השיחות על הפסקת אש בין נציגי קייב ומוסקבה בגבול האוקראיני-בלארוסי הסתיימו הערב (שני) אחרי כארבע שעות, וגורם בממשלה האוקראינית מסר כי נציגי קייב ומוסקבה יחזרו כעת לבירותיהם לפני סבב שיחות שני. ברוסיה דווח כי הסבב הבא יתחדש "בימים הקרובים". בשטח נמשכים בינתיים הקרבות, ושליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לקייב רון בן ישי מדווח כי מזרחית למרכז העיר נשמעו הערב כמה פיצוצים גדולים. ברחבי העיר הופעלו אזעקות.
במערב מזהירים כעת מפני האפשרות שהמתקפות הרוסיות באוקראינה יהפכו לקטלניות הרבה יותר, ביומה החמישי של המלחמה שבה פתח הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, ועל רקע ההערכות שצבאו מתקשה להשיג את יעדיו, אם בשל ההתנגדות העזה שמשיבים בפניו האוקראינים, או בשל בעיות לוגיסטיות והיעדר מורל בקרב הלוחמים הרוסים.
19 צפייה בגלריה
פיצוץ כפי שנראה מכיוון צפון מזרח לקייב אוקראינה מלחמה עם רוסיה
פיצוץ כפי שנראה מכיוון צפון מזרח לקייב אוקראינה מלחמה עם רוסיה
רגע הפיצוץ שנראה הערב בקייב, מצפון-מזרח לעיר. אזעקות הופעלו במקביל
19 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים בכיכר העצמאות בקייב
חיילים אוקראינים בכיכר העצמאות בקייב
חיילים אוקראינים בכיכר העצמאות בקייב, היום. הרוסים ינסו לכתר את העיר
(צילום: EPA)
לחשש הזה התייחס הערב שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, שאמר כי נראה שהמתקפות הרוסיות הופכות כעת ל"אכזריות יותר ויותר". שרת החוץ הבריטית ליז טראס הזהירה כי הימים הקרובים צפויים להיות "קשים" עבור אוקראינה. ברקע האזהרות הללו עומדת המתקפה הרוסית הבוקר על העיר חרקוב שבצפון-מזרח אוקראינה, שבה נשמעו פיצוצים ולאחריהם הוכרז בה עוצר.
מספר ההרוגים במתקפה על חרקוב, מוקד הלחימה העזה ביותר במדינה, טרם ברור. בצהריים טען משרד הפנים האוקראיני כי עשרות בני אדם נהרגו בהפצצות ובהפגזות של הכוחות הרוסיים, אך בהמשך עדכן המושל המקומי כי לפחות 11 נהרגו במתקפה הזו. במועצת העיר טענו זמן קצר לאחר מכן כי רק אישה אחת נהרגה במתקפה. באוקראינה טוענים כי המתקפה הזו בוצעה על אזורים מאוכלסים, באמצעות טילי גראד. לפי שעה אין אישוש לטענות הללו ממקורות נוספים.
אמש הזהירו גם במודיעין האמריקני מאפשרות שהרוסים נוקטים כעת בשיטות צבאיות שעלולות להביא לפגיעה רבה יותר באזרחים. לפי הערכת המודיעין האמריקני, עד כה שיגרה רוסיה יותר מ-380 טילים לעבר מטרות באוקראינה, וחלקם פגעו בתשתיות אזרחיות. "נראה שרוסיה מאמצת את השיטה של הטלת מצור, וכל אסטרטג צבאי מתחיל יידע לספר לך שכשאתה בוחר בשיטות כאלה – גדל הסיכוי לנזק צדדי", אמר גורם אמריקני בכיר.

