מאז מבצע שומר החומות ועד למלחמת חרבות ברזל, יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, הפך למטרה עיקרית עבור מערכת הביטחון הישראלית. הוא התחבא בעומק המנהרות בעזה ונפגש עם חטופים, לפי דיווחיהם, תוך שהוא מבטיח להם שלא יאונה להם רע. אף על פי שהוקמו צוותים מיוחדים במטרה לאתרו ולחסלו, סינוואר הצליח להימלט שוב ושוב. אתמול המצוד הארוך הסתיים, בהיתקלות אקראית לגמרי בתל-סולטאן שברפיח, שבסיומה חוסל כבר שלשום מנהיג חמאס - כשנה לאחר שהוביל את טבח 7 באוקטובר.
עוד במבצע שומר החומות במאי 2021, ראש הממשלה בנימין נתניהו הציב בעדיפות עליונה את חיסולו של מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, ואת מנהיג הארגון ברצועת עזה, יחיא סינוואר. עם זאת, הניסיונות לפגוע בהם לא צלחו. לאחר תום המבצע, ראש השב"כ באותה תקופה, נדב ארגמן, התריע שסינוואר הוא איום אסטרטגי והציע לחסלו, אך נתניהו לא אישר את הבקשה. בעבר ניתן כי נתניהו נמנע מחיסולו במספר הזדמנויות. היו מי שטענו כי המניעה נבעה ממגבלות מדיניות שישראל הייתה נתונה בהן, מחשש להסלמה בעזה.
באוגוסט 2021, בעקבות ירי רקטה מעזה לישראל, נפתלי בנט, ראש ממשלה דאז, דרש שוב לחסל את סינוואר. אף שהוקם צוות ייעודי לשם כך, הפעולה לא יצאה לפועל. במאי 2022, בנט העלה מחדש את הנושא, אך בצה"ל התנגדו, וחמאס הזהיר כי צעד כזה יוביל להשלכות מרחיקות לכת.
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
עלייתו וחיסולו של יחי סינוואר
מאז החל התמרון הקרקעי ברצועת עזה, לאחר טבח 7 באוקטובר, צה"ל איתר כמה תיעודים של מנהיג ארגון הטרור בעזה, ובהם הוא נראה בתוך מנהרות חמאס. בחודש פברואר בישראל התלבטו אם לפרסם את הסרטון, והסוגיה אף הגיעה לשולחנו של נתניהו - שאישר את הפרסום.
בכתבה שפורסמה בניו יורק טיימס בחודש אוגוסט נחשף לראשונה, מפי מקורות אמריקנים, לרבות ציטוט מפי היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, כי ארה"ב מפעילה צוותים מיוחדים לסייע לישראל ללכוד ולהרוג את מנהיג החמאס בעזה, לרבות ציוד מתוחכם שהביאו עימם, בהם רדאר חודר קרקע, כדי לנסות ולאתר אותו מתחת לאדמה.
כדי לחסל את סינוואר, כך דווח ב"טיימס", אמ"ן ושב"כ הקימו כמעט מיד לאחר טבח 7 באוקטובר יחידה מיוחדת במטה שב"כ שתפקידה הבלעדי הוא לאתר אותו. סוכנויות המודיעין האמריקניות קיבלו על עצמן את האחריות לעקוב אחר אמצעי התקשורת שלו, וגם CIA הקים כוח מיוחד לפי הדיווח – בעוד הפנטגון שלח לישראל כוחות מיוחדים כדי לייעץ לצה"ל.
"סייענו לישראלים במאמץ ומשאבים רבים במצוד אחר הנהגה, במיוחד סינוואר", צוטט בכתבה היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן. "צוותים שלנו ישבו בחדר עם הישראלים ועבדו על מערכת הבעיות הזו, וברור שיש לנו הרבה ניסיון בציד מטרות בכירות".
תיעוד: סינוואר ברגעיו האחרונים
(צילום: דובר צה"ל)

כך חוסל יחיא סינוואר
ארה"ב וישראל הקימו ערוצים לשיתוף מידע על מיקומם של סינוואר ובכירים אחרים בחמאס, וסיוע משמעותי מארה"ב הגיע גם באמצעות מכ"ם חודר קרקע שסיפקה – כדי לעזור במיפוי רשת המנהרות הנרחבת של חמאס ברחבי הרצועה, רשת שלפי ההערכות מתפרסת על פני מאות קילומטרים. המידע מהמכ"ם הזה, יחד עם מודיעין שאספה ישראל ממחבלי חמאס שנשבו וממסמכים רבים שנתפסו, שימש לבניית תמונה שלמה יותר של רשת המנהרות.

