3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
ביקור ביידן עשוי להניב צעדי נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. מוחמד בן סלמאן והנשיא ביידן
(צילום: AP,AFP)
אם ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יניב צעדי נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה – סביר להניח שהצעד הראשון יהיה אישור סעודי לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל סעודיה בדרכם למזרח. לא רק שהצעד יקצר משמעותית את משך הטיסה של אל על לתאילנד ולהודו, הוא עשוי גם להאיץ הקמת קווי תעופה ליעדים חדשים - ובראשם יפן ואוסטרליה.
אל על כבר עמדה להשיק במרץ 2020 קו תעופה שלוש-שבועי לטוקיו – ואפילו קנתה מטוס דרימליינר שהיה אמור להשתבץ בקו. בנוסף היא גם הצטיידה ביינות סאקה כדי לכבד את הנוסעים. אבל אז הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים. קו התעופה בוטל, וכל ההכנות הרבות ירדו לטימיון.
כעת שוב עולה האפשרות להקים קו תעופה ישיר מישראל ליפן. מי שמוביל את המאמצים לשכנע את אל על להקים את הקו הוא שגריר ישראל ביפן גלעד כהן, שעובד על הרעיון כבר הרבה שנים, עוד מהתקופה שכיהן כסמנכ"ל אסיה במשרד החוץ. בתקופתו סעודיה נתנה אישור לחברת אייר אינדיה לטוס דרכה לישראל – מה שהיווה פריצת דרך ראשונה בתחום הזה. לאחר מכן הגיעו הסכמי אברהם, וסעודיה הסכימה לאפשר לכל חברות התעופה הישראליות לטוס בשמיה בדרכן למדינות ההסכמים – איחוד האמירויות ובחריין. בזכות קיצור הקו, הטיסה אורכת בין שעתיים לשלוש שעות בלבד, ממש מעבר לפינה.
3 צפייה בגלריה
 "מקווה שהקו יושק בהקדם". שר התיירות יואל רזבוזוב ושגריר ישראל ביפן גלעד כהן
 "מקווה שהקו יושק בהקדם". שר התיירות יואל רזבוזוב ושגריר ישראל ביפן גלעד כהן
"מקווה שהקו יושק בהקדם". שר התיירות יואל רזבוזוב ושגריר ישראל ביפן גלעד כהן
כהן נמצא בימים אלה בישראל ומקיים שורה של פגישות כדי לקדם את הקמת קו התעופה הישיר ליפן. השבוע הוא נפגש כאן עם שר התיירות יואל רזבוזוב, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, מנכ"לית אל על דינה בן-טל וסמנכ"ל החברה שלומי עם-שלום. עם ברביבאי הוא דן בקידום ההשקעות והסחר עם יפן. טוקיו השקיעה השנה מעל שלושה מיליארד דולר בישראל, לעומת 200 מיליון שהשקיעה ב-2014. בנוסף, 100 חברות יפניות פתחו משרדים בארץ בשנים האחרונות.
"שני דברים הם המנועים החשובים ביותר לקידום יחסים בין מדינות לעסקים ותיירות - טיסות ישירות ופטור מאשרות. בין יפן וישראל יש פטור מאשרות, ואזרחים יפנים יכולים להגיע לארץ ללא אשרה וכבר החלו להגיע מבקרים ואנשי עסקים", אמר כהן. עם זאת, אומר כהן, "יפן עדין סגורה לתיירים מכל העולם. קו הטיסות של אל על הוקפא במרץ 2020 בשל פרוץ המגפה, עוד טרם השקתו. כינונו מחדש יהיה מנוף משמעותי מאד ליחסים".
"אני פועל גם בטוקיו וגם כאן, מול שר התיירות יואל רזבוזוב, ומנכ"לית אל על דינה בן טל, כדי לקדם את השקתו המחודשת של הקו. אני מקווה שהקו יושק בהקדם, בהתאם להחלטת אל על, ושתיירים רבים מיפן יגיעו לישראל. כמובן שהדבר יסייע גם לישראלים שרוצים להגיע בקו ישיר ליפן, בחסכון של עלויות וזמן".
המסר שהעביר כהן לאל על הוא שהגיעה העת לחדש את הטיסות. ממשלת יפן רואה בתיירות מנוע צמיחה משמעותי, ויש אינדקציות לכך שהיא עשויה לפתוח את השמיים בקרוב. שער היין נמצא בשפל חסר תקדים, שזו בשורה לתייר הישראלי חובב השופינג. יפן יכולה להיות יעד אטרקטיבי מאוד לישראלים שמחכים, וישראל יכולה להיות אטרקטיבית עבור התיירים היפנים.
3 צפייה בגלריה
יפן קורונה טוקיו
יפן קורונה טוקיו
קו הטיסות של אל על לטוקיו הוקפא במרץ 2020, בשל פרוץ מגפת הקורונה
(צילום: AP)
גורמים באל על אומרים שיפן הוא בהחלט יעד שמעניין את החברה. לדבריהם, אל על רואה ביפן יעד מאוד אטרקטיבי לישראלים לחופשה אבל גם לעסקים. באל על שוקלים להתחיל כבר השנה בטיסות צ'רטר או טיסות נקודתיות, ולהתחיל להפעיל קו תעופה סדיר בשנה הבאה.
באחרונה דווח שאל על החליטה להתאים את הביקושים ליעדי הטיסה שלה ובשל כך החליטה לבטל שלושה יעדים שלא היו מאוד מבוקשים: טורונטו, ורשה ובריסל. ביטול הקו לטורונטו יכול להיות זרז להחלפתו בטוקיו. אם סעודיה תאפשר לאל על ולשאר החברות הישראליות לטוס מעליה בדרך למזרח, זה יקל על אל על לקבל את ההחלטה. הממשלה העבירה באחרונה מסר לראשי ענף התעופה שיש מקום לאופטימיות זהירה לגבי האפשרות שסעודיה תאפשר לחברות ישראליות לטוס מעליה למזרח.
טיסות מעל סעודיה עשויות לשכנע את אל על להפעיל עוד קו תעופה מעניין שהיא בחנה אותו לפני הקורונה - קו תעופה ישיר לאוסטרליה. כיום מטוסי הדרימליינר לא יכולים לטוס ישירות מישראל לאוסטרליה. קיצור המסלול מעל סעודיה יאפשר טיסות ישירות.