נערים וילדים בחברה הערבית הפכו להיות יעדים לארגוני פשיעה: העובדה הכואבת הזו הפכה להיות עוד יותר ברורה הלילה (בין שני לשלישי), אז נרצחו ביריות בכפר קאסם סהאם מוסראתי, בת 10, וקרובת משפחתה, מאי עיסא (29).
מלבדן, נורה גם נער בן 17, שמצבו מוגדר אנוש. הנער, גם הוא ממשפחת מוסראתי, נעצר כמה ימים לאחר הפיגוע הפלילי ברמלה בחודש שעבר - אז נרצחו ארבעה בני אדם. הוא שוחרר לאחר שהתברר שלא היה מעורב ברצח.
זירת הרצח בכפר קאסם
(צילום: ליאור שרון, חסן שעלאן)

הבית שבו אירע הרצח, הלילה
(צילום: חסן שעלאן)

בעקבות זאת עבר הנער להתגורר בכפר קאסם, שם כבר התגוררו כמה מבני משפחתו. המשטרה פתחה בחקירה ובוחנת את כל הכיוונים, כולל אפשרות שמדובר בנקמת דם על הפיגוע הפלילי ברמלה.
הרוצחים, שהתחזו לשוטרים, נכנסו מעט לפני חצות לבית בכפר קאסם ורצחו את הילדה סהאם מטווח אפס. הם ירו גם בנער, ורצחו בחדר אחר את דודתה מאי, לעיני בעלה שנמלט מהזירה.
2 צפייה בגלריה
עודאי מוסראטי שנפגע אנוש. נעצר ושוחרר על רקע רצח הארבעה ברמלה
עודאי מוסראטי שנפגע אנוש. נעצר ושוחרר על רקע רצח הארבעה ברמלה
הנער שנפצע אנוש
2 צפייה בגלריה
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
זירת הרצח בכפר קאסם
(צילום: יובל חן)
בסכסוך הדמים מעורבות בין היתר משפחות מוסראתי, ג'רושי, ווחוואח וחינאווי. חלק מבני המשפחות - כמו אותו הנער - נאלצו לעזוב את בתיהם עקב הסכנה לחייהם.
רק לפני כחודש נרצחה הילדה סילא אבו חלאוה יחד עם אמה דועא והאחיין של האם מוחמד, בפיצוץ ושריפה באותו פיגוע פלילי ברמלה. תינוק שאמו נרצחה נפצע קשה אז.
כאמור, אין זו הפעם הראשונה שנערים נפגעים גם בסכסוך הזה. לפני שלוש שנים נרצח אנאס ווחוואח, בן 18 מלוד, חודשיים לאחר שסיים את התיכון בהצטיינות. לפי החשד אז הוא נורה במסגרת סכסוך בין משפחתו לבין משפחת מוסראתי בלוד.
שלושה שבועות לפני כן נרצח חוסאם מוסראתי, בן 23, גם כן מירי של אלמונים בלוד. לאנאס, ככל הנראה, לא היה קשר לסכסוך הזה. שנה לפני כן נרצח בלוד קרוב משפחתו של אנאס, ג'ומעה ווחוואח.
אישה שבני משפחתה מאוימים אמרה: "במצב כזה אני לא יכולה לשלוח את ילדיי לבתי ספר. הם נשארים בבית אחרת ירצחו אותם - אבל הרצח בכפר קאסם מראה שהם יכולים לרצוח גם אם אנחנו בתוך הבית". תושב הצפון סיפר: "אני מאוים על ידי ארגון פשע בגלל סכסוך - וכל הזמן מאיימים עליי שהם ירצחו אותי ואת ילדיי ואשתי. לא אופתע אם המקרה של כפר קאסם יחזור על עצמו אצלי בבית".
המשטרה מסרה בתגובה: "האלימות והפשיעה החמורה בחברה הערבית נמצאות בראש סדר העדיפויות של המשטרה, ואנו פועלים בכל הכלים והמשאבים שברשותנו להילחם באותם ארגוני פשיעה ועבריינים אלימים שפוגעים בציבור. במעשיהם, עבריינים אלו, אינם מבחינים בין מבוגר לצעיר, או בין גבר לאישה, והמשטרה מקצה מגוון כוחות ואמצעים להיאבק באלימות זו.
"ביחס למקרה הרצח החמור שאירע הלילה על רקע סכסוך חמולות, ממ"ז מרכז הטיל את החקירה על ימ"ר מרכז והנחה לרכז מאמץ ללכידת הרוצחים, ולפעול בכל המישורים נגד אותן המשפחות המעורבות. עם זאת נדגיש כי פעילות המשטרה לבדה לא תוכל להספיק למיגור האלימות העבריינית שמופנה לעיתים גם נגד חפים מפשע, והנושא חייב לקבל קשב ותיעדוף משמעותי מכלל הגורמים הרלוונטיים".