות.
עיריית עכו הודיעה כי לכל הפחות ל-24 השעות הקרובות היא בוחרת להחמיר מעבר להמלצות פיקוד העורף ועל כן יתקיימו היום לימודים מרחוק בלבד: "אנו מעדיפים לנקוט מדיניות מחמירה ולא לסכן תלמידים. להחלטה זו כמה נימוקים. לא ניתן להבטיח קיום מרחבים מוגנים לכלל התלמידים והגעה של תלמידים ואנשי צוות תוך 30 שניות למרחב מוגן. כמו כן, אנו לא נסכן ילדים בהסעות בדרך אל מסגרות. ילדי מעונות היום, גני הילדים ובתי הספר לא יגיעו למסגרות וכל מערכת החינוך בעיר תפעיל נוהל למידה מרחוק ושמירה על קשר רציף עם התלמידים. כל מערך הפעילות הבלתי פורמלי מבוטל אף הוא וכן כל פעילות אחר צהריים בבתי הספר".
מעיריית צפת נמסר כי "לנוכח אי-הוודאות, ומתוך אחריות לביטחון התלמידים, כלל מוסדות החינוך (מעונות היום, גני הילדים ובתי ספר כולל בחינוך המיוחד) לא ייפתחו ללימודים פרונטליים".
גם המועצה האזורית מטה אשר הודיעה אמש כי "לא יתקיימו לימודים בכלל מוסדות החינוך. לא יהיו הסעות ולא תתקיים כל פעילות חינוכית פרונטלית ובכלל זה החינוך הבלתי פורמלי. כל מנהלי בתי הספר מתבקשים להיערך ללמידה מקוונת מחר". מעיריית טבריה נמסר: "לאחר הערכת מצב שקיימנו עם פיקוד העורף, ובהמשך להנחיות ההתגוננות שעודכנו, הוחלט כי לא יתקיימו לימודים בכל מוסדות החינוך שבהם אין מיגון שייתן מענה בזמן חירום ועל-פי דרישות פיקוד העורף".
ממעלות תרישחא נמסר כי "לאחר בחינה של כלל הנתונים הוחלט כי כל מסגרות החינוך ומערך ההסעות, כולל בחינוך המיוחד, לא יפעלו מחר". חצור הגלילית הודיעה לתושבים כי "מחר לא תתקיים פעילות במוסדות החינוך (גנים, מעונות יום ובתי ספר) ברחבי המועצה. תלמידי כיתות ז'-י"ב יעברו ללמידה מרחוק באמצעות הזום".
תקיפות בדרום לבנון, אמש

עקב הערכת מצב בקריית אתא הוחלט שהלימודים יתקיימו בקפסולות בהתאם ליכולות המיגון של מוסדות החינוך. המועצה האזורית גולן הודיעה ב-21:30 כי "נכון לשעה זו, יום הלימודים מחר מתקיים כסדרו. בשעה 23:00 תתקיים הערכת מצב נוספת וכן מחר בשעה 5:30 לקראת פתיחת יום הלימודים".
ראש עיריית קריית מוצקין, ציקי אבישר, מסר כי "אם לא מתאפשר - לא ייערכו מחר לימודים". עיריית נשר כינסה את כלל מנהליה להערכת מצב ותגברה את מערכיה להיערכות לפעילות תחת המגבלות. איגוד ערים כינרת הודיע כי "על-פי הנחיות פיקוד העורף נסגרים בשעה זו כל חניוני חופי הכינרת, עד להודעה חדשה. הציבור מתבקש לא להגיע לחופים".
מעיריית טירת כרמל נמסר כי ניתן יהיה לקיים לימודים ופעילות חינוכית אך ורק במוסדות שבהם קיים מרחב מוגן תקני, ושניתן להגיע אליו בתוך פרק זמן ההתגוננות. בתי הספר בעיר שבהם לא קיים מרחב מוגן תקני יפעלו במשמרות. כל הפרטים יועברו להורים על-ידי הנהלות בתי הספר והצוותים החינוכיים באופן פרטני.

אילו מרפאות לא יפעלו ברמב"ם?

משרד הבריאות טרם העביר הנחיות מדויקות לבתי החולים מצפון לחיפה וממתינים להנחיות מצה"ל. כרגע בבתי החולים יש רשימות רידוד של מאושפזים שצפויים להשתחרר על מנת לפנות מיטות. בבית החולים רמב"ם בחיפה מסרו עדכונים על הפעילות בבוקר: פעילות חדרי הלידה תתנהל כרגיל במתחם ממוגן. ניתוחים אלקטיביים שתוכננו מראש יתקיימו כרגיל. גם פעילות IVF והמכונים יתנהלו כרגיל (אונקולוגיה, המטולוגיה, כאב, גסטרו ואחרים).
במקביל נמסר ש"לא תתקיים פעילות במרפאות החוץ בתחומים הבאים: פסיכיאטריה, אא"ג, ראומטולוגיה, נשים, פלסטיקה, אלרגיה, פה ולסת, נוירוכירורגיה, רפואת שיניים, אורטופדיה, ברך, כתף, עמוד שדרה ועיניים. מרפאות חוץ בתחומים אחרים, הפועלות במבנים סמוכים למתחמים ממוגנים תתקיימנה כרגיל. הציבור יכול להתעדכן במרכז מידע ממספר 5324*".
מנהלת הליגה בכדורסל הודיעה על העברת משחק רבע גמר גביע ווינר סל בין הפועל ירושלים לבני הרצליה מהאולם בחדרה להיכל טוטו בחולון. המשחק יחל בשעה 20:50 כמתוכנן.
משרד התרבות והספורט עדכן כי אירועים בחיפה, גליל תחתון, גליל עליון, המפרץ, העמקים ומרכז הגליל וחלק מיישובי גולן דרום יתקיימו רק בהתאם להנחיות פיקוד העורף. משחק הכדורגל בליגת העל המתכונן להתקיים באצטדיון סמי עופר ביום שני בין מכבי חיפה לבית"ר ירושלים עלול להידחות.
פורסם לראשונה: 20:36, 21.09.24