ארצות הברית תפרק את המזח שהקימה ברצועת עזה, אחרי שנחל כישלון חרוץ בהעברת סיוע הומניטרי לאוכלוסייה המקומית. כך דווח אמש (יום שלישי) בניו יורק טיימס. גורמים רשמיים אמרו לעיתון כי הם מקווים שישראל תפתח נתיבים יבשתיים נוספים לטובת הכנסת הסיוע, מאחר שרצועת עזה מתמודדת לדבריהם עם "רמות קיצוניות של רעב".
המזח האמריקני בעזה

3 צפייה בגלריה
הפיר הצף בעזה
הפיר הצף בעזה
המזח האמריקני בעזה
(צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
בינתיים, וול סטריט ג'ורנל האמריקני דיווח כי חרף ההסכמה של המחוקקים הדמוקרטים לאפשר את מכירת 50 מטוסי ה-F-15 לישראל - בפועל הממשל מעכב את העסקה. המכירה, בסך 18 מיליארד דולר היא אחת מעסקאות הנשק הגדולות ביותר עם ישראל בשנים האחרונות - ועל אף שנראה שתקודם בסופו של דבר, לפי שעה בוחרים לפי וול סטריט ג'ורנל לעכבה. בוושינגטון פוסט, נזכיר, דווח אתמול כי ממשל ביידן דווקא היה זה שלחץ על המחוקקים - גרגורי מיקס ובן קרדין - לתת את הסכמתם להתקדם עם מכירת המטוסים.
גורם במחלקת המדינה האמריקנית אמר לוול סטריט ג'ורנל כי "אין הנחיה לעכב את העסקאות מול ישראל". עם זאת, נראה שחלק מהחברים בממשל ביידן מודאגים כי השלמת העסקה תגביר את התנגדות הקונגרס. "אנחנו בוחנים את העיתוי - זו לא שאלה של 'אם', רק של 'מתי'", אמר הגורם, וגורמים אחרים בקונגרס הוסיפו כי המטוסים יסופקו ככל הנראה בעוד כחמש שנים - אם המכירה תאושר באופן רשמי על אף הלחצים לבטלה.
נזכיר כי עלות המזח האמריקני, שנבנה בהתרעה קצרה, הייתה 230 מיליון דולר - ובארה"ב מודים כי הוא נכשל במשימתו. בחודש שחלף מאז שהוצמד לקו החוף העזתי, פעל המזח עשרה ימים בלבד; בשאר הזמן הוא תוקן לאחר שסערה בים שברה אותו, ובהמשך נותק כדי למנוע נזק נוסף, או שהפעילות בו נעצרה עקב חששות ביטחוניים.
בניו יורק טיימס הדגישו כי כשהמזח הוקם מצב הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה היה עגום בהרבה, וכעת אומרים ארגוני הסיוע שישראל מעניקה להם גישה רחבה יותר. עם זאת, הארגונים הדגישו כי המצב עדיין חמור.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, מטס F-15 של חיל האוויר
ג'ו ביידן, מטס F-15 של חיל האוויר
הממשל מעכב את העסקה? ביידן ומטוס F-15
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP / EPA / ABIR SULTAN)
3 צפייה בגלריה
מזח של הצבא האמריקאי חזר לפעול בחופי עזה
מזח של הצבא האמריקאי חזר לפעול בחופי עזה
הפעילות במזח האמריקני
(מתוך X (טוויטר לשעבר))
כשביידן הכריז על הפרויקט, העריכו בממשל האמריקני שיעזור לספק "עד שני מיליון ארוחות ביום" לתושבי עזה. בימים שהוא פעל, המזח אכן סייע בהכנסת אלפי טונות של סיוע הומניטרי לרצועה - אך רוב הזמן, כאמור, הוא היה מושבת, והיה קושי רב בהפעלתו.
ממשל ביידן, נזכיר, העריך כי רק בספטמבר הים יהיה סוער ברמה שתהפוך את המזח לבלתי ניתן להפעלה - אבל כעת גורמים בצבא ארה"ב הודיעו לארגוני הסיוע שהמזח צפוי להתפרק כבר בחודש הבא. לטענת גורמים אמריקנים רשמיים, המזח כן סייע בתקופה מסוימת בהכנסת הסיוע - וגם העלה את המודעות לצורך הדחוף שיש בו ברצועת עזה.
למרות זאת, כתבו בניו יורק טיימס, האתגרים שאיתם התמודד המזח "תסכלו את ממשל ביידן" - על אף שהחשש העיקרי, שייפגע בתקיפה, לא התממש. האמריקנים עשו מאמץ עילאי כדי להבדיל בין פעילות המזח לבין פעילות הצבא, וכשהתפרסמו ספקולציות על שימוש שעשה לכאורה צה"ל במזח במבצע ארנון - מיהרו בארה"ב להכחיש זאת.
בפיקוד המרכז האמריקני אף אמרו אתמול כי הבעיות היחידות שהיו בהפעלת המזח נגרמו כתוצאה מ"מזג אוויר בלתי צפוי". ביום שישי טענו בצבא ארה"ב כי 3,500 טונות של מזון נכנסו לרצועה דרך המזח מאז הפעלתו ב-17 במאי, 2,500 מתוכם מאז הוא חזר לפעול ב-8 ביוני - אך בפועל, אומרים בארגוני הסיוע, חלק גדול מהסיוע לא מגיע לאלה שזקוקים לו. לדבריהם, הדבר נובע משילוב של בעיות לוגיסטיות וביטחוניות - לצד אירועי ביזה.
בסופו של דבר, עובדים בארגוני הסיוע אומרים שהסיוע שהגיע מהמזח האמריקני שווה ערך לשבעה מטענים בלבד - הרבה פחות מהיעד של 150 משאיות ביום. "הנפח שלו זניח", אמר לניו יורק טיימס סטפן מוריסון, יו"ר ארגון ה-CSIS. "והים רק הולך ונעשה סוער יותר ויותר".