הוריה של אלה אור שנספתה באסון נחל צפית: "דורשים ששמות האנשים שמעלו בתפקידם יפורסמו"
(צילום: נויל האריס)

אחרי שראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן העידו אתמול (שני) בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לאסון נחל צפית ב-2018, שבו נהרגו תשע נערות ונער אחד מהמכינה הקדם-צבאית "בני ציון", הוריה של אלה אור שנספתה באסון סיפרו לאולפן ynet על תחושותיהם לאחר העדויות של מי שהיו באותה תקופה שרי החינוך והביטחון של מדינת ישראל.
"כל התהליך הוא תהליך לא פשוט שגורם לנו לקשיים, אבל אנחנו דבקים במטרה שלמענה בעצם כל המשפחות פעלו - שתיפתח ועדת חקירה עם סמכויות רחבות, ולשמחתנו באמת היא קמה, אמנם באיחור רב אחרי שחיכינו שלוש שנים וחצי", אמרה שרית אור, אמה של אלה ז"ל. "הוועדה פועלת כבר שנה ושלושה חודשים, היא הוציאה כבר דוח ביניים ולנו ההורים היה מאוד חשוב שיוזמנו גם בנט וגם ליברמן, שבאותה תקופה שבה אירע האסון היו בתפקידים בכירים שאחראים על עולם המכינות".
3 צפייה בגלריה
אסון בנחל צפית
אסון בנחל צפית
אלה אור ז"ל
העדות של בנט אתמול בפני הוועדה
(צילום: אריק מרמור)

"ליברמן הוזמן ראשון ודיבר", המשיכה שרית. "היה קשה לנו כמשפחות לשמוע שהוא עוד פעם העביר את האחריות למשרד החינוך. נכון שבחוק כתוב שמנכ"ל משרד החינוך הוא אחראי על המכינות, אבל החוק בפירוש אומר שהסמכות והאחריות ללוות ולפקח הם של שני משרדי הממשלה - גם משרד החינוך וגם משרד הביטחון. אנחנו שאלנו את ליברמן מה הוא חושב, הרי הנה הוועדה עשתה את העבודה, הביאה כל כך הרבה עדויות, גורמים ופונקציות, ובסופו של דבר הוא אמר: 'היה כשל מערכתי'".
לדברי שרית, ראש הממשלה לשעבר היה יותר אמפתי בעדותו. "כשבנט דיבר הוא היה אמפתי, הוא דיבר על הדברים שהוא עשה במהלך השנים שבהן הוא כיהן כשר החינוך. הכול טוב ויפה, אבל אנחנו גם התעמתנו איתו על זה שביקשנו מיד אחרי האסון שתקום ועדת חקירה חיצונית, ולא שמשרד החינוך יבדוק את עצמו. אני נמצאת בתוך מערכת החינוך, מערכת מיוחדת, גדולה ואיכותית, אבל לא יכול להיות שהיא תבדוק את עצמה. ואתמול הוא אמר שאנחנו צודקים. הוא אמר את זה לחברי הוועדה, 'קראתי את הדוח. ובאמת היה צריך להקים את הוועדה הזאת קודם'".
העדות של ליברמן אתמול בפני הוועדה
(צילום: חגי דקל)

3 צפייה בגלריה
המשפחות של ההרוגים באסון נחל צפית בעת עדותו של נפתלי בנט בועדה
המשפחות של ההרוגים באסון נחל צפית בעת עדותו של נפתלי בנט בועדה
שרית ואיציק אור, אתמול בוועדה
(צילום: יריב כץ)
בעדותו של בנט אתמול דורית ברהום, אמה של מעיין ברהום שנהרגה באסון, התעמתה איתו ואמרה לו שהוא נתן לעוזריו הוראה "לנפנף אותה" לאחר האסון. לדברי איציק, אביה של אלה, זה לא היה המקרה איתו. "היה לנו קשר עם בנט כמה חודשים אחרי האסון", הוא אמר. "הקשר גם יצר עימות אישי ולא פשוט, כי כעסנו עליו מאוד שהוא התנגד להקים ועדת חקירה כשהיה שר חינוך. זה היה בסמכות שלו, הוא היה חייב לעשות את זה. אני אמרתי את זה כבר במהלך הימים שישבנו שבעה. היו לנו עימותים. אני מאמין לדורית ברהום, אבל אותי נפתלי בנט לא סינן. אבל לא אהבתי את התשובות שלו, אמרתי לו את זה אז ואמרנו לו את זה אתמול".
"דוח הביניים יצא לפני כשלושה חודשים, כשבנט היה ראש ממשלה", המשיך איציק. "הדוח הוגש אליו, והוא אמר: 'ראיתי את הדוח, אני מבין שטעיתי, הייתי צריך להקים ועדת חקירה'. זה לא כל כך מנחם אותנו, אבל יש פתגם - 'מודה ועוזב ירוחם'. לפחות שמענו ממנו את הדברים האלה".
3 צפייה בגלריה
אסון נחל צפית קורבנות הרוגים הרוגי
אסון נחל צפית קורבנות הרוגים הרוגי
קורבנות האסון בנחל צפית
הוריה של אלה עומדים על כך שהוועדה תפרסם בפני הציבור את שמות האנשים במשרדי הממשלה שאחראים למחדל. "הוועדה בראשות השופטת שולמית וסרקרוג הוציאה דוח הביניים", אמרה שרית. "אחרי המפגש שלנו נשארנו ההורים יחד עם חברי הוועדה ואמרנו שמטרת כל העבודה המקצועית, האיכותית ומאות האנשים שהגיעו והעידו - היא בעצם למנוע את האסון הבא. מבחינתנו כשאנחנו קוראים את מה שכתוב בדוח אנחנו מבינים שהמינוי והסמכות שאנשים מקבלים מגיעים ביחד עם אחריות. וזה צוין גם בדוח, אבל בלי שמות בעלי התפקיד.
"הוועדה יודעת בדיוק מי הם אותם אנשים, וחלקנו גם יודע. אנחנו לא רוצים להגיד שמות. אנחנו לא רוצים להיות נקמנים, ממש לא. את הילדים שלנו לא נוכל להחזיר. אנחנו יצאנו לתקשורת כדי למנוע את האסון הבא. העולם של המכינות הוא עולם ערכי, כל הילדים שלנו היו בעולם הזה. אבל דרשנו מהוועדה לשקול כן לציין שמות של בעלי תפקידים, כי אם הם לא ייקחו אחריות אישית לכשל ולזה שהם לא תפקדו ולא בדקו - אז לא יהיה שינוי".
איציק הוסיף: "הוועדה בדוח הביניים שלה קבעה באופן נחרץ כי יש אנשים במשרדי הממשלה שמעלו בתפקידם. אני חושב שאנחנו וכל עם ישראל רוצים שתהיה לנו חברה תקינה. לא יעלה על הדעת שאנשים שמעלו בתפקידם וגרמו באופן עקיף לאסון הזה בכך שלא פיקחו על עולם המכינות - ייצאו נקיים מהסיפור הזה. אותם אנשים יכולים בעוד שנה או חמש שנים להתקדם לתפקידים הרבה יותר בכירים, ואנחנו לא מוכנים לזה. אנחנו מעריכים מאוד את עבודת הוועדה אבל לצערנו היא לא מושלמת, ואנחנו דורשים ששמות אותם אנשים שמעלו בתפקידם יפורסמו. הציבור ועם ישראל חייב לדעת במי מדובר".