הקשר בין הציתות למשלוחי הדלק

פרט מעניין למדי שנחשף בתחקיר הוא כי הציתות לשיחותיו של סינוואר הוא למעשה הסיבה שעומדת מאחורי דרישתו של השר גלנט בשלבים המוקדמים של המלחמה להכניס משלוחי דלק לרצועה: מאגרי הדלק ברצועה החלו לאזול אז, וגלנט דחף לאפשר את חידושם על מנת שהגנרטורים הנחוצים להפעלת רשת הסלולר במנהרות ימשיכו לפעול – וכך סינוואר ימשיך לשוחח בטלפון. דרישתו של גלנט חוללה אז התנגדות מצד שותפיו הקואליציוניים של נתניהו מהימין הקיצוני, ואף שבעיתון לא מזכירים שמות ברור שהכוונה לשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. ב"טיימס" מתארים את דרישתם לקטוע משלוחי דלק לרצועה מתוך רצון לכאורה "להעניש את תושבי עזה".
במהלך התקופה שבה צותתו לשיחותיו, סוכנויות המודיעין השונות הצליחו לפי התחקיר לקבל הצצה מסוימת לחייו של סינוואר מתחת לקרקע, בכלל זאת המעקב הנלהב שלו אחרי דיווחים בתקשורת הישראלית. גורמים ישראלים אמרו ל"טיימס" כי כל אנשי חמאס שמסתתרים במנהרות, כולל סינוואר, נדרשים לעלות מעת לעת אל הקרקע מסיבות בריאותיות. אבל לפי הדיווח רשת המנהרות כה רחבה, ולמחבלים יש מודיעין מעולה בנוגע למיקום הכוחות הישראליים ברצועה – כך שסינוואר הצליח לעלות כבר כמה פעמים לקרקע מבלי להתגלות.
הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר הגיעו לנקודה בה חוסל סינוואר
(צילום: דובר צה"ל)

גורמים בישראל ובארה"ב העריכו כי סינוואר עבר מהעיר עזה דרומה אל חאן יונס – העיר שבה נולד. הם העריכו כי סביר להניח שהוא עורך "מסעות שגרתיים" לרפיח, גם כן באמצעות מנהרה. כשכבר היה בחאן יונס, בינואר האחרון, גורמים ישראלים ואמריקנים האמינו לפי התחקיר כי השיגו פריצת דרך במצוד אחריו: ב-31 בינואר פשטו כוחות מיוחדים של צה"ל על מתחם מנהרות נרחב בחאן יונס שבו הסתתר מנהיג חמאס, אבל הוא ברח משם כמה ימים לפני כן. נראה שעשה זאת בחופזה מסוימת, כיוון שהשאיר אחריו מסמכים וכמות גדולה של כסף ישראלי, בשווי של כמיליון דולר.
המצוד נמשך מאז, אבל לפי הדיווח נערך כאמור עם קושי להשיג ראיות של ממש בנוגע למיקומו. "סינוואר הצליח לשמור על צעד אחד לפני רודפיו, אפילו כשאלו התפארו לעתים באמירות על כמה שהם קרובים למצוא אותו", כתבו ב"טיימס" – והזכירו את דבריו של השר גלנט מסוף דצמבר, במהלך מבצע של צה"ל בחאן יונס, ולפיהם סינוואר "שומע את פצצות חיל האוויר ומרגיש את עוצמת כלי ההנדסה – ובקרוב יפגוש את קני הרובים שלנו".
בספטמבר 2024, בעקבות תקיפה אווירית של צה”ל שכוונה נגד תשתית מנהרות בעזה, החלו שמועות על כך שסינוואר נותק מקשר, מה שהוביל לבדיקה אפשרית אם נהרג. עם זאת, ב-7 באוקטובר 2024, דווח כי סינוואר נותר בחיים לאחר שהקשר איתו חודש דרך מתווכים מקטאר וממצרים.