תמונות לוויין: השיירה הרוסית הענקית מתקרבת לקייב

הערב הוסיף גורם בממשל האמריקני כי נראה שמוסקבה "מתוסכלת" מההתקדמות האיטית שלה לעבר קייב – לדבריו הכוחות הרוסיים העיקריים הנעים לעבר העיר, שאתמול דווח כי הם נמצאים במרחק של כ-30 ק"מ מצפון לה, התקדמו מאז רק חמישה ק"מ. הוא אמר כי החשש הוא שבימים הקרובים תנסה רוסיה לכתר את העיר ותאמץ טקטיקות לחימה תוקפניות יותר.
19 צפייה בגלריה
תמונות לוויין שמראות שיירה של מאות כלי רכב של צבא רוסיה כולל טנקים שעושה את הדרך לכיוון קייב אוקראינה במרחק של כ-50 ק"מ
תמונות לוויין שמראות שיירה של מאות כלי רכב של צבא רוסיה כולל טנקים שעושה את הדרך לכיוון קייב אוקראינה במרחק של כ-50 ק"מ
תמונות הלויין החדשות: שיירה ענקית בדרך לכיוון קייב
(צילום: EPA / SATELLITE IMAGE 2022 MAXAR TECHNOLOGIES )
19 צפייה בגלריה
תמונות לוויין שמראות שיירה של מאות כלי רכב של צבא רוסיה כולל טנקים שעושה את הדרך לכיוון קייב אוקראינה במרחק של כ-50 ק"מ
תמונות לוויין שמראות שיירה של מאות כלי רכב של צבא רוסיה כולל טנקים שעושה את הדרך לכיוון קייב אוקראינה במרחק של כ-50 ק"מ
(צילום: AFP /Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
בהקשר זה יצוין כי הערב פרסמה חברת הלוויינים MAXAR תמונות חדשות המראות כי שיירת הכוחות הרוסיים שעליה דווח אמש, ואשר עושה את הדרך לכיוון קייב, ממשיכה להתקרב אליה: אמש היא הייתה במרחק של כ-65 ק"מ, אך כעת היא כבר במרחק פחות מ-50 ק"מ. השיירה, כך לפי חברת צילומי הלוויין, מונה מאות כלי רכב צבאים רוסיים, בהם טנקים. השיירה ענקית, ואורכה – כולל כמה מרווחים בין כלי הרכב שלה – עומד על כ-27 ק"מ. לא ברור מהו יעדה של השיירה: אם בכוונתה להיכנס ישירות אל תוך קייב או לחבור לכוחות רוסיים אחרים ולכתר את העיר.
אותו גורם בממשל האמריקני הוסיף כי רוסיה טרם השיגה עליונות אווירית באוקראינה, וכי עד כה שלחה אליה כ-75% מכלל הכוחות שריכזה בסמוך לגבולותיה בחודשים האחרונים. לפי ההערכות האמריקניות, ההאטה בהתקדמות הכוחות הרוסיים נגרמה הן בשל ההתנגדות האוקראינית העזה, והן בשל כשלים בתכנון המלחמה. עקב כך, כמה יחידות רוסיות נותרו בתוך אוקראינה ללא דלק או אספקה אחרת.
רון בן ישי מדבר עם תושבי שכונת סלומינקה במערב קייב
(צילום: גיל יוחנן )

תיעוד מהפיצוצים בחרקוב, הבוקר
(צילום: טוויטר)

