אחרי האכזבה שהביעו אמש (חמישי) גורמים שונים בארה"ב מהתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששוהה בניו יורק, ו"הפרסה" שעשה בהודעה על המגעים להפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה, פרסמה הלילה לשכתו הודעה באנגלית - שבה בירכה על היוזמה ומטרותיה.
הצהרת נתניהו עם נחיתתו בניו יורק
( צילום: עומר מירון /לע"מ)

1 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס כנף ציון בדרכו לנאום בעצרת הביטחון של האו"ם
 ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס כנף ציון בדרכו לנאום בעצרת הביטחון של האו"ם
"המטרה משותפת". נתניהו בדרך לניו יורק
( צילום: אבי אוחיון, לע״מ)
"בשל דיווחים שגויים רבים סביב יוזמת הפסקת האש בהובלת ארה"ב, חשוב להבהיר כמה נקודות", צוין בפתח ההודעה. "השבוע שיתפה ארה"ב את ישראל בכוונתה לקדם, יחד עם שותפים בינלאומיים ואזוריים נוספים, הצעה להפסקת אש בלבנון. ישראל שותפה למטרות היוזמה בהובלת ארה"ב, שתאפשר לאנשים לאורך הגבול הצפוני שלנו לחזור בבטחה לבתיהם. ישראל מעריכה את המאמצים של ארה"ב, מכיוון שהתפקיד שלה הכרחי בקידום היציבות והביטחון באזור".
לפי לשכת ראש הממשלה, "הצוותים שלנו נפגשו כדי לדון ביוזמה וכיצד נוכל לקדם את המטרה המשותפת. נמשיך בדיונים הללו בימים הקרובים".
הודעת לשכת נתניהו נמסרה על רקע האכזבה האמריקנית, כאמור, מהתגובה של נתניהו שהייתה מנוגדת להבנות המוקדמות בין הצדדים, לפיהן הוא היה צריך לברך על היוזמה. בשיחות שקיים השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר עם עמוס הוכשטיין, השליח המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן, ושליחו למזרח התיכון ברט מקגורק, עלתה דרישה מהצד הישראלי לפרסם הודעה חיובית על היוזמה.
בתוך כך, גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש הלילה בניו יורק עם השר דרמר והדגיש בפניו כי הסלמה נוספת בלחימה רק תקשה על החזרת תושבי הצפון לבתיהם. בלינקן, מסרה מחלקת המדינה, דן עם דרמר "בחשיבות של השגת הסכם הפסקת אש של 21 ימים בגבול שבין ישראל ללבנון, שהוצע על ידי ארה"ב, אוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, סעודיה, איחוד האמירויות, בריטניה וקטאר וכן בחשיבות של הסדר דיפלומטי שיאפשר לאזרחים משני צדי הגבול לחזור לבתיהם".
מחלקת המדינה ציינה גם כי בלינקן שוחח עם דרמר על המאמצים המתמשכים להגיע להפסקת אש ברצועת עזה, "שתבטיח את שחרור החטופים, תקל על סבל העם הפלסטיני, תציב את התנאים להפסקת המלחמה". מזכיר המדינה הדגיש כי על כל הצדדים לקבל את ההחלטות קשות והכרחיות כדי להגיע להסכמה.
נתניהו צפוי לנאום היום בשעה 9:30 שעון ניו יורק (16:30 שעון ישראל) בעצרת הכללית של האו"ם. הוא קיצר את המסע לארה"ב בגלל ההסלמה בצפון, וצפוי להמריא חזרה לארץ אחרי צאת השבת בניו יורק.
גורמים שבקיאים במגעים שמתנהלים מאחורי הקלעים כדי לקדם הפסקת אש בלחימה בין ישראל לחיזבאללה, כאמור, הביעו אמש אכזבה מהצהרותיו הפומביות של נתניהו נגד המהלך. לדברי אחד הגורמים, בהצהרתו לאחר נחיתתו בניו יורק לקראת נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, נתניהו נסוג למעשה מ"הבנות שקטות" עם האמריקנים שהוא יברך על היוזמה. לפני ההודעה שפרסמה לשכת נתניהו באנגלית, בבית הלבן ציינו כי "ההצהרה על היוזמה להפסקת אש תואמה עם ישראל", והודיעו כי בכל מקרה "גם כעת נמשכים המגעים בין הצדדים להפסקת אש זמנית ל-21 ימים".