"נמוך ויהיר": מפגשי סינוואר עם החטופים

בנובמבר פורסם כי סינוואר נפגש עם חטופים שנלקחו למנהרה ברצועת עזה. ל-ynet נודע כי אחת החטופות סיפרה כי בימים הראשונים למלחמה היא זכרה שהחוטפים הוליכו אותם לעבר חאן יונס בדרום הרצועה, וכעבור כשעה הליכה הם נכנסו למנהרה שבה הלכו עוד כמעט שעתיים עד שהגיעו לחדר גדול.
באותו יום, סיפרה עוד, נכנס סינוואר שהתעניין בעברית מה שמותיהן, ולאחר מכן הרגיע אותן ואמר להן שלא יקרה להן כלום וכי הן בטוחות. הוא אמר להן: "שלום, אני יחיא סינוואר. אתם מוגנים פה. לא יקרה לכם כלום". לאחר הדברים הקצרים הללו הוא עזב.
החטופה עדינה משה העידה בריאיון לתקשורת בחודש ינואר כי היא נפגשה עם סינוואר בשבי: "סינוואר הגיע אלינו, נמוך כזה. כל המלווים שלו היו מעליו בגובה. זה היה נורא מגוחך לראות אותו. אף אחד לא הגיב לו. הוא שאל: 'שלום. מה שלומכם? הכול בסדר?'. כולנו הורדנו את הראש. לא הגבנו לו. זהו, פעמיים הוא בא בהפרשים של שלושה שבועות בערך. 'מה שלומכם', וזהו. והולך".
4 צפייה בגלריה
שורדות השבי בהצהרה לתקשורת מלחמת חרבות ברזל
שורדות השבי בהצהרה לתקשורת מלחמת חרבות ברזל
עדינה משה (מימין). ״לא הגבנו לו״
(צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
4 צפייה בגלריה
מרגלית מוזס
מרגלית מוזס
מרגלית מוזס, פגשה גם היא את סינוואר במנהרה
(צילום: Halina Hildebrand)
4 צפייה בגלריה
ספיר כהן ששוחררה מהשבי עם תמונתו של איתן הורן
ספיר כהן ששוחררה מהשבי עם תמונתו של איתן הורן
ספיר כהן. סינוואר שאל אם היא חיילת
(צילום: דנה קופל )
בפברואר מרגלית מוזס ששבה משבי חמאס סיפרה לתקשורת על המפגש עם סינוואר ביום השני ללחימה: "איך אפשר שלא לזהות את הגמד הזה? הוא בא עם חבורה של אנשים ושאל אם אנחנו יודעים מי הוא. אמרתי לו: 'כן, אתה יחיא סינוואר'. הוא השיב 'נכון', והבטיח שיטפלו בהם וידאגו להם לאוכל".
מוזס מתארת כי סינוואר היה יהיר מאוד: "אני האמנתי לו וחשבתי שתוך שבועיים כולנו נצא בחזרה. לא תיארתי לעצמי שנהיה שם כל כך הרבה זמן".
בחודש מאי הגיעה עוד עדות, הפעם מספיר כהן, חטופה נוספת ששוחררה משבי חמאס שסיפרה שפגשה את סינוואר לקראת שחרורה: "ראיתי את סינוואר, מבחינתי זה עוד מחבל שעבר שם, זיהיתי אותו רק כשחזרתי לארץ, כשראיתי את הפרצוף שלו בכל מקום. הוא נכנס למנהרה ושאל אותי אם אני חיילת, עניתי שלא. ואז הוא עבר לסהר ולאור, ואמר 'תיכף אתם תשתחררו'. ואז הוא יצא".
פורסם לראשונה: 23:49, 17.10.24