19 צפייה בגלריה
כלי רכב של צבא רוסיה הרוסים בחרקוב
כלי רכב של צבא רוסיה הרוסים בחרקוב
בתוך כלי רכב הרוס של צבא רוסיה, בחרקוב
(צילום: רויטרס)
19 צפייה בגלריה
מבנה בית ספר הרוס בחרקוב
מבנה בית ספר הרוס בחרקוב
בית ספר שניזוק בקרבות בחרקוב
(צילום: AFP)
19 צפייה בגלריה
גופות של חיילים רוסים בחרקוב
גופות של חיילים רוסים בחרקוב
גופות של חיילים רוסים בעיר
(צילום: AFP)
אחר הצהריים, למרות הסנקציות הכבדות שהוטלו על פוטין ורוסיה, שבגינם הורה פוטין להגביר את הכוננות של הכוחות הגרעיניים בארצו וכינה את המערב "אימפריית פשע", שוחח עמו נשיא צרפת עמנואל מקרון, והעלה בפניו את החשש מפגיעה באזרחים באוקראינה. מלשכתו של מקרון נמסר כי הנשיא הצרפתי ביקש מפוטין לשים סוף למתקפות על אזרחים במדינה, לשמור על תשתיות אזרחיות בה ולהותיר את הכבישים שם פתוחים.
לפי הצרפתים, פוטין הביע את "נכונותו" לדון בשלוש הסוגיות הללו. מקרון, נמסר עוד, הציע לשמור על קשר עם פוטין בימים הקרובים, ופוטין הסכים לכך. השיחה נמשכה כשעה וחצי לפי ארמון האליזה. לאחר מכן שוחח מקרון עם הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי. זמן קצר לאחר כן מסר הקרמלין את גרסתו לשיחה בין פוטין למקרון, ואמר כי במהלכה הבהיר פוטין שהסכם מול אוקראינה אפשרי רק אם קייב תהפוך לניטרלית, תהפוך למפורזת מנשק, ותעבור "דה-נאציפיקציה", התייחסות לטענתו השקרית כי קייב מונהגת בידי נאצים.
ברקע, כאמור, השיחות עד הערב בין המשלחת של קייב והמשלחת הרוסית בגבול בלארוס. זלנסקי, נזכיר, הביע פסימיות עמוקה בנוגע לאפשרות שיושג הסדר, אבל החליט לשגר לשם משלחת בכל זאת. אחר הצהריים עדכנה לשכת זלנסקי כי המשלחת האוקראינית לשיחות דרשה את נסיגתם של הכוחות הרוסיים מכל שטחי אוקראינה, כלומר לא רק מהשטחים שרוסיה כבשה בימים האחרונים, אלא גם מחבל המורדים בדונבאס ומחצי האי קרים, שאותו רוסיה סיפחה לעצמה ב-2014. מדובר בדרישה שלכול ברור כי מוסקבה תדחה על הסף. הערב, כצפוי, אמרו בקייב כי השיחות היו "קשות מאוד". חבר המשלחת ויועצו של זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, אמר כי לצד הרוסי ישנה נקודת מבט "מוטה מאוד בנוגע לתהליך ההרסני שבו הם פתחו".
19 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה ב מוסקבה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון משבר אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה ב מוסקבה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון משבר אוקראינה
פוטין ומקרון. שיחה של שעה וחצי
(צילום:AP, רויטרס )
19 צפייה בגלריה
שיחות ב גבול בלארוס אוקראינה בין נציגי אוקראינה לנציגי רוסיה בניסיון להגיע ל הפסקת אש
שיחות ב גבול בלארוס אוקראינה בין נציגי אוקראינה לנציגי רוסיה בניסיון להגיע ל הפסקת אש
מימין: נציגי קייב. משמאל: נציגי מוסקבה. השיחות בגבול בלארוס
במקביל לשיחות נמשך מה שנראה כמו כיפופי ידיים בין המערב לרוסיה: אחרי שהאחרונה הודיעה כאמור כי "הכוחות הגרעיניים" של הצבא הרוסי עברו ל"כוננות לוחמה מוגברת", במערב המשיכו להודיע על שורה ארוכה של סנקציות חריפות שמטרתן להביא לקריסתה של הכלכלה הרוסית, כעונש על הפלישה לאוקראינה. המערב כבר שלף השבוע את "סנקציית יום הדין" והודיע שינתק חלק מהבנקים הרוסיים ממערכת העברת הכספים הבינלאומית SWIFT, אך כעת הודיעה ארה"ב על מהלך נוסף, שמוצג בוושינגטון כחמור לא פחות ביחס לסילוק החלקי מ-SWIFT: ארה"ב הודיעה על סנקציות נגד הבנק המרכזי של רוסיה, שימנעו מכל אמריקני או ישות אמריקנית לקיים עסקה כלשהי עם הבנק הזה. בנוסף, כל נכסיו בארה"ב יוקפאו.

