5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"יש כל כך הרבה דברים שצריך לעשות לטובת האזרחים". עמר בר-לב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב סיכם היום (שלישי) את תחושותיו בנוגע לממשלה הנוכחית, שבקרוב תהפוך לממשלת מעבר, ואמר כי "לאחר שישבנו ביחד באותה הממשלה, ימין, מרכז ושמאל, פתאום הבנו שכולנו בני אדם. המשותף לכולנו הוא טובתם של תושבי ואזרחי מדינת ישראל. יש כל כך הרבה דברים שצריך לעשות לטובתם. נכון, יש פערים אידיאולוגיים עמוקים וחריפים בתחומים מסוימים, אבל במצבים של צו השעה צריך לשים את זה בצד".
דבריו של בר לב נאמרו בכנס לפיתוח וקידום הגליל, שנערך במכללה האקדמית גליל מערבי, על רקע הודעתם אמש של ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד כי החליטו ביוזמתם לקדם את פיזור הכנסת ואת מימוש הרוטציה ביניהם.
5 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"סיכוי גבוה שגם בקואליציה הבאה תהיה מפלגה ערבית". מנסור עבאס
(צילום: עוז מועלם)
השר התייחס גם לשותפות היהודית-ערבית בקואליציה הנוכחית, שכללה את מפלגת רע"מ, וציין: "אני חושב שתקרת הזכוכית נשברה. אני מניח שגם בקואליציה הבאה יש סיכוי גבוה שתהיה מפלגה ערבית, ואם לא, אז בקואליציה שאחריה".
אחת המטרות המרכזיות של רע"מ בכניסתה לקואליציה הייתה צמצום הפשיעה במגזר הערבי. במשך כהונתו של בר-לב, נראה היה שהמבצע המשטרתי למלחמה באלימות במגזר הערבי נושא פירות, ובנט אף התגאה באיגרת שפרסם לפני כשלושה שבועות, כי בארבעת החודשים האחרונים מספר אירועי הירי בחברה ערבית ירד ב-30%.
5 צפייה בגלריה
הנרצחים במגזר הערבי
הנרצחים במגזר הערבי
נרצחים בחברה הערבית. מתחילת השנה, נרצחו 43 בני אדם
5 צפייה בגלריה
הזירה בכפר קרע
הזירה בכפר קרע
זירת הרצח בכפר קרע, בשישי
אולם, מאז המצב השתנה. בשבוע שעבר, נרצח בכל יום בממוצע לפחות אדם אחד בחברה הערבית. רק בשישי האחרון, נורו למוות ג'מאל קבוע (37) שנרצח בפתח ביתו השכור בכפר קרע, וזיאד איוב (25) שנרצח ביישוב נחף הסמוך לכרמיאל. מותם העלה את מספר הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה ל-43 בני אדם, בהשוואה ל-52 בתקופה המקבילה אשתקד.
בר-לב הודה כי גל הרציחות הנוכחי מעצים את האתגר העומד בפני המשטרה ובפני משרדו. "אנחנו מתייחסים לזה בצורה מאוד רצינית, וזה לא מספיק כי צריך לראות גם מעשים", ציין השר. "אין ספק שהגל הזה הוא חמור ביותר ואנחנו צריכים לדאוג לכך שהוא לא יזרוק אותנו אחורה. צריך לבלום אותו ולהתקדם הלאה".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט ויאיר לפיד בהצהרות לתקשורת
"מאחל לכולנו שהממשלה הבאה תפעל למען האזרחים". בנט ולפיד מודיעים על הליכה לבחירות
(צילום: אלכס גמבורג )
הוא הוסיף כי "כולם מבינים שמי שהכי סובל זה תושבי ישראל הערביים, אבל לפשיעה אין גבולות - משפחות פשע ערביות לא מכירות בגבולות מוניציפליים. בלי שיתוף הפעולה של ראשי הערים והמועצות, הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי, ושל ח"כים ומובילי דעה, ההתמודדות הייתה הרבה יותר קשה. אפשר להגיע להישגים מאוד גדולים במובן המשטרתי, אבל בסופו של דבר זה חייב להיות מלווה במהלכים חברתיים".
גם שר המשפטים, גדעון סער, התייחס בכנס למעורבות הקהילה ואישי הציבור במניעת הפשיעה במגזר, ואמר: "יש עוד הרבה עבודה לעשות, וצריך התגייסות מלאה מכל הצדדים. הגיבוי והדחיפה של אנשי הציבור וראשי הרשויות הם הכרחיים, למרות שמדובר בבעיה לאומית". סער קרא למנהיגים בחברה הערבית: "ראינו התחלה של שינוי, והוא אפשרי. חשוב שתבואו ותשמיעו את הקול שלכם, כי בידיכם ובידינו לעשות את השינוי".
בין דבריו, בר-לב אמר כי לדעתו הסכנה הגדולה ביותר לחברה הישראלית היא הפילוג, וציין כי "השיח יותר חדור שנאה, אבל אני בטוח שהקואליציה צמצמה את זה בכנסת הנוכחית". בהסתכלות קדימה, השר אמר: "אני מאחל לכולנו שהממשלה הבאה באמת תפעל למען האזרחים, ולצמצום השסעים העמוקים שיש לנו בחברה הישראלית".