2 צפייה בגלריה
אורון שאול והדר גולדין
אורון שאול והדר גולדין
אורון שאול והדר גולדין
הגיע הזמן לדבר על האבות. האבות המגדלים את בניהם לחיים בעלי משמעות, ויודעים כי ביום פקודה, הילדים שלהם יילחמו כפי שהאבות נלחמו. האבות האלה פוגשים אותי היום ברחוב, מיואשים מהנהגה פוליטית וביטחונית צינית ואדישה. כעת אני בעיקר שומע מהם: "אנחנו מתפללים שתצליחו להביא את הדר לקבר ישראל". כולם התחילו להתפלל, איבדו תקווה באופן מוחלט. ברור להם שהצבא לא מביא את חייליו משדה הקרב, מתחבא בצל הפוליטיקאים, ואלה מבטיחים ולא מקיימים. כפי שאמר לי אב אחד: "מה, הם בטוחים שלבן שלהם זה לא יקרה?".
הגיע הזמן לדבר על האבות. האבות שיכולים להשיב את הבנים חזרה להוריהם, ולא עושים זאת מסיבות פוליטיות, מפחדנות. האבות שהם מפקדים בעצמם. אני מבקש לפנות לאבות האלה, ולהזכיר לכולם אבא אחד שלאחרונה ציינו שש שנים למותו - הרצל שאול, אביו של אורון שאול, חייל גולני מצטיין, שביחד עם בני הדר גולדין, קצין מצטיין בסיירת גבעתי, זרוקים שמונה שנים ללא קבר בידי חמאס.
לפני קצת יותר משש שנים ביקרתי את הרצל בבית החולים. יום שישי בצהריים, על כיסא גלגלים, עורך בדיקות. בדיוק שבוע לפני מותו. באחד הרגעים שהיינו לבד, שני הורים חטופים, הוא תפס לי את היד. הביבי הזה, אמר לי, אני האמנתי בהם, הם בגדו בי. תמיד הייתי איש ליכוד, מכרו לי הבטחות. אני ביקשתי לעודד אותו. אמרתי לו, תהיה חזק, בעוד שבוע אנחנו מכניסים ספר תורה על שם הדר, אתה או אבירם תבואו לכתוב את המילים האחרונות, אסור להתייאש. מילים של אבא לאבא. אבל שבוע אחר כך, הכנסנו ספר תורה על שמו של הדר לבית הכנסת בכפר סבא, ולאה הייתה בלוויה של הרצל.
2 צפייה בגלריה
הרצל שאול ז"ל
הרצל שאול ז"ל
הרצל שאול ז"ל
(צילום: גיל יוחנן)
הרצל נפטר בגיל 54, בדמי חייו. עברו עוד חמש ארוכות שבהן ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן לחמאס את כל מה שביקש ולא עמד בהבטחותיו להרצל, לפני מותו ואחרי מותו. את החיילים לא החזירו לא נתניהו ולא בנט. כעת תורו של יאיר לפיד.
שמחה ולאה גולדין מתראיינים לשיחת היוםשמחה גולדיןצילום: רפי קוץ
אני מבקש מהאבות לזכור את הרצל שאול. באותו יום שישי, בבית החולים שיבא, הוא ניצל דקה שזהבה אשתו ואבירם בנו לא היו לידו, ואמר לי שכל מה שהוא רוצה מנתניהו ומהמדינה שאותה אהב, שאותה שירת, שתעמוד כצוק איתן ותכריח את האויב להחזיר את החללים לקבר ישראל. אני זוכר את השיחה הזו, וכשדמותו עולה לנגד עיניי אני יכול להגיד עליו את מה שאמר המשורר על שאול המלך: "ופניו חוורו, אך בליבו אין מורא, ובעיניו מתנוצצות הייאוש הנורא".
מה שהרג את הרצל, מה שהורג את האבות, הוא ההשלכה של הערכים לפח. אין כאן רק בגידה, יש כאן הפרת הברית. לכן האבות מתייאשים. את הייאוש הזה עלינו לבטל. זה היה הציווי של הרצל, זו התביעה שלי מההנהגה של היום. זה הציווי מימי המלך הראשון, שאול, דרך החוזה הרצל, ועד לאורון ולהדר. חזרנו להיות אומה במדינתה. את הבנים צריך להחזיר, את הייאוש של ההורים צריך להפוך לעוז ולהדר. וצריך לעשות זאת מהר, כאן ועכשיו.
  • שמחה גולדין הוא אביו של סגן הדר גולדין
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il