תיבת המלחמה של פוטין

גורם בממשל האמריקני הסביר כי המהלכים הללו יחסמו את הגישה של הבנק המרכזי ברוסיה למאות מיליארדי דולרים, וכך יקשו עליו להגן על המטבע הרוסי, הרובל, שערכו צלל היום לשפל היסטורי בעקבות הסנקציות האחרונות. "לתיבת המלחמה של פוטין, שכוללת 630 מיליארד דולר בעתודות מטבע, יש חשיבות רק אם הוא יכול להשתמש בה כדי להגן על המטבע שלו, בפרט באמצעות מכירת העתודות הללו בתמורה לרכישת רובל", הסביר גורם אמריקני נוסף לסוכנות הידיעות רויטרס.
סנקציות נוספות הטילה הערב בריטניה, שנראה כי היא מבין המובילות את הקו הנוקשה שנוקט כעת המערב באחדות כלפי רוסיה: אחרי שכבר סגרה את המרחב האווירי שלה למטוסים רוסיים, עוד לפני שהאיחוד האירופי נקט מהלך דומה אתמול, הערב הודיעה לונדון כי תאסור על כלי שיט רוסיים לעגון בנמלי הממלכה המאוחדת. בריטניה קראה במקביל לכל אזרחיה שלא לנסוע כעת למוסקבה, לנוכח ביטולי הטיסות הצפויים כעת. גם ארה"ב פרסמה אמש אזהרה דומה לאזרחיה ברוסיה.
מוקדם יותר, הודיעה רוסיה כי בתגובה לסנקציות כלפיה היא סוגרת את המרחב האווירי שלה בפני 36 מדינות, בהן גרמניה, צרפת, ספרד ואיטליה. סגירת המרחב האווירי האירופי היא בשורה קשה לחברות התעופה הרוסיות, והיום כבר חש זאת על בשרו שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב: לברוב נאלץ לבטל את ביקורו בז'נבה לצורך פגישות דיפלומטיות שם, משום שכדי לעשות זאת צריך מטוסו לעבור בשטח האיחוד האירופי.
אירופה סגרה את המרחב האווירי בפני מטוסים רוסיים | דניאל סלאמה עם המשמעויות
(צילום: משי בן עמי)

הגברת הכוננות הגרעינית של פוטין: מה המשמעות?
(צילום: משי בן עמי)

אותה שווייץ שבה היה אמור לברוב לבקר הודיעה היום כי היא עצמה תטיל סנקציות על רוסיה, בצעד חריג למדי: שווייץ שומרת באופן מסורתי על מדיניות ניטרלית, אולם הפעם החליטה לנקוט צד ולהתייצב לימינם של האיחוד האירופי ואוקראינה מול מוסקבה. השווייצרים הודיעו כי יטילו סנקציות כלכליות על נשיא רוסיה פוטין ועל גורמים רוסיים רשמיים אחרים, וכי הסנקציות יכללו הקפאת נכסים וייכנסו לתוקף מיד. בין היתר אסרה שווייץ על חמישה אוליגרכים רוסים, המקורבים לפוטין, להיכנס לשטחה. אחר הצהריים גבר גם הבידוד הספורטיבי של רוסיה: הוועד האולימפי העולמי הודיע כי המליץ לכל איגודי הספורט הבינלאומיים לאסור על ספורטאים רוסים או בלארוסים להתחרות תחת דגל ארצם באירועים שעליהם אחראים אותם איגודים. הערב, זמן קצר לאחר מכן, פיפ"א ואופ"א השעו את נבחרות רוסיה וקבוצות הכדורגל שלה מהשתתפות בטורנירים.

