24 אזורי ממשל ברצועה, "ועדת שינוי" למעבר ליום שאחרי בעזה - וכוח פלסטיני שייקח בסופו של דבר אחריות על הביטחון: במאמר ב"וושינגטון פוסט" של הפרשן הבכיר דיוויד איגנשיוס פורטה התוכנית של שר הביטחון יואב גלנט, ונכתב כי "ייתכן שסינוואר מעדיף למות במנהרות מאשר להתפשר".
בתחילת המאמר כתב איגנשיוס כי "נתניהו הטיל רימון פוליטי החודש לעבר ממשל ביידן, כשטען שארצות הברית מעכבת משלוחי נשק מרכזיים לישראל. אבל גורמים ישראלים ואמריקנים אמרו כי הפצצה הזו נוטרלה השבוע על-ידי גלנט". הוא ציין כי בפגישות בין גלנט לגורמים האמריקנים אושרו מחדש המשלוחים השונים - מתחמושת ועד מנועי טנקים ומטוסי F-35.
גלנט, אחרי פגישתו עם היועץ לביטחון לאומי
(צילום: אלעד מלכה)

2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
גלנט ושר ההגנה אוסטין בפנטגון. האמריקנים סקפטיים
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
לדבריו, הנושא שנותר יחסית בצל אבל אולי החשוב יותר שבו דן גלנט בביקורו בוושינגטון, היה תוכנית מפורטת למעבר ליום שאחרי בעזה. "התוכנית הזו תקודם אם חמאס ימשיך לדחות את ההצעה להפסקת אש ועסקת חטופים", הוסיף.
לפי התוכנית, המעבר ליום שאחרי בעזה יפוקח על-ידי ועדה בראשות ארצות הברית ומדינות ערב המתונות. כוח בינלאומי, שייתכן שיכלול כוחות ממצרים, ירדן, איחוד האמירויות ומרוקו, יפקח על הביטחון, וכוחות אמריקנים יספקו פיקוד ושליטה לצד לוגיסטיקה מחוץ לעזה, ייתכן ממצרים. בהדרגתיות, כוח פלסטיני ייקח את האחריות על הביטחון המקומי.
גלנט וגורמים אמריקנים הסכימו שכוח ביטחון פלסטיני צריך להתאמן תחת תוכנית הסיוע הביטחונית לרשות הפלסטינית, שאותה מוביל הקצין האמריקני מייקל פנזל, המתאם הביטחוני בין ישראל לרשות. גורמים אמריקנים אמרו כי הם תומכים בליבת תוכנית גלנט, אבל ציינו כי מדינות ערב המתונות לא יגבו אותה - אלא אם הרשות הפלסטינית תהיה מעורבת ישירות. הם גם הזהירו שאותן מדינות רוצות את מה שהסעודים מכנים כ"אופק פוליטי" לעבר מדינה פלסטינית - שגלנט ורוב הישראלים אינם תומכים בו.
הסרטון של נתניהו שהוביל לזעם אמריקני
(צילום: דוברות רה"מ)

2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. מעדיף למות במנהרות?
(צילום: AP, AFP)
תוכנית המעבר בעזה תיושם בשלבים, תחילה בצפון הרצועה - וכשהתנאים יאפשרו זאת גם בדרומה. החזון של גלנט כולל הרחבה של "בועות" הביטחון שיכללו בסופו של דבר 24 אזורי ממשל ברצועה. גורמים בממשל ביידן תמכו ברעיון, אבל נשמעו סקפטיים שאותם "כתמי דיו" על המפה יתרחבו במהירות.
התוכניות האלה לוקחות בחשבון שיכולתו של חמאס ככוח צבאי ירדה דרמטית, ושהוא אינו יכול עוד לפתוח במתקפות רחבות היקף. אבל גורם אמריקני אמר כי כוח "כמו של חמאס" מספק כעת חלק מהביטחון עבור הפצת הסיוע ההומניטרי בצפון הרצועה. הכוח מכונה "רשות דה-פקטו" (DFA), על-ידי ארגוני סיוע הומניטריים.
גלנט דן גם בניסיונות למנוע מלחמה בצפון. איגנשיוס כתב שלפי העסקה שעל הפרק, כוח רדואן של חיזבאללה ייסוג צפונה, בערך אל מקביל לנהר הליטאני, וישראל תסכים לשינויי גבול שחיזבאללה דורש כבר שנים.
"כל חתיכות הפאזל לסיום המלחמה בעזה ולמניעת אחת בצפון כבר שם", אמר גורם אמריקני. אבל איגנשיוס ציין כי "שני הנעלמים הם מנהיגי ישראל וחמאס, נתניהו ויחיא סינוואר. מנהיג חמאס, שמתחבא במנהרות, עשוי לבחור למות מתחת לאדמה מאשר להתפשר. נתניהו, מנגד, מתמודד עם לחץ פוליטי הולך וגובר להגיע לעסקה. נראה שההימור שלו להאשים את ביידן כשל, והאופציות שלו להישרדות פוליטית הולכות ומצטמצמות".