אחרי גל התקיפות המשמעותי הבוקר (שני), גם בעומק לבנון, וחשיפת שיטת חיזבאללה שתכנן לשגר טילי שיוט כבדים מבתים, גורם ביטחוני אמר ל-ynet כי בשעות הקרובות ייצא הצבא למתקפה "בהיקפים עצומים" במרחב הכפרי בכל רחבי המדינה השכנה. "בצהריים המוקדמים ייצא חיל האוויר לתקיפות בהיקפים עצומים בכל לבנון", ציין. לדבריו, התגובה האפשרית של חיזבאללה עשויה לכלול גם את הרחבת מעגל הירי.

מערכה בצפון - כתבות נוספות

"חיזבאללה בוודאי יגיב בירי בכמויות גדולות על צפון ישראל", הוסיף הגורם, "ואולי גם על מטרות נבחרות בתל אביב". עוד אמר כי "נדמה לי שזה לא מוקדם מדי לקרוא כעת לאירועים הללו (בזירה הצפונית - ר"ב) 'מלחמת לבנון השלישית'". בתוך כך, בצה"ל עדכנו כי החל מהבוקר, הותקפו יותר מ-150 מטרות בלבנון מהאוויר, באמצעות עשרות מטוסי קרב.
גלנט: "לפנינו ימים שבהם הציבור יצטרך לגלות קור רוח"
(צילום: אלעד מלכה)

1 צפייה בגלריה
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
התקיפות בלבנון, הבוקר
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
בהערכת מצב שקיים הבוקר, בעניין מוכנות העורף, שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "בשלב החדש אליו נכנסנו למלחמה - החוסן של העורף הוא המפתח שמאפשר לצה"ל להילחם, להשיג הישגים, לפגוע באויב וזה נמשך כבר לאורך כשנה ונעשה בצורה מרשימה מאוד". לדבריו, "לפנינו ימים בהם הציבור יצטרך לגלות קור רוח, משמעת וציות מלא להנחיות פיקוד העורף".
הוא ציין, לקראת המתקפה הצפויה, כי "אנחנו מעמיקים את התקיפות שלנו בלבנון, רצף הפעולות ממשיך ויימשך עד להשגת המטרות שלנו - להחזיר את תושבי הצפון בביטחון לבתיהם. ההצלחה הזאת תלויה גם בהתנהלות נכונה של העורף ולכן, אנחנו יושבים, מדברים ומרכזים את הפעילות. ההבדל בין הצלחה לאי-הצלחה נעוץ בכך שהאזרחים נכנסו לחדרים מוגנים ולמקומות אחרים בהתאם להנחיות שנתנו להם, זה הציל חיים".
התיעוד שחשף צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

ובשעה שגלנט קורא לאזרחי ישראל להישמע להנחיות, בהצהרתו הבוקר, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, הפציר בתושבי הכפרים הלבנוניים להתרחק מאמצעי הלחימה של חיזבאללה שמאוחסנים בבתים, והזהיר: "בזמן הקרוב נתקוף מטרות בלבנון. אנחנו קוראים למי שנמצא בסמוך לנכסים או בתים שבהם חיזבאללה מסתיר אמל"ח להתרחק. חיזבאללה מסכן אתכם".
הגרי אף חשף כי מחבלי חיזבאללה תכננו לשגר טיל שיוט מתוך בית אזרחי בדרום לבנון. המבנה שחשף הבוקר דובר צה"ל, חלק משיטה נרחבת של ארגון הטרור, הותקף לפני כמה שבועות.
אנשי חיזבאללה פערו פתח בקירות בחזית המבנה, ותכננו לשגר משם טיל שיוט מדגם DR-3 עם מאות קילוגרמים של חומר נפץ. בתיעוד נראה מחבל יוצא מהמבנה, ואז מותקף המבנה לצד המחבלים.
(צילום: ליאור שרון)

בצה"ל קראו, כאמור, לתושבים הלבנונים להתרחק מהאזורים הללו שבהם מסתיר חיזבאללה את האמל"ח. הגרי הסביר כי גל התקיפות הבוקר הגיע אחרי שבצבא זיהו שמחבלי חיזבאללה נערכים לירות לשטח ישראל. בהודעות SMS שנשלחו ללבנונים בדרום לבנון ובבקאע נכתב: "אם אתה נמצא במבנה שיש בו אמל"ח של חיזבאללה, תתרחק מהכפר עד הודעה חדשה".
מטרות צה"ל להשבת תושבי הצפון באות לידי ביטוי למעשה בדחיקת האיום מהגדר - והרחקת כוח רדואן, לצד הרס תשתיות ליד גדר הגבול. הרחקת תושבי לבנון מהגבול עם ישראל נחשבת לטלטלה גדולה לחיזבאללה ולמדינת לבנון. במקביל, בצה"ל רוצים לשלול את יכולות הירי מהכפרים ומהבתים שבהם מאוחסנים אמצעי הלחימה של חיזבאללה.
התקיפה הנרחבת הבוקר הגיעה כ-24 שעות אחרי המטח של חיזבאללה לעומק ישראל, ולעבר הקריות. היעדים התמקדו לא רק במתחמי שיגור, אלא גם במחסני אמצעי לחימה שנמצאים באזורים מיושבים.
תא"ל במיל' חיליק סופר, מסביר פיקוד העורף, התייחס בריאיון ל-ynet להתפתחויות בזירה הצפונית ואמר כי בצה"ל מבצעים הערכות מצב כל העת. "בצפון מחיפה אין שינוי בהנחיות", ציין, "אנחנו בשגרת חירום ואנחנו צריכים להיות ערוכים גם בשאר הארץ. אנחנו מעדכנים בזמן אמת על כל אירוע שמתרחש".
השתתפו בהכנת הכתבה: אלישע בן קימון