דיון חירום בעצרת הכללית, לראשונה מאז מלחמת לבנון

בקריאת תיגר נוספת של האיחוד האירופי על רוסיה אמר היום נשיא מועצת אירופה שארל מישל כי מדינות האיחוד יקיימו דיון בצירופה של אוקראינה אליו. "הדיון הזה יתקיים, בכל מקרה", אמר מישל, וציין כי כבר עתה יש לאיחוד האירופי הסכם רב-עוצמה עם אוקראינה, הקושר בין הצדדים. לדבריו, כעת אפשר לחזק אותו. שעה קלה אחר כך קרא הנשיא האוקראיני זלנסקי לאיחוד לצרף את אוקראינה לשורותיו מיד במסגרת הליך מיוחד: "מטרתנו היא להיות עם כל האירופים, וחשוב מכול – להיות שווים. אני בטוח שזה הוגן. אני בטוח שאנחנו ראויים לזה". הערב חתם זלנסקי על מסמך בקשת הצטרפות רשמית לאיחוד האירופי.
19 צפייה בגלריה
דיון חירום בעצרת הכללית של האו"ם
דיון חירום בעצרת הכללית של האו"ם
דקת דומייה בעצרת הכללית של האו"ם. דיון חירום ראשון מאז 1982
(צילום: AP)
במקביל, הערב התכנסה באו"ם ישיבה מיוחדת ונדירה של כל 193 חברות העצרת הכללית כדי לדון במתקפה הרוסית. הישיבה נפתחה בדקת דומייה לזכר קורבנות המלחמה. מדובר בישיבת החירום הראשונה של העצרת הכללית מאז 1982, אז כונסה העצרת לדיון במלחמת לבנון הראשונה. במהלך הדיון קרא מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לסיום מיידי של פעולות האיבה: "מספיק. הלחימה באוקראינה חייבת להיפסק", אמר. הוא גם הביע חשש רב מההודעה הרוסית על כוננות מוגברת של כוחותיה הגרעיניים. לדבריו, מדובר ב"התפתחות מצמררת".
השגריר הסיני באו"ם, ז'אנג ז'ון, הביע תמיכה בשיחות בין קייב למוסקבה, והזהיר את המערב מפעולות שלדבריו רק יחמירו את המתיחות מול רוסיה. "אף אחד לא ירוויח ממלחמה קרה חדשה", הוא הזהיר. סין, נזכיר, הביעה תמיכה בדרישות הבטיחון של רוסיה, החוששת בעיקר מהתרחבותה של נאט"ו למזרח אירופה. בייג'ינג נמנעה מגינוי רוסיה על הפלישה לאוקראינה בדיון שנערך השבוע במועצת הביטחון של האו"ם.

טורקיה תחסום ספינות מלחמה רוסיות?

בתוך כך, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע הערב כי ארצו תעשה כעת שימוש בסמכות הנתונה לה באמנת מונטרו מ-1936, המאפשרת לטורקיה לחסום מעבר של ספינות מלחמה בעתות מלחמה במצרי הדרדנלים והבוספורוס שבשליטתה - המקשרים בין הים השחור לים התיכון. לפי סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו שציטטה את דברי ארדואן, הוא אמר כי ארצו תעשה שימוש בסמכות הזו כדי למנוע מרוסיה להסלים עוד יותר את הסכסוך. לא ברור לפיכך אם טורקיה תחסום בפועל את דרכן של ספינות מלחמה רוסיות השטות לים השחור.
19 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
ארדואן. מביט בהערצה על המאבק של העם האוקראיני
(צילום: AFP )
בטורקיה הבהירו כבר כי גם אם ירצו לחסום את דרכן של ספינות מלחמה, סעיף באמנה מ-1936 מאפשר לרוסיה להחזיר לים השחור ספינות שבסיס הקבע שלהן נמצא שם. ארדואן, שכינה בימים האחרונים בחריפות את רוסיה על הפלישה שלה, ציין כי אינו יכול לזנוח את הקשר עמה, או את הקשר מול אוקראינה, והוסיף כי הוא מביט בהערצה על המאבק העיקש של העם האוקראיני.